Registratie: N551E
Type: North American P-51B-1NA Mustang
Constructienummer: 102-24700
Bouwjaar: 1943
Eigenaar: Warbirds-3 LLC
Locatie: Oshkosh, 2015 en 2017
Bijzonderheden: De reden dat we juist deze maandag deze “Ouwe Kraai” uitlichten heeft te maken met de piloot die in de Tweede Wereldoorlog furore maakte in zijn Mustangs met de naam “Old Crow”. De N551E in dit artikel draagt de kleuren van die piloot. We hebben het over de legendarische jachtvlieger en drievoudig ace Colonel Bud Anderson. Deze beroemde piloot is helaas vrijdag 17 mei 2024 op 102-jarige leeftijd overleden. Bud Anderson was de laatst levende Amerikaanse jachtvlieger met een triple ace uit de Tweede Wereldoorlog. Helaas wordt het aantal van soortgelijke helden, die nog onder ons zijn, in rap tempo minder.
Twee keer uitgezonden
Bud Anderson was gestationeerd bij het 363rd Fighter Squadron van de 357th Fighter Group op RAF Leiston. Tijdens zijn eerste periode in Europa (van januari 1944 tot en met juli 1944) wist hij maar liefst twaalf Duitse Fw 190’s en Bf 109’s uit de lucht te schieten.
In november-december 1944 keerde Anderson voor de twee uitzending naar Europa terug. Ook toen was hij succesvol met vier luchtoverwinningen. Dit bracht hem in totaal op zestien gewonnen luchtgevechten. Daarnaast werd nog een vijfde deel van een overwinning toegekend, dus de teller stond formeel op 16,2. Bij vijf overwinningen in een luchtgevecht wordt een piloot als ace bestempeld. Bud Anderson was daardoor ruim driemaal een ace!
Overwinningen Col. Bud Anderson tijdens Tweede Wereldoorlog |
||||
Datum | Toestel | Aantal | Neergeschoten type | Locatie |
8-3-1944 | North American P-51B Mustang | 1 | Messerschmitt Bf 109 | Hannover, Duitsland |
11-4-1944 | North American P-51B Mustang | 1 | Messerschmitt Bf 109 | Hannover, Duitsland |
11-4-1944 | North American P-51B Mustang | 0,2 | Heinkel He 111 | Hannover, Duitsland |
30-4-1944 | North American P-51B Mustang | 1 | Focke-Wulf Fw 190 | Orléans, Frankrijk |
8-5-1944 | North American P-51B Mustang | 1 | Focke-Wulf Fw 190 | Soltau, Duitsland |
12-5-1944 | North American P-51B Mustang | 1 | Messerschmitt Bf 109 | Frankfurt, Duitsland |
27-5-1944 | North American P-51B Mustang | 2 | Messerschmitt Bf 109 | Strasbourg, Frankrijk |
30-5-1944 | North American P-51B Mustang | 1 | Messerschmitt Bf 109 | Schönebeck, Duitsland |
29-6-1944 | North American P-51B Mustang | 3 | Focke-Wulf Fw 190 | Leipzig, Duitsland |
7-7-1944 | North American P-51B Mustang | 1 | Messerschmitt Bf 109 | Leipzig, Duitsland |
27-11-1944 | North American P-51D Mustang | 2 | Focke-Wulf Fw 190 | Maagdenburg, Duitsland |
5-12-1944 | North American P-51D Mustang | 2 | Focke-Wulf Fw 190 | Berlin, Duitsland |
Totaal | 16,2 |
Bud Anderson heeft met twee verschillende P-51 Mustangs gevlogen. De eerste was de P-51B-15NA met serial 43-24823 en zijn tweede toestel was de P-51D-10-NA met serial 44-14450. Beide Mustangs noemde hij “Old Crow”, naar het Amerikaanse whiskymerk.
Beide Mustangs hebben Anderson veilig op 116 missies begeleid. Hij werd nimmer geraakt door vijandelijk vuur en hoefde ook nooit een missie af te breken vanwege een technisch probleem.
Na de Tweede Wereldoorlog bleef Anderson tot 1972 vliegen bij de USAF. Hij heeft in die tijd nog gevlogen op de North American F-86 Sabre en de Republic F-105 Thunderchief.
Onder water
Dan nu iets meer over de Mustang N551E. Naast de kleuren van deze P-51B Mustang is ook de geschiedenis van dit toestel bijzonder. Het is niet het originele toestel waar Bud Anderson mee vloog. Deze Mustang is in 1943 gebouwd en droeg het USAAF serial 43-12252. In 1944 was dit het toestel van 1st Luitenant Dean Gilmore van de USAAF. Hij maakte met dit toestel op 14 november 1944 boven Florida een low-level trainingsvlucht. Helaas raakte hij daarbij het water van Lake Louise nabij Clermont in Florida. De Mustang crashte en Gilmore overleefde dit helaas niet. Het toestel verdween onder water.
Tijdens laag water in 2001 werd het wrak van de P-51B ontdekt en geborgen. De restanten werden opgekocht door Jack Roush. Hij is onder andere eigenaar van een NASCAR racing team en hij is gepassioneerd vliegtuigverzamelaar. Roush liet de Mustang restaureren bij Art Teeters – Cal Airmotive in Salinas in Californië. De restauratie zou tot 8 juni 2008 duren, toen kon het toestel opnieuw de lucht in. De toegekende registratie werd N551E.
Als eerbetoon aan Bud Anderson liet Roush het toestel als “Old Crow” spuiten met het niet-authentieke serial 43-24823 en de romp-code B6-S, de kenmerken waar Bud Anderson destijds mee vloog. Tot 12 maart 2024 bleef de N551E in eigendom van Jack Roush. Daarna werd Warbirds-3 LLC de eigenaar.
Zeldzaam
De P-51B (1.987 stuks gebouwd in Inglewood, Californië) en P-51C (1.750 gebouwd in Dallas, Texas) zijn eigenlijk gelijk, alleen hun bouwlocatie verschilt. Deze Mustangs komen veel minder vaak voor dan de P-51D (8.200 stuks gebouwd). Die laatste heeft een “bubble-canopy”. De P-51B/51C heeft een “razor-back”. Dat maakt een P-51B als deze N551E een zeldzame verschijning. We kwamen de N551E een aantal keer tegen tijdens de EAA AirVenture op Oshkosh, het grootste luchtvaartevenement ter wereld, dat iedere zomer rond eind juli plaatsvindt.