Lelystad Airport, 31 mei 2024 – Je zou bijna de tel kwijtraken, maar bij Zeusch Aviation is weer een Beech Super King Air aan de vloot toegevoegd. Het moet de negende Beech worden met een PH-registratie, ditmaal de PH-ZLZ. Het betreffende toestel is de N7232R. Dit is een Beech B200C Super King Air uit 1984 met constructienummer BL-69.
De N7232R werd op 28 en 29 mei 2024 overgevlogen vanuit West Georgia Regional Airport (KCTJ), ten westen van Atlanta in de Verenigde Staten, naar Lelystad Airport. Een nachtstop werd gemaakt op Goose Bay (CYYR) en nog een tankstop op Keflavik (BIKF) op IJsland.
Bekende kleuren
De kleuren van de N7232R komen bekend voor. De PH-ZEZ van Zeusch Aviation heeft namelijk dezelfde striping als deze Super King Air. Dit is, net als de PH-ZEZ, een voormalig toestel van het Amerikaanse Department of Energy.
National Nuclear Security Administration
Deze specifieke Super King Air heeft, net als de PH-ZEZ / ex N185XP, een interessante voorgeschiedenis. De Beech werd namelijk ingezet bij de National Nuclear Security Administration (NNSA) van het Amerikaanse Department of Energy. De King Air vloog ten behoeve van het Aerial Measuring System (AMS). Deze dienst is gestationeerd op de Air Force Base Nellis bij Las Vegas en beschikt over vliegtuigen en helikopters.
De AMS-missie is het leveren van een snel onderzoek naar straling en besmetting na een radiologische noodsituatie. AMS voert deze missie uit met speciaal uitgeruste vliegtuigen die de onderzoeken uit voeren.
Eind 2019 heeft de NNSA’s Aerial Measuring System een drietal nieuwe Beech 350ER Super King Airs in gebruik genomen (N2316, N2317 en N2319) ter vervanging van hun drie oude Beech B200 toestellen, de N185XP, N7232R en N6451D. De drie oude toestellen werden verkocht aan Zeusch Aviation en ze kwamen op naam te staan van Eastern Stearman Inc. Trustee. Dit is een veelgebruikte vertegenwoordiger van toestellen met eigenaren buiten de Verenigde Staten.
We weten dat de N185XP inmiddels als PH-ZEZ in Nederland vliegt, nu is de N7232R aangekomen en dat moet de PH-ZLZ worden. Dan is het nu nog wachten tot ook de N6451D aan deze kant van de Oceaan opduikt.
Vrachtdeur
De nieuw aangekomen Beech is een B200C Super King Air. Van deze versie zijn zo’n 150 exemplaren gebouwd en ze onderscheiden zich door een grote cargo-door (vandaar de toevoeging “C”). De Meeste B200C vliegen als C-12T/C-12U/C-12V bij de Amerikaanse strijdkrachten. Een aantal zijn door Amerikaanse overheidsdiensten in gebruik genomen, zoals ook de N7232R. Slechts een handje vol van de B200C vliegt in Europa.
Naast de grote vrachtdeur heeft deze B200C een tweetal fotoluiken onder de romp. Dit is net als bij de PH-ZEZ. Daardoor past deze Super King Air ook weer prima in de veelzijdige vloot van Zeusch Aviation. Naast vervoer van passagiers of vracht kunnen er ook survey vluchten mee uitgevoerd worden.
Al op 8 juli 2021 werd de N7232R overgeschreven naar Zeusch. In de tussentijd is het toestel in de Verenigde Staten gebleven. Daar is het toestel voorzien van winglets en van vijfbladige propellers op de PT-6A turbinemotoren. Zo is de Super King Air klaar voor een nieuw hoofdstuk in Europa.
Vlootoverzicht
Hieronder een overzicht van alle Zeusch Aviation toestellen. De PH-ZIZ en PH-ZKZ zijn nog niet ingeschreven maar worden de komende maanden verwacht. Wanneer de N6451D naar Europa komt is nog niet bekend.
Registratie | Type | C/N | Motor | Fotoluik | Ambulance | Relay-antenne | Historie |
PH-ZAZ | Beech B200 Super King Air | BB-1478 | PT6A-42 | X | X | ex G-MEDZ, EC-JGB, D-IHAN, N8150N | |
PH-ZBZ | Beech C90A King Air | LJ-1164 | PT6A-21 | X | ex 2-ZEUZ, F-WTDE, N104AJ, ZS-MIL, N3079Z | ||
PH-ZCZ | Beech B200 Super King Air | BB-1281 | PT6A-42 | X | ex N287RA, C-FAMB, N856TC, N281WJ, SE-LMA, PK-HPH, N30721 | ||
PH-ZDZ | Beech B200 Super King Air | BB-1675 | PT6A-42 | X | X | ex OY-PCL, N2355Z | |
PH-ZEZ | Beech B200 Super King Air | BB-952 | PT6A-42 | X | ex N185XP, N1852B | ||
PH-ZGZ | Beech C90A King Air | LJ-1236 | PT6A-21 | X | X | ex 2-MAPZ, UP-K9001, UN-K9001, N905DR, OE-FMG, D-IPEL, N5598L | |
PH-ZHZ | Beech 200 Super King Air | BB-402 | PT6A-52 | X | ex N182Z, N318W, N400QK, N4000K | ||
PH-ZIZ | Beech C90 King Air | ? | ? | ex TC-…, on order, at Billund for maintenance | |||
PH-ZJZ | Beech B200 Super King Air | BB-1181 | PT6A-42 | X | ex F-GJBS, N6725Y | ||
PH-ZKZ | Beech 200 Super King Air | BB-367 | PT6A-41 | X | ex N367RA, JA20DA, N367RA, ZS-NPO, 5Y-NPO ZS-NPO N100UP, F-GINB, N100UP, on order, at Reims for maintenance | ||
PH-ZLZ | Beech B200C Super King Air | BL-69 | PT6A-42 | X | ex N7232R, N2811B | ||
PH-ZUZ | Gulfstream G-IV | 1009 | RR Tay | X | ex V-11, VR-BOY, N780LS, N700LS, N500VS, N500LS, N423GA, at Basel for maintenance | ||
N6451D | Beech B200 Super King Air | BB-1009 | PT6A-42 | X | Still in the USA |
Een gedachte over “Tweede voormalige Beech B200 van de National Nuclear Security Administration arriveert bij Zeusch Aviation”
Wat blijf je toch geweldig op de hoogte en up-to-date, Berend-Jan!
Complimenten.