Registratie: 325
Type: North American P-51D-20NA Mustang
Constructienummer: 122-38661
Bouwjaar: 1944
Eigenaar: South African Air Force – Historic Flight
Locatie: Swartkop Air Force Base, 22 september 2022
Bijzonderheden: Dit is een interessante Mustang! Dit toestel heeft namelijk bij vier luchtmachten gediend. De aflevering vond op 9 januari 1945 plaats aan de United States Army Air Force als 44-72202. Of er operationeel mee gevlogen is weten we niet. Het toestel is kort na de Tweede Wereldoorlog naar Duitsland getransporteerd en in opslag gekomen. Van daaruit is het doorgeleverd aan de Zweedse luchtmacht. Dat was op 10 februari 1948. Bij de Zweden werd het toestel aangeduid als een J 26. De Zweden houden er sinds jaar en dag een eigen typebenaming op na bij hun militaire vliegtuigen. Het militaire serial werd Fv26112. Bij de Zweedse luchtmacht heeft deze Mustang tot 31 oktober 1952 gevlogen.
Het derde land waar het toestel op de loonlijst kwam te staan was de Dominicaanse Republiek. De P-51D werd ingelijfd bij de Aviación Militar Dominicana, later Fuerza Aérea Dominicana. Het militaire serial werd 1917.
In 1984 werd het toestel verkocht naar Johnson Aviation in de Verenigde Staten. Hiermee leek een militaire loopbaan ten einde en wellicht lag een civiel hoofdstuk in het verschiet in het warbirdcircuit.
Het liep anders want in 1987 dook het toestel op in Zuid-Afrika. De Mustang bleek aangeschaft te zijn door de South African Air Force (SAAF) – Historic Flight. Deze organisatie zou je kunnen vergelijken met de KLu Historische Vlucht op Gilze-Rijen in Nederland. De SAAF – Historic Flight vliegt met een aantal voormalige militaire toestellen. Het bijzondere daarbij is dat deze nog wel met hun militaire serial vliegen.
Gedurende de Tweede Wereldoorlog hebben de Mustangs bij de SAAF in het 5 Squadron gevlogen. De Mustang IV en IVA’s vlogen escorte missies en vielen gronddoelen aan boven Italië en Joegoslavië. Na de Tweede Wereldoorlog werden die toestellen weer teruggegeven aan de Verenigde Staten.
Tijdens de Koreaanse oorlog heeft men ook nog van november 1950 tot en met december 1953 met een aantal van de USAF geleende F-51D Mustangs gevlogen. Dat was met het 2 Squadron “sursum prorsusque – helemaal naar boven” ten behoeve van de Verenigde Naties in Korea. Dat waren bijzonder gevaarlijke missies. Van de 94 ingezette Mustangs zijn er niet minder dan 74 verloren gegaan.
Met de aanschaf in de Verenigde Staten van de Mustang door de SAAF Historic Flight wilde men een stukje luchtvaarthistorie terugbrengen naar Zuid-Afrika. Op 14 november 1987 kwam het toestel per schip aan in de haven van Kaapstad. Vervolgens werd het toestel nar Lanseria gebracht, daar was indertijd het SAAF-museum gevestigd. Bij inspectie bleek dat het toestel er slecht aan toe was. Er werd volop corrosie geconstateerd en het toestel moet volledig gestript worden.
Er volgde een opeenstapeling van pech, ontbrekende onderdelen, uitgerekte kabels en chronisch gebrek aan geld. Dat leidde ertoe dat de restauratie maar liefst elf jaar zou duren. Op 13 oktober 1998 kon het toestel opnieuw de lucht in. Dit was met het Zuid-Afrikaanse militaire serial 325 en de naam “Patsy Dawn”. Het kleurenschema was zoals de eerste 325 vloog bij het 2 squadron in Korea.
De gerestaureerde Mustang is overigens de derde Mustang met het serial 325. De eerste 325 met de naam “PAPPASAN” was verongelukt in Korea. Vanuit restanten van diverse andere Mustangs is een tweede 325 opgebouwd met de naam “PAPPASAN II”.
Op 6 mei 2001 had de derde 325 pech en maakte een buiklanding op Waterkloof Air Force Base omdat de wielen niet uitkwamen. Sindsdien is het toestel in restauratie op Swartkop Air Force Base, waar het SAAF-Museum nu gehuisvest is.
We troffen de 325 in het SAAF-Museum in september 2022. Zo op het ook lijkt het toestel gerestaureerd. Alleen tot op heden heeft de 325 nog niet weer gevlogen na zijn onfortuinlijke buiklanding in 2001.