De VH-PPQ Dornier 328-110 is het derde toestel voor NL EASP Air

VH-PPQ Dornier 328-110

Schiphol, 28 februari 2024 – De Nederlandse organisatie NL Executive Airborne Systems & Platforms (EASP) Air kon vrijdag 23 februari 2024 haar derde Dornier 328-110 in Nederland verwelkomen. Deze Dornier, met de Australische registratie VH-PPQ en c/n 3051, moet binnenkort PH-EAQ gaan worden.

Lange ferryvlucht

Het toestel arriveerde na een lange aflevertocht, die op 16 februari 2024 was begonnen op Darwin in Australië. De route liep via Bali (Indonesië), Senai (Maleisië), Phuket (Thailand), Colombo (Sri-Lanka), Mumbai (India), Muscat (Oman), Manama (Bahrein),Sharm El Sheikh (Egypte), Heraklion (Giekenland) en Split (Kroatië) naar Schiphol. Vooral de stukken van Maleisië naar Sri-Lanka en van Bahrein naar Egypte waren lange vluchten van meer dan vier uur. Hierbij kwam de flinke endurance van dit toestel goed van pas.

AeroRescue

De VH-PPQ, die eigendom is van AeroRescue Pty Ltd. uit Darwin, gaat door NL EASP Air als houder gebruikt worden voor diverse doelen. Zo kan het toestel ingezet worden voor (maritieme) patrouilles binnen het Frontex grensbewakingscontract dat de onderneming heeft, maar ook voor bijvoorbeeld voor SAR vluchten of medische evacuatie vluchten.
Tussen december 2006 en december 2016 werd de VH-PPQ gevlogen door AeroRescue zelf. Zij verzorgenden patrouillevluchten ten behoeve van de Australian Maritime Safety Authority (AMSA).

Stored op Darwin

Zover we hebben kunnen nagaan is het toestel op 13 december 2016 in opslag gezet op Darwin, samen met twee andere Dornier 328-110’s (VH-PPF – c/n 3057 en VH-PPV – c/n 3052). Op Google Maps zijn deze laatste twee toestellen makkelijk te herkennen aan hun oranje banden over de romp. Deze is bij de VH-PPQ overigens verwijderd, maar aan de (toen nog) oranje staart is ook de VH-PPQ op het platform van Darwin herkenbaar via Google Maps. De VH-PPQ is overigens nu geheel wit.

Overzicht van het platform op Darwin met de drie AeroRescue Dorniers (Foto: Google Maps)
De VH-PPV (boven) en VH-PPF (onder) stored op Darwin (Foto: Google Maps)
De VH-PPQ stored op het platform van Darwin (Foto: Google Maps)

US Airways

Deze Dornier 328-110 is inmiddels ruim achtentwintig jaar oud. Het toestel is in 1995 in het Duitse Oberpfaffenhofen gebouwd en droeg D-CDXS als testregistratie. In augustus 1995 ging het toestel als passagierskist in de Verenigde Staten aan de slag bij Jetstream International Airlines in opdracht van USAir/US Airways Express. De registratie werd toen N434JS. In november 1995 werd PSA Airlines de operator, nog steeds in opdracht van US Airways.
Het Amerikaanse avontuur duurde tot augustus 2004, toen kwam de kist in opslag tot april 2006. Vervolgens ging Aerodata ermee vliegen als maritieme patrouillekist met de registratie D-CEAD. Per 1 december 2006 startte het Australische avontuur als VH-PPQ.

Nu drie, vijf totaal?

Met de komst van de VH-PPQ is de vloot van NL EASP Air op drie Dorniers gekomen. Op 1 februari 2022 meldde zich de eerste Dornier 328-110 zich op Schiphol, dat was de PH-EAE (c/n 3059). Ook dit toestel vloog voorheen in Australië bij AeroRescue, toen als VH-PPJ. De tweede Dornier 328-100 was de PH-EAB (c/n 3053). Dit toestel arriveerde in april 2023. En je raad het al, ook deze Dornier vloog in Australië voor AeroRescue, als VH-PPG. Zowel de PH-EAB als PH-EAE staan nog op naam van AeroRescue Pty. Ltd. uit Darwin. NL EASP Air is de houder van de Dorniers.

PH-EAE Dornier 328-110 kort na aankomst in februari 2022

We lazen op internet dat NL EASP Air in totaal vijf Dorniers heeft aangeschaft. Of de resterende twee de VH-PPF en VH-PPV zijn – die nu op Darwin staan – is ons niet bekend, maar het zou goed kunnen. De VH-PPQ is na het aankomstweekend op maandag 26 februari 2024 overgevlogen naar haar geboortegrond, Oberpfaffenhofen bij München.

Een gedachte over “De VH-PPQ Dornier 328-110 is het derde toestel voor NL EASP Air

  1. Volgens een bericht op Facebook vanuit Darwin zouden de andere twee inderdaad ook voor EASP bestemd zijn. Aan één van de twee wordt inmiddels gewerkt dus die zal ook wel op korte termijn deze kant op komen.

Geef een reactie