Allereerste Nederlandse F-16 krijgt bij Satys op Lelystad oorspronkelijke uiterlijk terug

J-259 General Dynamics F-16B Fighting Falcon – KLu (tail J-219)

Lelystad Airport, 14 maart 2024 – Bij de vliegtuigspuiterij van Satys is deze dag op een dieplader een F-16 afgeleverd. En niet zomaar één, het is de – inmiddels uitgefaseerde – allereerste Nederlandse F-16B die vloog met het militaire serial J-259. Het toestel zal bij Satys voorzien worden van het authentieke kleurenschema zoals het toestel bij aflevering vloog, een zogenoemde F-16B-01-CF ofwel een Block 1 versie. Kenmerkend aan het uiterlijk zijn de grotere roundels en de zwarte radarneus.

Er komt straks een groter roundel op

Ypenburg, VS en Schiphol

Deze F-16B is in zowel Nederland als de Verenigde Staten gebouwd. Het eerste, bij Avio-Fokker op Ypenburg gebouwde, rompdeel was op 7 juni 1978 klaar en werd naar de Verenigde Staten overgebracht voor verdere afbouw. Op 13 september 1978 kwam deze F-16B weer terug in Nederland per Lockheed C-5A Galaxy (70-0466). Bij Fokker op Schiphol werd dit toestel gezien als voorbeeldtoestel voor de komende productie. In mei 1979 was het toestel uiteindelijk klaar om te vliegen. De eerste vlucht met de J-259 was op 3 mei 1979. Iets meer dan een maand later, op 7 juni 1979, werd de J-259 als eerste F-16B overgedragen aan de Koninklijke Luchtmacht op Leeuwarden, samen met de J-212. Dat was de eerste Nederlandse F-16A.

J-259 General Dynamics F-16B Fighting Falcon tijdens de uitrol bij Fokker op 3 mei 1979 (Foto: Beeldbank NIMH – Fotoafdrukken Koninklijke Luchtmacht)

De J-259 heeft als constructienummer 6E-1. Het Nederlandse militaire serial is afgeleid van het bij dit toestel behorende Amerikaanse serial; 78-0259. Dit heeft er uiteraard nooit opgestaan, maar de toestellen hebben dit als een soort administratief “schaduw-serial”.

J-259 General Dynamics F-16B Fighting Falcon – KLu (tail J-219)
J-259 General Dynamics F-16B Fighting Falcon – KLu (tail J-219)

Met de J-259 is tot en met 29 juni 1999 gevlogen. Na twintig jaar trouwe dienst ging het toestel naar Woensdrecht om als instructietoestel te dienen. Op 5 augustus 2021 werd de J-259 overgebracht naar Leeuwarden.

J-219 staart met het TCA-embleem

Staart van de J-219

Nu is duidelijk te zien dat op de F-16 voor de deur bij Satys het serial J-219 in de staart staat en niet J-259. Dat komt omdat de J-259 de staart heeft geleend van de J-219. Het kan overigens zeker niet de J-219 zijn, want dat was een F-16A eenzitter.

De echte J-219 General Dynamics F-16A Fighting Falcon die nu zijn staart heeft uitgeleend (Leeuwarden, 16 september 2011)

TCA

In de staart van de J-219 staat een embleem van een dolfijn met een F-16 neus. Dit is het embleem van de TCA – Transitie en Conversie Afdeling. Deze eenheid bestond van november 1979 tot en met maart 1984 en was bedoeld om met drie F-16B’s en vier F-16A’s de opleiding van nieuwe F-16-piloten. De J-219 heeft tot mei 1995 bij de Koninklijke Luchtmacht gevlogen. Daarna werd het toestel gebruikt als trainingsvliegtuig voor onderhoud en opleiding op Leeuwarden. Naast de staart zal ook de zwarte neus van de J-219 op de J-259 komen.

J-259 General Dynamics F-16B Fighting Falcon – KLu (tail J-219)

Naast het serial J-219 is momenteel geen andere aanduiding aanwezig. Toch hebben we kunnen vaststellen dat het de J-259 is. Op de hoofdsteun van de schietstoel is een stickertje van een lettertang aanwezig met “J-259 FWD” erop.

Op de hoofdsteun van de voorste schietstoel is “J-259 FWD” te vinden
J-259 General Dynamics F-16B Fighting Falcon – KLu (tail J-219)
De staartvleugels voor de J-259
De vleugels van de J-259 liggen los bij het toestel
J-259 General Dynamics F-16B Fighting Falcon – KLu (tail J-219)

Ervaring

Nadat de J-259 van de dieplader is gehaald is de staart erop gezet. De hoofd- en staartvleugels liggen bij het toestel en zijn voor de spuitbeurt niet gemonteerd. Al met al een leuke klus voor Satys. Men heeft overigens ervaring in het spuiten van gevechtstoestellen, ook de McDonnell Douglas F-4E Phantom II van het Nationaal Militair Museum is hier indertijd gespoten.

Deze 67-0275 / CR McDonnell Douglas F-4E Phantom II is eerder ook bij Satys gespoten

Als de J-259 binnenkort “showroom shine” is vertrekt het toestel weer (over de weg) naar Leeuwarden. Daar zal het onderdeel gaan uitmaken van de Traditiekamer aldaar.

6 gedachten over “Allereerste Nederlandse F-16 krijgt bij Satys op Lelystad oorspronkelijke uiterlijk terug

  1. Hoi, het nummer 78-0259 staat normaal wel degelijk op de Nederlandse toestellen. Linkerzijde van de cockpit onder de canopy rand. Daar kijken wij als monteurs vaak naar om te bepalen welk boekwerk we nodig hebben. Mooi ook dat deze kist nooit drag chute bak heeft gekregen.

    Groet, Frank

    1. Hallo Frank,

      Dank voor je aanvulling! Hij staat er helaas niet goed voor om de linkerkant te kunnen zien.

      Groet,
      Berend Jan

  2. Ik vermoed zo dat de staart van de j-219 er op is gezet omdat deze nooit dragchute bak heeft gekregen. De 259 had wel een dragchutebak en is het makkelijker om een start te wisselen dan een dragchutebak te verwijderen.

    Overigens kun je ook mooi zien dat de kist weer de “korte” horizontals krijgt zoals bij aflevering.
    (Langere horizontals en de dragchute bak waren nl latere modificaties)

    Leuk artikel weer Berend-jan!

    1. Dat zou inderdaad heel goed de reden kunnen zijn van de 219 tail. En inderdaad horen er ook kleine horizontals op ipv de zogenaamde “big tails”

Geef een reactie