Lelystad Airport, 14 april 2024 – Tegen het einde van de zondagmiddag stond er nog een Challenger 350 van NetJets in de planning voor Lelystad Airport. De gelukkige Bombardier zou de CS-CHG worden. Dit toestel uit 2017 en met c/n 20699 heeft als testregistratie C-GOWQ gehad en sinds oktober 2017 maakt het deel uit van de Europese vloot van NetJets.
De CS-CHG had een lekker bezig dagje. In de ochtend was het toestel gestart op het Spaanse San Sebastian (LESO). De eerste vlucht zou de bizjet naar Madrid (LEMD) brengen. De tweede vlucht was van Madrid naar Rotterdam – The Hague Airport (EHRD). Hier kwam het toestel rond 15:30u aan.
Kort hierop volgde de herpositioneringsvlucht naar Lelystad Airport van een half uurtje. De start in Rotterdam was IFR, maar boven de Veluwe werd al contact opgenomen met Lelystad Tower voor een VFR nadering. Dat was akkoord en scheelde vliegtijd omdat dan niet eerst de standaard IFR-route richting Lemelerveld, Zwolle en Dronten gevlogen hoefde te worden alvorens voor de baan uit te komen.
Als een reguliere sportkist werd de CTR bij ‘Bravo’ binnengevlogen en ‘via overhead’ mocht de Bombardier naar een righthand downwind draaien. Er zat nog een Tecnam P-Mentor in het circuit en dus mocht de CS-CHG even verder doorvliegen op downwind om ruimte te creëren.
Na de landing mocht de CS-CHG doortaxiën naar bijna het einde van baan 23 om bij exit ‘November 3’ en via taxiway ‘November’ naar het platform ‘Lima’ te rijden. Dat is aan de westkant van het vliegveld, voor de nieuw gebouwde en nog ongebruikte terminal.
Alles naar ‘Lima’
Op dit moment worden bijna alle zakenvluchten afgehandeld via het ‘Lima-platform’. Dat komt omdat de taxibaan ‘Sierra’, die aan de zuidkant ligt, momenteel in een minder goede staat verkeert. Vermoedelijk pas als deze opnieuw geasfalteerd is zullen er ook weer vluchten afgehandeld gaan worden via ‘Sierra’ op het platform ‘Delta’, naast de toren.
Wanneer dat herstel uitgevoerd wordt is ons nog niet bekend. Tot die tijd is het een beetje behelpen met de foto’s. Behalve in de middag na 16:00u. Dan staat de zon aan de andere kant van de baan en vallen er ter hoogte van de RDW-baan prima plaatjes te maken als een toestel over ‘November’ taxiet.
Naar de UK
De stop op Lelystad van de CS-CHG was kort, het was een soort van ’aantikken wen wegwezen’. Na 55 minuten ging het toestel weer op weg. Als laatste ging de Bombardier 350 op pad naar Farnborough (EGLF) in Groot-Brittannië, een vlucht van iets meer dan 1:15u.