PH-DRG Piper PA-46-600TP (M600/SLS) op Lelystad Airport

PH-DRG Piper PA-46-600TP (M600/SLS)

Lelystad Airport, 24 mei 2024 – Er staat momenteel maar één Piper M600/SLS in Nederland ingeschreven. Die Piper PA-46-600TP met de registratie PH-DRG heeft Lelystad Airport sinds 16 januari 2024 als standplaats. Daarvoor stond deze Piper M600/SLS, zoals de marketingnaam luidt, vanaf het begin (17 november 2022) op Groningen Airport Eelde (EHGG). Kennelijk was stalling op Lelystad Airport een betere keuze en dus werd begin 2024 gewisseld van hangaar. De PH-DRG staat in de hangaar van Vliegbedrijf Tom van der Meulen aan het Foxtrot-platform.

De PH-DRG Piper PA-46-600TP (M600/SLS) in de hangaar aan het Foxtrot-platform

Ex topmodel

De M600/SLS was tot begin van dit jaar het topmodel van Piper Aircraft en kost zo’n $ 3.120.000,00. Inmiddels is de M700 op de markt gekomen en heeft de M600 van de troon gestoten.

De Piper PA-46-701TP M700 Fury, zoals deze N705M, is nu het nieuwe topmodel (Genève, 29 mei 2024)

Hetzelfde model met diverse upgrades en vooral een nóg sterkere Pratt & Whitney PT6A turbine op de neus. Moet de M600 het doen met “slechts” 600 pk (440 kW), de M700 perst 700 pk (514 kW) uit de motor.

PH-DRG Piper PA-46-600TP (M600/SLS)

Piper Malibu

Piper ontwikkelde in 2016 de M600 uit de Piper PA-46 Malibu. Voor de M600 werd een compleet nieuwe vleugel ontworpen. In 2019 verving Piper de M600 voor de M600/SLS. De toevoeging SLS staat voor Safety, Luxury en Support.

PH-DRG Piper PA-46-600TP (M600/SLS)

HALO Safety System

In de cockpit bevindt zich een Garmin G3000 instrumentarium. Meest in het oog springende aanpassing is het Garmin autoland systeem. Dit wordt door Piper het HALO Safety System genoemd en stelt een passagier middels een druk op de noodknop in staat om het toestel automatisch naar het dichtstbijzijnde vliegveld te laten vliegen, te laten landen en de motor na de landing uit te laten zetten. Dit kan een uitkomst bieden als de piloot onwel is geraakt of erger. Naast de M600/SLS heeft ook de nieuwste generatie Cirrus SF50 Vision dit systeem.

PH-DRG Piper PA-46-600TP (M600/SLS) is uitgerust met het HALO systeem

Voor op de neus zit een vijfbladige prop. De kist heeft een drukcabine en biedt plaats aan zes personen.

Er zit een flinke prop op de kop!

Uit 2022

Het bouwjaar van de PH-DRG is 2022 en het constructienummer luidt 4698218. Het toestel is geleverd door European Aircraft Sales A/S gevestigd op Odense (EKOD) in Denemarken. Zij zijn voor onze regio de officiële Piper-dealer. Bij Piper heeft dit toestel kort als N8067K gevlogen. In het Amerikaanse register staat dat deze M600 naar Denemarken is gegaan, dat zal kloppen, maar de kist is uiteindelijk in Nederland in het luchtvaartuigregister terecht gekomen.

PH-DRG Piper PA-46-600TP (M600/SLS)
PH-DRG Piper PA-46-600TP (M600/SLS)

Deze ochtend arriveerde de Piper ook vanuit Odense. Sinds 2 mei 2024 stond het toestel naar, waarschijnlijk voor het nodige aan onderhoud.

PH-DRG Piper PA-46-600TP (M600/SLS)

Meer PA-46’s

Op Lelystad Airport verblijven momenteel nog twee andere Piper PA-46’s. Een (de N111DV) is een exemplaar met een gewone verbrandingsmotor, een Piper PA-46-350P Malibu Mirage . De andere (N137KM) is een vroegere versie van de turbine Malibu, een Piper PA-46-500TP Malibu Meridian.

N111DV Piper PA-46-350P Malibu Mirage
N137KM Piper PA-46-500TP Malibu Meridian

Dan verblijft op Breda/Seppe (EHSE) nog een tweede Piper PA-46-600TP (M600/SLS). Dat toestel (N604AJ) is Amerikaans geregistreerd, maar wel van een Nederlandse eigenaar.

N604AJ Piper PA-46-600TP (M600/SLS)

De Romein Group

De registratie van de PH-DRG staat voor ‘De Romein Group’. Dit is een bedrijf uit Veendam dat gespecialiseerd is in grondwerk voor grote en middelgrote projecten in de pijpleidingenbouw, kabelaanleg en civieltechnische activiteiten en werken. Overheden en ondernemingen zoals energiebedrijven in heel Europa zijn hun klantenring.

PH-DRG staat voor “De Romein Group”

Vanwege de ligging van het bedrijf in Groningen vliegt de PH-DRG geregeld eerst van Lelystad naar Groningen Airport Eelde, om vervolgens verder in Europa op pad te gaan. Als op de terugweg de passagiers dan weer afgezet zijn in het noorden van het land, vliegt de PH-DRG in een half uurtje nog even door naar zijn stal in de Flevopolder.

PH-DRG Piper PA-46-600TP (M600/SLS)
PH-DRG Piper PA-46-600TP (M600/SLS)
PH-DRG Piper PA-46-600TP (M600/SLS)

Geef een reactie