Registratie: N51HY
Type: North American P-51D-30NT Mustang
Constructienummer: 124-48192
Bouwjaar: 1945
Eigenaar: Quicksilver P-51 Airshows LLC.
Locatie: Oshkosh, 2015 en 2017
Bijzonderheden: De Mustang met de naam “Quick Silver” is in 1945 aan de USAAF afgeleverd met het serial 45-11439. De P-51D werd tot september 1947 gebruikt en kwam toen in opslag terecht. In 1948 werd formeel de typeaanduiding gewijzigd naar een F-51D (van “Persuit” naar “Fighter”). Op 28 september 1948 zou deze kist nog ingedeeld staan bij het 191 Fighter Squadron, onderdeel van de 140 Fighter Wing.
In 1961 brak het civiele tijdperk aan voor dit toestel, maar helaas niet voor lang. Als N5071K kwam de P-51D op naam te staan van Norton Smith uit Seattle (Washington). Hij verongelukte echter helaas met de Mustang tijdens een crash op Puget Sound (Washington).
De restanten van de Mustang werden in 1993 verkocht aan vader Bill en zoon Scooter Yoak en een jarenlange restauratie volgde. In 1998 werd voor de Mustang de registratie N51HY gereserveerd. Het zou evenwel tot 6 april 2007 duren voordat de Mustang als N51HY haar Bewijs van Luchtwaardigheid kreeg en weer opnieuw het luchtruim koos. Toen is ook de naam Quick Silver aangebracht.
Uiterlijk
Iets meer uitleg over het uiterlijk van Quick Silver. De zwarte “mantel” die de voorkant van het vliegtuig bedekt, staat voor de sluier van bescherming die de strijdkrachten geven. Die mantel is een van de redenen waarom we hebben wat we vandaag hebben, vrijheid. Als de mantel zich uitstrekt naar de achterkant van de kap, spreidt hij zich uit en verdeelt hij zich in veren, als symbool voor de adelaar die met elke piloot heeft gevlogen sinds de oorsprong van de luchtvaart in 1903. De zwarte verf heeft kleine fonkelende sterretjes, elk sterretje staat voor een Amerikaanse veteraan die het land heeft gediend. De zilveren ring achter de spinner stelt de stralende halo voor van de beschermengel die militairen, die het ultieme offer hebben gebracht, naar hun laatste rustplaats begeleidt. De zwarte en witte strepen op de vleugels zijn de invasiestrepen gebruikt op alle geallieerde vliegtuigen tijdens D-day (6 juni 1944). De ‘Stars & Bars’ op de romp is de naoorlogse versie omdat “Quick Silver” pas na de Tweede Wereldoorlog in dienst werd genomen.
De missie van het Quick Silver Flight Team is om eer te bewijzen aan de duizenden veteranen die hun leven hebben opgeofferd voor de vrijheid en veiligheid van anderen. Het doel van het Flight Team is om Quick Silver in de lucht te houden en op zoveel mogelijk shows in de Verenigde Staten te laten vliegen.