PH-DIS Airbus Helicopters H160-B aangekomen in Nederland

PH-DIS Airbus Helicopters H160-B

Lelystad Airport, 12 mei 2024 – Sinds 3 mei 2024 staat de PH-DIS ingeschreven. Dit is een fabrieksnieuwe Airbus Helicopters H160-B. Dit toestel, met constructienummer 1029, is één van de eerste H160’s die aan een Europese privéeigenaar is afgeleverd. Het is dan ook de eerste H160-B in het Nederlandse luchtvaartuigregister.

De PH-DIS Airbus Helicopters H160-B met het KNSF-logo (zonder “K”)

KNSF

De PH-DIS staat op naam van KNSF Flight Services B.V. uit Muiden. De letters ‘KNSF’ staan hierbij voor Koninklijke Nederlandse Springstof Fabriek en heeft te maken met het woningbouwproject ‘De Krijgsman’ in Muiden op het voormalige terrein van de KNSF in Muiden. De eigenaar van KNSF is vastgoedinvesteerder Rolf Visser die met zijn andere twee helikopters PH-RIS en PH-YIS onder andere regelmatig van zijn huis in Breukelen naar Rotterdam – The Hague Airport vliegt.

Vanaf daar stapt hij dan over in zijn Cessna 525C CitationJet CJ4 PH-WIS. De PH-DIS is in hetzelfde kleurenschema gestoken als de PH-YIS. Opvallend is dat al zijn luchtvaartuigen als “PH-..IS” als registratie hebben. Dat gold ook voor zijn vorige privéjets PH-VIS en PH-FIS.

H160 en H160-B

Het prototype van de Airbus Helicopters H160 maakte haar eerste vlucht op 13 juni 2015. Sinds 1 juli 2020 beschikt Airbus Helicopters over het EASA-typecertificaat voor dit model helikopter. Na eerst zo’n 1.500 uur gevlogen te hebben met drie prototypes (c/n PT1, PT2 en PT3) en één productietoestel (c/n 1001) kon men aan afleveringen aan klanten beginnen. De eerste testtoestellen werden aangeduid als H160. De uiteindelijke civiele productietoestellen (c/n 1002 en verder) worden als H160-B aangeduid. De militaire versie is de H160M.

De Airbus Helicopters H160 (hier een mock up) beschikt over een digitaal instrumentenpaneel (Amsterdam RAI, 17 oktober 2018)

De H160-B is in staat om met een snelheid van 150 kts te vliegen en heeft een range van 475 NM. Het maximale startgewicht van deze medium twin-helikopter is 6.065 kg en heeft daarbij een nuttige lading van 2.000 kg. De H160-B past bij Airbus Helicopters in het programma tussen de kleinere H145 en de grote broer, de H175. Naast personenvervoer kan de H160-B ook ingezet worden voor HEMS-vluchten, SAR-missies en bosbrandbestrijding.

Airbus Helicopters H160 mock-up in de HEMS uitvoering tijdens Helitech International in de Amsterdam RAI (17 oktober 2018)

De H160-B is uitgerust met een tweetal Safran Arrano 1A turboshaft turbinemotoren, ieder goed voor 1.280 pk (955 kW). In totaal is er maximaal plek voor één of twee piloten en twaalf passagiers in een H160-B.

De cockpit van de PH-DIS Airbus Helicopters H160-B

Testvluchten eind 2023

De PH-DIS werd al op 13 november 2023 bij de Airbus Helicopters fabriek in het Zuid-Franse Marignane (bij Marseille Provence Airport – LFML) waargenomen. Toen vloog de heli met de Franse testregistratie F-WJXC. De toekomstige Nederlandse registratie was op dat moment nog afgekruist.

PH-DIS Airbus Helicopters H160-B

Bewijs van Luchtwaardigheid

De aflevering heeft even op zich laten wachten, maar vrijdag 3 mei 2024 was het dan zover. Op die datum ontving de PH-DIS haar Bewijs van Luchtwaardigheid van de Nederlandse Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

PH-DIS Airbus Helicopters H160-B
Niet de eerste PH-DIS
De registratie PH-DIS is in Nederland al eens eerder in gebruik geweest. Van 23 juli 1982 tot en met 28 mei 1993 stond dit kenmerk op de Robin HR 200/100 Club met c/n 47. Na een ongeval op 7 april 1990 op Eelde kwam er een einde aan de vliegende carrière van dit sportkistje. Naderhand is de Robin terecht gekomen bij het Nederlands Luchtvaart College in Hoofddorp. Of het toestel nu nog steeds bij het ROC aldaar is, weten we niet.

PH-DIS Robin HR 200/100 Club (Hilversum, 1983)

Naar de Costa Brava

De eerste vlucht als PH-DIS was op 7 mei 2024 van Marseille Provence Airport naar een privélocatie nabij La Bisbal d’Empordà, in de buurt van het Spaanse Girona. De volgende dag werden een aantal naderingen gemaakt op de nabijgelegen Aeroport de Girona-Costa Brava (LEGE).

De H160-B heeft flinke beschermkappen voor de luchtinlaten van de motoren, zo kan er geen grof vuil inkomen

Zondag 12 mei 2024 vloog de PH-DIS vanuit La Bisbal d’Empordà voor het eerst naar Nederland, met als eindbestemming Lelystad Airport. Er werden onderweg de nodige tussenstops gemaakt. Als eerste werd naar Clermont-Ferrand Auvergne Airport (LFLC) gevlogen. De volgende stop was  Aéroport de Troyes – Barberey (FLQB). De halte hierna was de achtertuin van de eigenaar in Breukelen. Vier minuten later werd als laatste doorgevlogen naar Lelystad Airport.

PH-DIS Airbus Helicopters H160-B

Heli-Holland

Op Lelystad Airport werd de PH-DIS op het Foxtrot-platform geparkeerd. De heli vindt onderdak in de hangaar van Vliegbedrijf Tom van der Meulen, tegenover de Friendship hangaar. Deze hangaar is hoog genoeg om de forse helikopter te herbergen. Het bedrijf Heli-Holland gaat voor de eigenaar als CAMO (Continuing Airworthiness Management Organisation) opereren en voert de toekomstig Part-145 onderhoudswerkzaamheden uit.

De PH-DIS Airbus Helicopters H160-B wordt met een personenauto de hangaar ingetrokken

Er was wel al een passende trekstang met het toestel meegeleverd. Bij gebrek aan een vliegtuigtrekker werd deze stang even aan een Volvo gekoppeld. Die had voldoende trekkracht om deze imposante helikopter zijn slaapplaats binnen te slepen.

De PH-DIS Airbus Helicopters H160-B past makkelijk in deze hoge hangaar

Een gedachte over “PH-DIS Airbus Helicopters H160-B aangekomen in Nederland

Geef een reactie