Keizerin op Lelystad Airport

SP-SISI B&F FK-14A Polaris staat klaar om weer vliegklaar gemaakt te worden

Lelystad Airport, 24 mei 2024 – In de hofhouding van Air Waterland op Lelystad Airport is de “keizerin Sisi” aanbeland. Niet van Oostenrijkse statuur, maar Pools en wel met de registratie SP-SISI. Sisi was indertijd de bijnaam van Elisabeth Amalie Eugenie in Beieren (1837 –1898). Zij was van 24 april 1854 keizerin van Oostenrijk en vanaf 8 juni 1867 tevens koningin van Hongarije.

SP-SISI B&F FK-14A Polaris

B&F Technik Vertriebs

De SP-SISI is een B&F FK-14A Polaris. B&F staat hierbij voor Bücker & Funk. Voluit heet het bedrijf B&F Technik Vertriebs GmbH en handelt het onder de naam FK-Aircraft. Het hoofdkwartier zit in het Duitse Speyer en het bedrijf is tegenwoordig eigendom van de Chinese WENFA Aerospace in Wuhan.

SP-SISI B&F FK-14A Polaris

Modellen

B&F Technik Vertrieb bestaat sinds 1990 en er staan momenteel diverse modellen in de folder. Als eerste werd de FK-9 Utility ontwikkeld. Dit goed verkochte ontwerp werd in 1997 gevolgd door de FK-12 Comet tweedekker en in 1999 door de FK-14 Polaris. Meest grappige uitvoering daarvan is de ‘Le Mans’ versie uit 2011. Deze heeft een staartwiel en een open cockpit, die ook zo weer van een kap voorzien kan worden.

D-MLTS B&K FK-9 Mk.IV
D-MCYY B&K FK-12 Comet
PH-4G1 B&F FK-14B Polaris
OO-H86 BF FK-14 Le Mans met zijn open cockpit

Interesse Cirrus

Even leek het erop dat de FK-14 Polaris een mooie toekomst in de Verenigde Staten tegemoet ging. In 2007 had Cirrus Design het idee om de FK-14 in de VS als Light Sport Aircraft (LSA) op de markt te brengen onder de naam Cirrus SR Sport (of Cirrus SRS). De economische crisis van 2008 deed dit in de ijskast belanden. In 2009 meldde Cirrus dat men het plan niet meer zou ontdooien.

Retro Bücker

Naast de hierboven genoemde kunststof toestellen is FK-Aircraft ook de fabrikant van de FK-131. Dit is een retromodel van de Bücker Bü.131A Jungmann. Dit toestel valt in de ultralight-categorie en kan als bouwpakket worden gekocht of kant en klaar in de fabriek worden besteld.

D-MKVI B&F FK-131 Jungmann

De SP-SISI die op Lelystad is aangekomen heeft als c/n 014-015. Hiervoor heeft dit toestel als D-MPSD gevlogen en het bouwjaar is vermoedelijk rond 2002/2003.

SP-SISI B&F FK-14A Polaris
Poolse ultralights
De registratie SP-SISI lijkt door zijn lengte afwijkend. Toch is het een gebruikelijk Pools kenmerk. In Polen hebben de reguliere vliegtuigen na het landkenmerk “SP-“ een registratie met drie letters. Voor Poolse ultralichte vliegtuigen wordt een vier-letter registratie aangehouden. SP-MAAA en verder voor de ‘flexwing’ ultralights, SP-SAAA en verder voor de ‘fixedwing’ ultralights, SP-PAAA en verder voor de paramoteurs en SP-XAAA en verder voor gyrocopters.

Ultralekki betekent ultralight in het Pools

De SP-SISI is niet vliegend aangekomen, maar op een aanhanger achter een auto. Dat was vrij simpel, omdat de vleugels makkelijk voor transport of opslag verwijderd kunnen worden.

De vleugels kunnen eenvoudig gemonteerd en gedemonteerd worden

Bij Air Waterland maakt men de FK-14A Polaris voor een Nederlandse eigenaar weer gereed om te vliegen. De Poolse registratie zal, zoals het er nu naar uitziet, vervangen worden door een Frans ultralight kenmerk. Het is wel de bedoeling dat de Polaris vervolgens op Lelystad Airport gestationeerd blijft.

SP-SISI B&F FK-14A Polaris

Geef een reactie