Eindhoven, 29 maart 2024 – De vrijdag voor Pasen wordt aangeduid als Goede vrijdag, ofwel Venerdì Santo in het Italiaans. Op luchtvaartgebied was de vrijdag op Vliegbasis Eindhoven zeer zeker als goed te bestempelen. Deze dag was er een Alenia C-27J Spartan voor een uurtje op bezoek van de Aeronautica Militare, de Italiaanse luchtmacht. Het betreffende toestel was de MM62214 / 46-84. De Spartan kwam vanaf zijn thuisbasis Pisa/San Giusto (LIRP).
Pisa is een gecombineerd militair en civiel veld. Er wordt op gevlogen door bijvoorbeeld Ryanair, EasyJet en Wizz Air. Op Pisa is de 46ª Brigata Aerea ‘Silvio Angelucci’ gevestigd. Deze militaire unit is onderverdeeld in 2° Gruppo, 50° Gruppo en 98° Gruppo. De laatstgenoemde eenheid vliegt met een tiental Alenia C-27J Spartans. De overige eenheden vliegen met de Lockheed C-130 Hercules.
De Aeronautica Militare beschikt in totaal momenteel over elf C-27J toestellen. Negen zijn ingedeeld bij 98° Gruppo op Pisa. Twee worden gebruikt door de 311° Gruppo of the Reparto Sperimentale Volo, de testeenheid van de luchtmacht.
Uit de G-222
De C-27 is afgeleid van de Aeritalia G-222. Het ontwerp van de G-222 stamt uit het begin van de jaren zeventig. De Amerikaanse luchtmacht kocht tien G-222’s en noemde die de C-27A. Toen het Italiaanse Alenia eind jaren negentig een verbeterde versie van de G-222/C-27A op de markt bracht hielden zij de Amerikaanse typeaanduiding aan noemden het de C-27J. Het eerste exemplaar van deze versie vloog op 24 september 1999. Het zou nog tot oktober 2006 duren voordat de C-27J volledig operationeel was bij de Italiaanse luchtmacht.
Baby Herc
De C-27J Spartan gebruikt dezelfde Rolls-Royce AE 2100 motoren als de Lockheed C-130J Hercules. Alleen waar de Hercules er vier van heeft, moet de Spartan het met twee van deze bromtollen doen. Er zijn ook bepaalde systemen in de Spartan die overeenkomen met de Hercules. Vandaar dat de Spartan ook wel een ‘Baby Herc’ wordt genoemd.
De C-27J Spartan wordt tegenwoordig door Leonardo verkocht. Tot op heden zijn er zo’n negentig exemplaren gebouwd. Hieronder een overzicht van de luchtmachten die met de C-27J vliegen.
Het toestel dat op Eindhoven was geland, is het eerste productietoestel met bouwjaar 2004 en draagt c/n 4113. De c/n’s 4001 tot en met 4112 zijn G-222’s (behalve de 4071, 4072 en 4074, die zijn niet gebouwd). De C-27J reeks loopt van c/n 4113 tot en met 4200. Daarna zijn twee C-27J NG (Next Generation) gebouwd (4201 en 4202), dit is huidige versie die Leonardo in de showroom heeft staan. Deze laatste twee vliegen bij de luchtmacht van Turkmenistan.