#MustangMonday #22 N921 North American P-51D-25NT Mustang “Cripes A’ Mighty 3rd”

N921 / HO-P North American P-51D Mustang
#MustangMonday
In 2024 is bij AirOnline.nl iedere maandag ‘MustangMonday’. Iedere week zetten we een North American P-51 Mustang in de schijnwerpers, één van de meest legendarische jagers uit de Tweede Wereldoorlog.

Registratie: N921
Type: North American P-51D-25NT Mustang
Constructienummer: 124-48260
Bouwjaar: 1945
Eigenaar: Kermit Weeks
Locatie: Polk City, 2010
Bijzonderheden: Deze Mustang is in 1945 afgeleverd aan de USAAF als 45-11507. Vermoedelijk heeft deze P-51D niet actief voor de USAAF gevlogen, want in september 1945 werd het toestel verscheept naar Nieuw-Zeeland. Pas in 1952 ging het toestel vliegen als NZ2417. De Nieuw-Zeelandse luchtmacht nam in 1955 afscheid van het toestel en de Mustang kwam voor $ 75,00 in civiele handen. De boer die het toestel kocht chopte voor het transport echter wel de vleugels eraf!
In 1964 werd de registratie ZK-CCG toegekend en met onderdelen van de NZ2409 (45-11499) werd deze Mustang weer luchtwaardig gemaakt. Op 29 november 1964 vloog de ZK-CCG voor het eerst als “Mobile Mustang” en bezocht diverse vliegshows in Nieuw-Zeeland.
Tussen 1968 en 1973 raakte de ZK-CCG in opslag om uiteindelijk in april 1974 per schip naar de Verenigde Staten gebracht te worden. Hier werd het de N921. De Mustang stond in die tijd op naam van het EAA Museum in Spokane.
Vanaf juni 1979 is Kermit Weeks de eigenaar van de N921, die inmiddels de naam “Cripes A’ Mighty 3rd” had meegekregen. De Mustang is voorzien van het niet-authentieke serial 44-13321. Dit is de uitvoering van de persoonlijke Mustang van Major George E. Preddy van de 352nd Fighter Group op Bodney.

George Earl Preddy Jr.
George Earl Preddy Jr. werd geboren en groeide op in het stadje Greensboro, North Carolina. Hij studeerde vijf dagen na de aanval op Pearl Harbor af en ging na een kort verlof bij de 49th Pursuit Group vliegen. Gestationeerd in Darwin, Australië, vloog George voor het eerst met de P-40 en nam deel aan de verdediging tegen de Japanners. In oktober 1942 kwam Preddy aan op Hamilton Field, Californië, op zoek naar een ieuwe opdracht. Pas in december 1942, toen hij werd toegewezen aan Mitchel Field, NY, werd hij ingedeeld bij de 487th FS, 352 FG. Daar zou hij uitblinken, vooral toen hij met de P-51 Mustang begon te vliegen. Preddy werd de P-51 Mustang top ace en scoorde 26,83 en vier gedeelde kills terwijl hij met de P-51 vloog. Van deze kills werden er vijftien gemaakt in de “Cripes A’ Mighty 3rd”, waardoor deze Mustang waarschijnlijk de hoogst scorende was in de Tweede Wereldoorlog. Op 6 augustus 1944 maakte Preddy een recordscore van zes Messerchmitt Bf-109’s in één enkele missie. George Preddy noemde al zijn P-51 Mustangs “Cripes A’ Mighty”, een uitdrukking die George vaak gebruikte tijdens het dobbel-gokspel craps.

N921 / HO-P North American P-51D Mustang

In 1982 startte een volledige restauratie van de Mustang die we vandaag uitlichten. Helaas raakte het toestel zwaar beschadigd door de hurricane Andrew op 24 augustus 1992 over Florida raasde. In de opvolgende jaren werd het toestel weer gerestaureerd, dat was bij Cal Pacific Airmotive / Art Teeters in Salinas in Californië. De restauratie was in februari 1999 gereed toen kon de N921 weer vliegen. De Mustang is vrijwel in een nieuwstaat en maakt deel uit van de imposante collectie van Kermit Weeks bij Fantasy of Flight in Polk City, Florida

N921 / HO-P North American P-51D Mustang

Geef een reactie