Brussel, 19 februari 2023 – Van de robuuste De Havilland Canada DHC-3 Otter zijn er 466 gebouwd. Dit toestel was een doorontwikkeling van zijn kleinere broertje, de DHC-2 Beaver. Naderhand werd uit de DHC-3 Otter de succesvolle DHC-6 Twin Otter ontworpen. We kwamen een DHC-3 Otter tegen in het Bussels Air Museum. Het betreffende toestel was de OO-SUD De Havilland Canada DHC-3 Otter die in 1959 en 1960 gebruikt werd bij de Expédition Antarctique Belge.
De OO-SUD is in 1958 gebouwd en draagt c/n 297. Op 5 november 1959 werd deze Otter in België ingeschreven als OO-SUD op naam van Centre National Belge de Recherches Polaires. Het is eigenlijk niet goed bekend of de kist daarvoor nog korte tijd bij de US Navy heeft gevlogen. Er wordt wel het Buro Number (BuNo) – het militaire Navy-serial – 148323 genoemd, maar dat lijkt aan een DHC-2 Beaver toe te behoren.
Eind jaren vijftig en begin jaren zestig was België druk met het uitvoeren van expedities naar de Zuidpool. Tussen november 1957 en april 1959 werd de eerste expeditie uitgevoerd met daarbij een van de luchtmacht geleende A-2 Auster AOP.6 [2823] en de van Sabena geleende OO-SHW Bell 47H-1 [1538]. Het Belgische basiskamp op de Zuidpool werd genoemd naar Koning Boudewijn. De Auster kwam op het ijs aan zijn eind op 5 december 1958 bij de Belgica Moutains, een groep bergen vernoemd naar Belgische Poolexpeditieleden.
Een tweede expeditie was voorzien voor 1960 en 1961. Ook voor deze tocht werden luchtvaartuigen klaargemaakt, de genoemde OO-SUD en de OO-EXP. Dat was een Cessna 180B [5067].
De Otter werd in kratten naar de Zuidpool verscheept en kwam daar 9 september 1959 aan. In de zomer (onze winter) van 1959 en 1960 vloog het toestel daar probleemloos. En ook voor de derde Belgische expeditie van 1960 tot 1961 werd de OO-SUD ingezet.
Hierna ging de Belgische geldkraan dicht en was het voor dat moment afgelopen met de Zuidpoolexpedities. Op 31 januari 1961 kam de OO-SUD terug naar België, per schip. Vervolgens kwam de OO-SUD in opslag terecht en niemand leek meer naar het toestel om te kijken voor een periode van zo’n negen jaar.
Tweede Otter
Uiteindelijk werd er na een paar jaar toch nog weer een meerjarige expeditie op poten gezet startende in 1963. Dit was een gezamenlijk project van België en Nederland genaamd Comite Antarctique Belgo Neerlandais. Deze expeditie kreeg in 1965 de beschikking over een DHC UC-1A Otter van de US Navy. Dit toestel met BuNo. 144669 [148] vloog bij het squadron VX-6 en was aangeschaft in het kader van “Operation deep freeze”. Op 6 november 1967 werd de militaire Otter in België civiel ingeschreven als OO-HAD. Dit toestel ging uiteindelijk in januari 1970 op Antarctica verloren. Dat was meteen het begin van het einde. Ook nu ging de geldkraan voor deze expeditie dicht.
Naar het museum
Men had wel het idee dat de Belgische Poolexpedities nu definitief over waren en daarom werd in juli 1970 de OO-SUD, die nog in de opslag stond, overgedragen aan het Musée Royal de l’Armée et d’Histoire Militaire (het Bussels Air Museum). Van de OO-HAD zijn de restanten geborgen en naar België teruggebracht. Delen hiervan zijn gebruikt om de OO-SUD in het museum compleet te maken. Uiteindelijk werd de registratie OO-SUD pas op 16 maart 1972 doorgehaald in het luchtvaartuigregister. De OO-SUD is in het museum voorzien van ski’s. Deze werden ook op het ijs van Antarctica gebruikt.
Nog twee keer OO-SUD
De registratie OO-SUD is in totaal in België drie keer gebruikt. Van 9 april 1947 tot en met 1 september 1949 behoorde dit kenmerk toe aan een Piper L-4H Grasshopper met het USAAF militaire serial 44-80782 . Dit toestel had c/n 13078.
Na de DHC-3 Otter is de registatie OO-SUD opnieuw gebruikt. Dat was op 1 juni 1979 voor de PZL P.104 Wilga 35 met c/n 129450. Dit toestel is op 17 juli 2020 uitgeschreven.
Met dank aan Piet Hitzerd voor zijn bijdrage aan dit artikel.