Voormalige Aeroflot Airbus A320 na twee jaar nog op Schiphol

VP-BAC Airbus A320-214 – ex Aeroflot

Schiphol, 27 februari 2024 – Vandaag precies twee jaar geleden landde de VP-BAC op Schiphol. Dit is een Airbus A320-214 die toen nog vloog in dienst van Aeroflot Russian Airlines. Deze Airbus is in 2016 gebouwd en heeft c/n 7215. Het toestel heeft haar testvluchten gemaakt als F-WWIK. Daarna kam de A320 in juli 2016 in dienst bij Aeroflot als VP-BAC. De naam van het toestel was L. Tolstoy, een Russiche filosoof.

VP-BAC Airbus A320-214 – ex Aeroflot

Luchtruim gesloten

Op 24 februari 2022 is Rusland op brute wijze Oekraïne binnengevallen. Als reactie van de westerse wereld hierop werden tal van boycotmaatregelen tegen Rusland afgekondigd. Eén daarvan was dat het luchtruim in Europa gesloten werd voor Russische vliegtuigen. De toestellen die op dat moment in Europa stonden konden daardoor niet meer vertrekken. En zo kwam het dat de VP-BAC voor langere tijd aan de westzijde van Schiphol op een platform werd geparkeerd. Vandaag op de kop af twee jaar maar liefst. Een zelfde lot trof de Airbus A320’s VP-BET op München en de VP-BOE op Genève.

VP-BAC Airbus A320-214 – ex Aeroflot

Via de Oostzee

Aeroflot voelde op de bewuste 27 februari 2022 al nattigheid. De vlucht van de VP-BAC vanuit Moskou, die eigenlijk naar Düsseldorf zou gaan, had die dag al een aangepaste route. Aeroflot durfde het niet meer aan om over Oekraïne en de Baltische staten te vliegen. Daarom werd met een omweg over de Oostzee gevlogen. Alleen bleek gedurende de vlucht dat men op dat moment ook niet meer in het Duitse luchtruim mocht vliegen en dus werd uitgeweken naar Schiphol. Het was dus helemaal niet gepland dat de VP-BAC op Schiphol zou landen! In de route van het toestel zie je boven Duitsland ook duidelijk een “knik” zitten op het moment dat men een andere route kiest, richting Schiphol .

De gevlogen route van de VP-BAC op 27 februari 2022 toen het uitweek naar Schiphol

Omgeregistreerd

De Russen hebben de afgelopen twee jaar in rap tempo al hun westerse vliegtuigen voorzien van een Russische registratie. Vlogen voor de inval in Oekraïne nog veel Russische verkeersvliegtuigen met een registratie van de Kaaimaneilanden of Bermuda, nu is alles RA-geregistreerd. Voor de VP-BAC had men ook al een registratie in petto, dit zou de RA-73174 moeten worden. Niet dus!

De VP-BAC is gelukkig niet door de Russen omgeregistreerd

Hangaar 32

Begin november 2023 is de VP-BAC naar Hangaar 32 op Schiphol-Oost versleept en is er aan het toestel gewerkt. Dat heeft ertoe geresulteerd dat in februari 2024 enkele motortests met de Airbus zijn gedaan.

VP-BAC Airbus A320-214 – ex Aeroflot

Afgeplakt

Ondertussen zijn alle opschriften die naar Aeroflot verwijzen afgeplakt. Ook de Russische vlag is van de staart verwijderd. Wel zijn bij de (nood)deuren nog Russische opschriften te vinden. Te zien is dat de cabinedeur aan de rechterkant nog voorzien is van een verzegeling. De laatste dagen staat het toestel geparkeerd aan het hek op Schiphol-Oost.

De titels van Aeroflot zijn afgeplakt
Als je goed kijkt is “Russian Airlines” nog te lezen onder de sticker
De Russischa vlag in de staart is met blauwe stickers afgeplakt
De deur rechts heeft nog een zegel op de deurhendel

Nieuw hoofdstuk

Het lijkt er op dat er weer een nieuw vliegend hoofdstuk voor dit toestel in het verschiet ligt. We gaan zien welke maatschappij dit hoofdstuk in gaat kleuren. Het toestel is namelijk geen eigendom van Aeroflot, het is een leasekist.  De eigenaar van de VP-BAC is de leasemaatschappij GTLK Europe uit Ierland. Dit was een dochteronderneming van de Russische staatshuurder GTLK – State Transport Leasing. GLTK Europe wordt op last van het Ierse Hooggerechtshof geliquideerd om zo het kapitaal dat in de vliegtuigen zit terug te krijgen.

De neuswielpoot met daarop “NO TOW”, niet slepen

Veel leasetoestellen van westerse leasemaatschappijen bevinden zich in Rusland en de kans dat die terugkomen om verkocht te kunnen worden is nihil. De Russen vliegen er lekker mee door onder de snel aangebrachte nieuwe Russische registraties.

De VP-BAC heeft een setje nieuwe banden gekregen

Er lopen daarom momenteel rechtszaken van de curatoren van GTLK tegen de verzekeraars van de geleasede vliegtuigen om een schadevergoeding uitgekeerd te krijgen voor de verduisterde toestellen die in Rusland zijn. De paar gestrande toestellen op Europese velden kunnen wel verkocht worden of opnieuw ingezet worden als leasetoestel. En dat lijkt nu met de VP-BAC te gaan gebeuren.

Aeroflot is inmiddels geschorst als Skyteam lid, dus dat logo bij de deur is ook afgeplakt

Brief Minister

Het startsein om aan de VP-BAC te kunnen gaan sleutelen werd gegeven door de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, Mark Harbers. Hij stuurde op 7 september 2023 de Tweede Kamer een brief waarin hij aangaf dat voldoende is aangetoond dat de leasemaatschappij van de VP-BAC geen banden meer heeft met Rusland en dat het toestel van de EU-sanctielijst met Russische vliegtuigen gehaald kon worden.

VP-BAC Airbus A320-214 – ex Aeroflot

Een gedachte over “Voormalige Aeroflot Airbus A320 na twee jaar nog op Schiphol

Geef een reactie