Teuge, 16 maart 2024 – De Flight School Teuge voert momenteel een vlootvernieuwing door. Onlangs namen zij van de Noordzee Vliegclub uit het Belgische Oostende een tweetal Sonaca Aircraft S200 Trainers over. Dit zijn de OO-NZD en de OO-NZE. Deze toestellen worden respectievelijk als PH-ELW en PH-RGJ ingezet.
Sling2
De Sonaca Aircraft S200 stamt af van de Zuid-Afrikaanse The Airplane Factory Sling2 zelfbouwtoestellen. Deze leverancier van een aantal populaire homebuilt ontwerpen heet tegenwoordig Sling Aircraft.
Op 13 mei 2015 werd de ZU-IFN Sling2 vanuit Zuid-Afrika naar Charleroi overgevlogen. Dit werd de OO-SON en op basis van dat toestel is een serieproductielijn opgetuigd bij Sonaca Aircraft.
Aan de buitenkant is het lastig om verschil te zien tussen de oorspronkelijke (homebuilt) Sling2 en de fabrieksgebouwde Sonaca Aircaft S200. Het is zelfs zo dat de ICAO-typeaanduiding voor beide toestellen gelijk is. Deze is SLG2, afgeleid van de Sling2.
Serieproductie
Het eerste prototype is in Charleroi gebouwd en was de OO-NEW (c/n FTA2). Deze Sonaca Aircraft S200 vloog voor het eerst op 19 juni 2017.
Hierna kwam de serieproductie op gang in Temploux, beginnend bij c/n 001. Sonaca Aircraft maakte helaas op 23 mei 2022 bekend te gaan stoppen met de productie van haar Sonaca Aircraft S200 (NG) / S201 Trainer (Pro) toestellen. De productie stopte daadwerkelijk in september 2022 bij constructienummer 059. Dit toestel werd niet afgebouwd. Er zijn dus 58 productie-exemplaren gefabriceerd en één prototype.
Verspreiding
De Sonaca Aircraft S200 en de meer geavanceerde S201 zijn in en beperkt aantal landen terecht gekomen. Ongeveer een derde is in België “blijven hangen”. Een redelijk aantal is naar Frankrijk en Turkije gegaan. Verder is de Sonaca te vinden in Groot-Brittannië, Zwitserland, Portugal, Estland en nu dus ook in Nederland. Er stond wel al een Sling2 in ons land ingeschreven. Dat is de PH-SEE die gestationeerd staat op Rotterdam – The Hague.
OO-NZD
De OO-NZD heeft als constructienummer 006. Dit toestel is gebouwd op Temploux en werd op 20 februari 2019 ingeschreven in het Belgische luchtvaartuigregister. De maiden flight van dit toestel was op 20 maart 2019 vanaf Temploux. Hierna werd de OO-NZD op 10 april 2019 overschreven op naam van de Noordzee Vliegclub (NZVC) vzw op Oostende.
In oktober 2023 stond de OO-NZD te koop. Het toestel had op dat moment 1.516 vlieguren in de boeken en kende een vraagprijs van € 130.000 (excl. BTW).
De OO-NZD is op moment van schrijven nog niet afgeleverd aan Flight School Teuge. Dit toestel moet binnenkort de PH-ELW gaan worden. De OO-NZD verblijft momenteel nog op Oostende en heeft voor het laatst op 24 januari 2024 een rondje om de kerk of lokale frituur gemaakt.
OO-NZE
De OO-NZE heeft 2020 als bouwjaar en draagt constructienummer 019. Ook dit toestel is in Temploux gebouwd en kreeg op 6 juli 2020 de registratie OO-NZE officieel toegewezen. De eerste vlucht van de OO-NZE was op 13 juli 2020. Per 12 oktober 2020 kwam ook deze Sonaca op naam te staan van de Noordzee Vliegclub (NZVC) vzw op Oostende.
Tegelijk met de OO-NZD stond ook de OO-NZE in oktober 2023 te koop. De OO-NZE had op dat moment 1.044 ervaringsuren en mocht voor € 150.000 (excl. BTW) van eigenaar wisselen.
De OO-NZE is op 16 februari 2024 overgevlogen van Midden Zeeland, waar het toestel in opslag stond, naar zijn nieuwe thuisbasis Teuge. Op 12 maart 2024 werd het Bewijs van Luchtwaardigheid afgegeven als PH-RGJ en op 16 maart 2024 maakte het toestel voor het eerst een vlucht onder dat kenmerk.
De OO-NZE was (net as de OO-NZD) zilverkleurig met blauw/groene accenten. Deze accenten zijn nu rood/beige om het uiterlijk meer in de huisstijl te krijgen van Flight School Teuge. Ook is op de romp een sierlijke striping gekomen.
Toen wij de PH-RGJ op 16 maart 2024 op Teuge troffen was onder de staartvleugel nog wel het oude vuurvaste identiteitsplaatje van de OO-NZE aanwezig. Deze zal vast eerdaags nog gewisseld worden naar PH-RGJ.
Vloot Flight School Teuge
Beide Sonaca’s gaan onderdeel uitmaken van de reeds bestaande vloot van de Flight School Teuge. Deze omvat op dit moment de PH-3B7 Tecnam P-96 Golf, PH-ULN Tecnam P-92J Echo en D-EFHN Robin DR-400/180 Regent.
Lees ook:
Met dank aan de Belgian Civil Aviation Research Group (BCARG) / Jan Schotmans voor hun bijdrage aan dit artikel.
2 gedachten over “Flight School Teuge breidt vloot uit met twee Sonaca Aircraft S200’s”
Remarkable, because Sonaca already stopped producing the model 200 in 2022 (which is a great pitty…) after having delivered only 57 aircraft, so the S200 is not a current, much produced aircraft.
tweede toestel bleef op Oostende tijdens de sluiting van de luchthaven voor renovatie – veld gaat vanavond (28.03.24) weer open en OO-NZD zal dus zeer binnenkort naar het Noorden komen – toestellen worden vervangen door twee Robin DR.400’s