‘Trusty Rusty’ kan zijn tanden weer laten zien, al is het wel een kunstgebit

De PH-JAT North American P-51D Mustang mocht vandaag weer proefdraaien na de winterstop

Lelystad Airport, 22 april 2024 – In het afgelopen winterseizoen is de North American P-51D Mustang van de Stichting Vroege Vogels op Lelystad Airport vertroeteld met het nodig onderhoud. Dit is uitgevoerd door de gepassioneerde medewerkers van Vroege Vogels en van Bogaerds Cord op Lelystad. Vandaag werd het onderhoud afgerond.

De V12 Merlin is weer in topconditie!

Maar is meer gedaan aan de Mustang dan alleen regulier onderhoud. Er is ook een modificatie aangebracht. ‘Trusty Rusty’ heeft in de vleugelvoorranden zijn zes oorspronkelijke 12,7 mm Browning AN/M2 machinegeweren teruggekregen. Het zijn weliswaar replica’s, om niet in conflict te komen met de wapenwet. Daardoor kan de Mustang zijn scherpe tanden weer laten zien, al is het wel een kunstgebit…

De Browing replica’s in de rechter vleugel

Na zijn actieve militaire loopbaan bij de United States (Army) Air Force (1945 – 1956) en de Fuerza Aérea Salvadoreña (1969 – 1974) heeft de PH-JAT een carrière in het Amerikaanse luchtrace-circuit gehad.
Omdat ieder bobbeltje, iedere uitstulping of oneffenheid bij een racevliegtuig verlies aan snelheid betekent, werd de Mustang indertijd zo glad mogelijk gemaakt. Daarbij werden ook de machinegeweren uit de vleugelvoorrand verwijderd. Dat scheelde niet alleen luchtweerstand, maar ook gewicht.
Na de restauratie (2004 – 2012) door de Stichting Vroege Vogels is de PH-JAT weer zo origineel mogelijk gemaakt. Alleen werden er toen geen nieuwe machinegeweren aangebracht. Die bleven nog op het verlanglijstje staan. Tot het voorjaar van 2020!

In mei 2020 werd de modificatie al even gepast op de PH-JAT (Lelystad, 9 mei 2020)

Bij het gespecialiseerde Cal Pacific Airmotive uit Californië werden toen twee gecertificeerde leading edge delen aangeschaft. Daar zitten de twee keer drie poorten in voor de zes replica AN/M2 Browning mitrailleurs. Want hoewel in oorlogstijd de Mustang tot de tanden toe bewapend was, nu worden uiteraard geen echte wapens meer gedragen.

Door Cal Pacific Airmotive is een speciaal voorgevormd deel van de vleugelvoorrand gemaakt (Lelystad, 9 mei 2020)

De ombouw is best een arbeidsintensief klusje. De vleugelbeplating moet daarvoor deels verwijderd worden. Mede door corona heeft het daarom even geduurd voordat de modificatie is aangebracht. Dit winterseizoen is de cosmetische ingreep dan toch daadwerkelijk uitgevoerd.

De machinegeweren zijn netjes gemonteerd

Nadat de vleugelvoorrand gedeeltelijk was verwijderd waren in het frame van de vleugels nog exact de uitsparingen voor de machinegeweren te zien. Intern was alles dus nog origineel. De modificatie past perfect en als je niet beter weet zou je denken dat het altijd zo gezeten heeft.

PH-JAT North American P-51D Mustang taxiet terug na het proefdraaien

Fluiten naar hun centen

Met de aanschaf van deze modificatie kan de Stichting Vroege Vogels fluiten naar hun centen. Tenminste, dat is te hopen! De Mustang staat er namelijk om bekend een typerend fluitend geluid te maken bij een high speed low pass. Dat komt door de machinegeweren. Die fungeren dan als een soort panfluit. Een Mustang zonder ‘proppenschieters’ doet dat niet. Dat gold dus ook voor ‘Trusty Rusty’. Nu de modificatie is aangebracht zijn we uiteraard zeer benieuwd welk toontje deze Amerikaanse volbloed nu aanslaat!

Hopelijk gaat de PH-JAT North American P-51D Mustang door de modificatie nu ook fluiten tijden een low pass

Licht opgestoken

Er is gelijk nog een modificatie aan de PH-JAT aangebracht. Deze is wel wat meer bescheiden van aard. In de linker wielkast is een landingslicht aangebracht. Deze komt met een veermechanisme naar buiten als de wielpoten naar beneden gaan. Het landingslicht was ook één van de items die bij de ombouw tot racer verdwenen was.

De PH-JAT North American P51D Mustang hier nog duidelijk zonder landingslicht en machinegeweren (Hoogeveen, 29 augustus 2020)
De PH-JAT heeft nu ook een landingslicht gekregen
Beide modificaties in een beeld
Duur paard

Dat raspaarden duur zijn is algemeen bekend. Dat geldt ook zeker voor ‘Trusty Rusty’. Eenmaal bij de brandstofpomp bleek de Mustang best gulzig te zijn. Er gingen maar liefst ruim 426 litertje AvGas in. Goed voor een bonnetje van € 1.666,84. Voor dat geld kan het paard van Anky van Grunsven aardig wat liter water en kruiwagentjes hooi verorberen.

Er ging aardig was AvGas in de tanks van ‘Trusty Rusty’

Overigens keek de dressuurruiter van ‘Trusty Rusty’ vandaag welhaast net zo blij als een Anky van Grunsven die net een Olympische medaille had gewonnen! Dit kwam omdat de Mustang na de winterstop zich voorbeeldig bij het proefdraaien had gedragen. De V12 Packard V-1650 Merlin sloeg direct aan en liep als een zonnetje. En omdat het proefdraaien goed was verlopen en de tanks toch vol zaten, gaf Arie Bogaerds jr. later op de middag de Mustang even de sporen en joeg hij er korte tijd mee door de driedimensionale voorjaasweide boven de Flevopolder. Man en paard zijn weer klaar voor het nieuwe seizoen!

Man en paard, ehh… Mustang!

Geef een reactie