Palingsound op Teuge

G-EELS Cessna 208B Grand Caravan

Teuge, 16 maart 2024 – De “Palingsound” blijkt niet alleen aan Volendam voorbehouden. Ook op het vliegveld Teuge maakte een vliegtuig een geluid dat je zou kunnen omschrijven als “Palingsound”. Op deze zaterdagmiddag kwam de G-EELS op Teuge langs voor een korte tankstop.

De G-EELS Cessna 208B Grand Caravan op short final
Touchown!

Glass Eels Ltd.

Het toestel is een Cessna 208B Grand Caravan van Glass Eels Ltd. uit het Britse Gloucester. Het toestel kwam vanaf Zilina (LZZI) in Tsjechië en was op weg naar de thuisbasis Gloucestershire (EGBJ). De dag hiervoor had de bemanning met het toestel in het Franse La Rochelle (LFBH) lading opgehaald waar deze Caravan speciaal voor gebruikt wordt; glasaaltjes (jonge paling). De registratie G-EELS van deze Grand Caravan is dan ook zeer toepasselijk voor de lading.

G-EELS Cessna 208B Grand Caravan
G-EELS Cessna 208B Grand Caravan

Glass Eels Ltd. is al jarenlang specialist in het vervoeren van glasaaltjes van gebieden waar deze nog voorkomen naar plekken in Europa waar de aal of paling in voorkomen bedreigd wordt. In Noord-West Europa is het palingbestand sinds de jaren 1960 met meer dan 90% achteruitgegaan. Sinds 2007 staat de paling op de Rode Lijst van de IUCN (International Union for Conservation of Nature) en sinds 2008 is de status ‘ernstig bedreigd’.

G-EELS Cessna 208B Grand Caravan
Paling
De paling is een bijzonder dier. Het kweken ervan is door mensen eigenlijk niet te doen. Dat komt omdat deze vis verschillende levensfases kent. De volwassen dieren leven in waterwegen en vijvers. Als ze tien jaar oud zijn, ondernemen ze een lange voortplantingstocht naar de Sargasso Zee voor de kust van Bermuda. Op dat moment worden ze zwart met een zilverkleurige onderbuik. Ze stoppen met eten tot ze rond september of oktober de zee bereiken.
Palingen in vijvers, poelen en meren kunnen ‘s nachts door het gras kruipen om de dichtstbijzijnde rivieren en vervolgens de zee te bereiken. Om zich te oriënteren gebruikt Europese paling het zoutgehalte van zeestromingen en de elektrische stromingen die worden geproduceerd door het magnetisme van de aarde. Palingen sterven na het leggen van hun eieren.

Glasaaltjes (Foto: ANP)

In maart of april komen die eitjes uit in 1,5 cm lange transparante linten van larven in de vorm van wilgenbladeren. De larven verplaatsen zich naar de Europese kustlijn, die ze na eer reis van acht of negen maanden bereiken. Bij het naderen van de kust veranderen de larven tot glasaal, jonge transparante palingen van zes millimeter lang. Ze dringen de riviermondingen binnen en blijven tot de zomer in dat brakke water. Sommige zwemmen dan waterwegen op, terwijl andere aan de kust blijven. De glasaal leeft in het noordoostelijke deel van de Atlantische Oceaan, van het noorden van Noorwegen tot de Canarische Eilanden, in de Oostzee en de Middellandse Zee en in Europese waterwegen.

Vangst rond La Rochelle

Vooral rond La Rochelle in Frankrijk zijn vissers te vinden die de glasaaltjes vangen. Vandaar dan ook dat de G-EELS daar regelmatig zijn kwetsbare lading ophaalt. Het bedrijf heeft in het nabijgelegen Royan een dochterbedrijf genaamd Civelle Durable.

Onder de G-EELS Cessna 208B Grand Caravan zit een forse bagagebak voor de kostbare levende lading
Aan de rechterkant kan de bagagebak wel een sopje gebruiken als gevolg van de uitlaatgassen van de PT-6A turbinemotor

Die dochteronderneming is vooral handig en belangrijk geworden na de Brexit. Vanaf de thuisbasis Gloucestershire mag Glass Eels Ltd. geen levende dieren meer naar de EU exporteren. Het vervoer zou hierdoor voor de dieren onnodig vertraging opleveren. De locatie in Frankrijk biedt hierbij uitkomst.

Direct na aankomst wordt de G-EELS Cessna 208B Grand Caravan bijgetankt voor het laatste deel van de vlucht van vandaag

Door de glasaaltje per vliegtuig naar bestemmingen in heel Europa te brengen, tot aan Griekenland toe, kan de jonge vis snel en veilig getransporteerd worden. De glasaaltjes worden in herbruikbare gekoelde boxen van polystyreen (‘piepschuim’) vervoerd. Deze boxen kunnen in de cabine vervoerd worden, maar ook in de grote cargo-bak die zich onder de romp van het vliegtuig bevindt. Per vlucht kan zo’n 600 kg aan glasaaltjes meegenomen worden.

De glasaaltjes worden in polystyreen boxen vervoerd (Foto: Glass Eels Ltd.)

Door deze manier van het verspreiden wordt het de jonge paling makkelijker gemaakt om in de Europese wateren op te groeien. Nu hoeft de vis niet tegen de stroom van rivieren op te zwemmen en ingewikkelde barrières als sluizen en waterkeringen te passeren.

G-EELS Cessna 208B Grand Caravan

Het seizoen om glasaal te vangen en te vervoeren is in de winter. De vlucht van de G-EELS was dan ook zo’n beetje de laatste van het seizoen. Hierna is de Cessna in te huren voor andere doeleinden zoals surveywerk, filmopdrachten, personenvervoer en dergelijke.

Bijtanken in Nederland

De G-EELS stamt uit 1997 en is op 3 maart 1997 nieuw ingeschreven in Groot-Brittannië. Het toestel heeft c/n 208B-0619. Deze Caravan heeft in de afgelopen jaren haar uurtjes wel al gemaakt. In januari stond de teller op 8.136 vlieguren. Daarbij is al regelmatig Nederland als tussenstop gebruikt.

G-EELS Cessna 208B Grand Caravan
Het typeplaatje van de G-EELS Cessna 208B Grand Caravan

De G-EELS is eerder op Lelystad, Eelde, Budel en Teuge geland om bij te tanken. Teuge is eigenlijk pas het laatste jaar door de bemanning “ontdekt”. Het is voor hen een makkelijk en vriendelijk veld, waar ook nog even lekker geluncht kan worden. De telleurstelling was dan ook groot toen men vandaag ontdekte dat restaurant “The Hangar”, naast de toren, gesloten is vanwege een faillissement. Een wandelingetje naar het andere restaurant “Take Off” bood gelukkig uitkomst. Zo kon de bemanning na een korte break weer op pad huiswaarts.

G-EELS Cessna 208B Grand Caravan

Smokkelwaar

Voor vertrek werd het toestel nog even geïnspecteerd door de Marreschaussee. Niet verwonderlijk, want Engeland is na de Brexit geen Schengenland meer en dus dient er paspoortcontrole plaats te vinden. Ook is glasaal een gewild product voor smokkelaars. Vooral naar het verre oosten wordt nog wel eens illegaal glasaal gesmokkeld. De handel in glasaal is één van de meest omvangrijke en lucratieve illegale handel in beschermde soorten over de hele wereld, met illegale winsten die in topjaren naar schatting kunnen oplopen tot drie miljard euro.

De G-EELS Cessna 208B Grand Caravan in de start

Een door Europol gecoördineerde gezamenlijke operatie, waarbij rechtshandhavingsinstanties van over de hele wereld betrokken waren, heeft recentelijk nog een zware slag toegebracht aan georganiseerde misdaadgroepen die betrokken waren bij de internationale handel in glasaal. De Operatie LAKE, die liep van oktober 2022 tot juni 2023, leidde tot de arrestatie van 256 personen die verantwoordelijk waren voor de handel in vijfentwintig ton levende glasaal ter waarde van ongeveer dertien miljoen euro. Acht ton van deze babypalingen was al onderweg uit de EU naar Azië, waar ze zouden worden opgekweekt in viskwekerijen en wereldwijd zouden worden verkocht zodra ze volwassen waren.
Gelukkig zijn de glasaaltjes die met de G-EELS vervoerd worden in goede handen en gaan zij een mooie en legale toekomst tegemoet. Dat moet iedere natuurliefhebber als muziek in de oren klinken. Daarom omschrijven we vanaf nu het geluid van de G-EELS als “Palingsound”!

De G-EELS Cessna 208B Grand Caravan op weg naar de UK

Een gedachte over “Palingsound op Teuge

Geef een reactie