Omgekeerd
De HB-FRW vertrok op de tweede dag van zijn ferry flight vanaf Reykjavik richting het westen en klom uit tot 26.000ft. Na een half uur vliegen keerde het toestel echter weer om. En nog een half uur later stond de PC-12 weer aan de grond op Reykjavik. Kennelijk belemmerde een technisch probleem de voortzetting van de afleveringsvlucht.
Na opnieuw een nachtstop op Reykjavik werd besloten om terug te vliegen naar de fabriek in Zwitserland. Ook nu werd een tankstop op het Schotse Prestwick ingelast. Tegen het einde van de middag op 8 mei 2024 landde de HB-FRW weer terug op het nest. Na de douaneformaliteiten werd richting de fabriek getaxied.Primer, wit of zilver
De HB-FRW is in de basis zilvergrijs gespoten. Een aantal onderdelen, zoals de winglets, zijn nog in primer. Die worden in de Verenigde Staten gespoten.
Tegenwoordig verlaten vrijwel alle PC-12’s voor het Amerikaanse continent in wit, zilver of primer de fabriek. De specifiek door de klant gewenste kleurstelling wordt dan aan de andere kant van de Oceaan aangebracht. Kennelijk is dat goedkoper.
Vijfentwintigste HB-FRW
De testregistratie HB-FRW is bij dit toestel voor de vijfentwintigste keer in gebruik. De HB-FRW(25) heeft op 24 april 2024 voor het eerst haar motor gestart voor een test-run. De maiden flight van deze turboprop was op 26 april 2024. Een tweetal extra testvluchten werd uitgevoerd op 29 april 2024.
Na het nodige sleutelwerk zal ongetwijfeld een nieuwe poging ondernomen worden waarbij dit toestel zijn vleugels uitslaat richting de Verenigde Staten. We houden deze jongeling in de gaten!Aanvulling
Op 13, 14 en 15 mei 2024 is de HB-FRW alsnog naar de Pilatusvestiging in de Verenigde Staten gevlogen.