#MustangMonday #14 N151HR North American P-51D-30NA Mustang “Dakota Kid II / Long Island Kid”

N151HR North American P-51D Mustang heeft het warm!
#MustangMonday
In 2024 is bij AirOnline.nl iedere maandag ‘MustangMonday’. Iedere week zetten we een North American P-51 Mustang in de schijnwerpers, één van de meest legendarische jagers uit de Tweede Wereldoorlog.

Registratie: N151HR
Type: North American P-51D-30NA Mustang
Constructienummer: 122-41064
Bouwjaar: 1945
Eigenaar: Dakota Territory Air Museum, Minot ND
Locatie: Oshkosh, juli 2013 en 2015
Bijzonderheden: Dit beestje heeft twee namen; Dakota Kid II en Long Island Kid. Oorspronkelijk is het de 44-74524 met bouwjaar 1945 en c/n 122-41064. Veel over de historie van het toestel hebben we niet gevonden. Van 1990 tot en met 1997 kreeg het de civiele registratie N7219E. De eigenaar was Bod Odegaard.

Twee namen op de neus

In 1997 werd de registratie gewijzigd in N151HR en kreeg het de naam “Dakota Kid II” opgespeld en kwam de Mustang op naam van Henry Reichert. In deze periode is het toestel gerestaureerd in Wahpeton, ND. Hierbij zijn onderdelen, inclusief het typeplaatje van de 44-74524 gebruikt. De Vleugels zouden afkomstig zijn van een P-51D van de luchtmacht van de Dominicaanse Republiek.

N151HR North American P-51D Mustang

In 2010 werd Dakota Kid II Ltd. Uit Huston, TX de eigenaar. De P-51D stond toen bij het Texas Flying Legends Museum op Ellington Field. Tegenwoordig vliegt het toestel met het niet-authentieke serial 44-14711.

Noble Peterson

De kleuren en naam van de N151HR zijn die van het toestel van Noble Peterson. Hij vloog in de Tweede Wereldoorlog twee missies. De eerste in de “Dakota Kid”, een P-51C.  Toen Noble thuis met verlof was na zijn eerste tour werd dit vliegtuig neergeschoten boven Polen terwijl het werd gevlogen door een andere piloot tijdens een “shuttle bombing” escorte missie. Voor zijn tweede tour vloog Noble in een gloednieuwe P-51D, dit vliegtuig kreeg de naam “Dakota Kid II”.  De “Long Island Kid” onder de uitlaat verwijst naar Noble’s crewchief, sergeant Robert Coleman, die uit New York kwam.  Noble behoorde tot de 355th Fighter Group, 358th Squadron met als basis Steeple Morden in Cambridgeshire, Engeland.
Op 20 juli 1944 escorteerde Captain Noble Peterson, vliegend met Dakota kid II, Boeing B-17’s die terugkeerden van een missie boven Leipzig toen ongeveer twintig Messerschmitt Bf109’s de bommenwerperformatie van achteren aanvielen. Noble leidde het squadron op dat moment en draaide op de vijandelijke vliegtuigen af.  Captain Perterson raakte een Bf109 en die ging met brandende motor naar beneden.  De Duitse formatie was uiteengevallen en werd verspreid. Noble klom en ging achter een andere Bf109 aan die in en uit het wolkendek dook. Zijn wingman riep dat de eerst geraakte Bf109 weer rechtuit vloog.  Noble dook opnieuw naar het toestel en toen hij de rokende Messerschmitt naderde, sprong de piloot eruit.  Noble draaide erom heen en vloog langs de Duitser die inmiddels veilig in zijn parachute hing.  Noble Peterson zwaaide vriendelijk naar hem en de Duitse piloot zwaaide terug! In totaal vloog Noble Peterson 106 missies met 500 uur gevechtsvliegtijd. Peterson overleed op 10 maart 2009

N151HR North American P-51D Mustang

Geef een reactie