Registratie: N5500S
Type: North American P-51D-30NA Mustang
Constructienummer: 44-63655
Bouwjaar: 1944
Eigenaar: Warbirds-3 LLC
Locatie: Oshkosh, EAA AriVenture 2011, 2013 en 2015
Bijzonderheden: Deze Mustang is weer zo’n heerlijke puzzel. De identiteit van het toestel is niet geheel met zekerheid vast te stellen. Vermoedelijk bestaat deze P-51D uit componenten van de voormalige 44-63655 (122-31381) en 44-74543 (c/n 122-41083).
In het Amerikaanse luchtvaartuigregister staat de N5500S ingeschreven met c/n 44-63655. Nou, dan lijkt het allemaal toch niet zo ingewikkeld, toch?!? Eigenlijk wel, want de voormalige 44-63655 is op 17 januari 1957 als GN 84 naar de Fuerza Aerea Costarricense gegaan, de luchtmacht van Costa Rica. Op 1 september 1963 is deze Mustang weer teruggekeerd naar de Verenigde Staten en kreeg het civiele kenmerk N6153U. Vervolgens zou op 1 mei 1965 het toestel gecrasht zijn na een motorstoring, zonder fatale gevolgen voor de piloot. Dit was tijdens de ferry vlucht van Costa Rica naar de Verenigde Staten. Dit ongeval vond plaats in een suikerrietveld bij Sta Teresa in Nicaragua. Het toestel zou daarna verschroot zijn.
Theorie één is dat deze Mustang toch niet geheel verschroot en dat mogelijk restanten naar de Verenigde Staten zijn gebracht. Het kan ook zijn dat alleen administratief dit serial aan de andere P-51D is gekoppeld, theorie twee.
Hoe dan ook, uit de 44-74543 is weer een complete P-5D gemaakt. Van deze laatste zou in elk geval het centrale rompdeel gebruikt zijn. Toch werd als constructienummer het voormalige USAAF serial 44-63655 gebruikt. Dit zou met problemen met de papieren van de 44-74543 te maken hebben gehad.
En als we dan kijken naar de historie van de 44-74543, dan is dat een Mustang die na zijn diensttijd bij de USAAF op 6 december 1950 naar de Royal Canadian Ari Force ging als 9252 met de typeaanduiding Mustang TF.IV. Op 17 december 1959 werd deze Mustang buiten dienst gesteld.
Jaren later, op 27 december 1967 om precies te zijn, werd het toestel in de VS ingeschreven als N4543. Begin jaren tachtig is de N4543 gebruikt in een restauratie project waar ook de N6153U (ex 44-63655) zou zijn gebruikt. Resultaat was dat in januari 1985 de N5500S werd ingeschreven, een P-51D met c/n 44-63655. Het zou evenwel tot 10 augustus 2001 duren alvorens de Mustang als ‘Geraldine’ opnieuw het luchtruim kon kiezen.
In 2000 kreeg de N5500S het kleurenschema met serial 44-14320 en de code E2-B. De naam ‘Geraldine’ werd op de neus aangebracht. Deze kleuren zijn van het 355th Fighter Group 357th Fighter Squadron en horen toe aan het toestel dat gevlogen werd door Maj. Charles R. ‘Chuck’ Cummins.
Tegenwoordig staat de N5500S op naam van Warbirds-3 LLC uit Kalispell in de staat Montana.