Tweede voormalige Beech B200 van de National Nuclear Security Administration arriveert bij Zeusch Aviation

N7232R Beech B200C Super King Air

Lelystad Airport, 31 mei 2024 – Je zou bijna de tel kwijtraken, maar bij Zeusch Aviation is weer een Beech Super King Air aan de vloot toegevoegd. Het moet de negende Beech worden met een PH-registratie, ditmaal de PH-ZLZ. Het betreffende toestel is de N7232R. Dit is een Beech B200C Super King Air uit 1984 met constructienummer BL-69.

N7232R Beech B200C Super King Air

De N7232R werd op 28 en 29 mei 2024 overgevlogen vanuit West Georgia Regional Airport (KCTJ), ten westen van Atlanta in de Verenigde Staten, naar Lelystad Airport. Een nachtstop werd gemaakt op Goose Bay (CYYR) en nog een tankstop op Keflavik (BIKF) op IJsland.

Bekende kleuren

De kleuren van de N7232R komen bekend voor. De PH-ZEZ van Zeusch Aviation heeft namelijk dezelfde striping als deze Super King Air. Dit is, net als de PH-ZEZ, een voormalig toestel van het Amerikaanse Department of Energy.

De PH-ZEZ Beech B200 Super King Air heeft dezelfde kleuren als de N7232R (Lelystad, 12 augustus 2021)

National Nuclear Security Administration

Deze specifieke Super King Air heeft, net als de PH-ZEZ / ex N185XP, een interessante voorgeschiedenis. De Beech werd namelijk ingezet bij de National Nuclear Security Administration (NNSA) van het Amerikaanse Department of Energy. De King Air vloog ten behoeve van het Aerial Measuring System (AMS). Deze dienst is gestationeerd op de Air Force Base Nellis bij Las Vegas en beschikt over vliegtuigen en helikopters.
De AMS-missie is het leveren van een snel onderzoek naar straling en besmetting na een radiologische noodsituatie. AMS voert deze missie uit met speciaal uitgeruste vliegtuigen die de onderzoeken uit voeren.

N7232R Beech B200C Super King Air

Eind 2019 heeft de NNSA’s Aerial Measuring System een drietal nieuwe Beech 350ER Super King Airs in gebruik genomen (N2316, N2317 en N2319) ter vervanging van hun drie oude Beech B200 toestellen, de N185XP, N7232R en N6451D. De drie oude toestellen werden verkocht aan Zeusch Aviation en ze kwamen op naam te staan van Eastern Stearman Inc. Trustee. Dit is een veelgebruikte vertegenwoordiger van toestellen met eigenaren buiten de Verenigde Staten.
We weten dat de N185XP inmiddels als PH-ZEZ in Nederland vliegt, nu is de N7232R aangekomen en dat moet de PH-ZLZ worden. Dan is het nu nog wachten tot ook de N6451D aan deze kant van de Oceaan opduikt.

N7232R Beech B200C Super King Air

Vrachtdeur

De nieuw aangekomen Beech is een B200C Super King Air. Van deze versie zijn zo’n 150 exemplaren gebouwd en ze onderscheiden zich door een grote cargo-door (vandaar de toevoeging “C”). De Meeste B200C vliegen als C-12T/C-12U/C-12V bij de Amerikaanse strijdkrachten. Een aantal zijn door Amerikaanse overheidsdiensten in gebruik genomen, zoals ook de N7232R. Slechts een handje vol van de B200C vliegt in Europa.

De N7232R Beech B200C Super King Air beschikt over een grote vrachtdeur

Naast de grote vrachtdeur heeft deze B200C een tweetal fotoluiken onder de romp. Dit is net als bij de PH-ZEZ. Daardoor past deze Super King Air ook weer prima in de veelzijdige vloot van Zeusch Aviation. Naast vervoer van passagiers of vracht kunnen er ook survey vluchten mee uitgevoerd worden.

Onder de romp van de N7232R Beech B200C Super King Air zitten twee fotoluiken

Al op 8 juli 2021 werd de N7232R overgeschreven naar Zeusch. In de tussentijd is het toestel in de Verenigde Staten gebleven. Daar is het toestel voorzien van winglets en van vijfbladige propellers op de PT-6A turbinemotoren. Zo is de Super King Air klaar voor een nieuw hoofdstuk in Europa.

De motoren zijn voorzien van vijfbladige propellers

Vlootoverzicht

Hieronder een overzicht van alle Zeusch Aviation toestellen. De PH-ZIZ en PH-ZKZ zijn nog niet ingeschreven maar worden de komende maanden verwacht. Wanneer de N6451D naar Europa komt is nog niet bekend.

Registratie Type C/N Motor Fotoluik Ambulance Relay-antenne Historie
PH-ZAZ Beech B200 Super King Air BB-1478 PT6A-42 X X ex G-MEDZ, EC-JGB, D-IHAN, N8150N
PH-ZBZ Beech C90A King Air LJ-1164 PT6A-21 X ex 2-ZEUZ, F-WTDE, N104AJ, ZS-MIL, N3079Z
PH-ZCZ Beech B200 Super King Air BB-1281 PT6A-42 X ex N287RA, C-FAMB, N856TC, N281WJ, SE-LMA, PK-HPH, N30721
PH-ZDZ Beech B200 Super King Air BB-1675 PT6A-42 X X ex OY-PCL, N2355Z
PH-ZEZ Beech B200 Super King Air BB-952 PT6A-42 X ex N185XP, N1852B
PH-ZGZ Beech C90A King Air LJ-1236 PT6A-21 X X ex 2-MAPZ, UP-K9001, UN-K9001, N905DR, OE-FMG, D-IPEL, N5598L
PH-ZHZ Beech 200 Super King Air BB-402 PT6A-52 X ex N182Z, N318W, N400QK, N4000K
PH-ZIZ Beech C90 King Air ? ? ex TC-…, on order, at Billund for maintenance
PH-ZJZ Beech B200 Super King Air BB-1181 PT6A-42 X ex F-GJBS, N6725Y
PH-ZKZ Beech 200 Super King Air BB-367 PT6A-41 X ex N367RA, JA20DA, N367RA, ZS-NPO, 5Y-NPO ZS-NPO N100UP, F-GINB, N100UP, on order, at Reims for maintenance
PH-ZLZ Beech B200C Super King Air BL-69 PT6A-42 X ex N7232R, N2811B
PH-ZUZ Gulfstream G-IV 1009 RR Tay X ex V-11, VR-BOY, N780LS, N700LS, N500VS, N500LS, N423GA, at Basel for maintenance
N6451D Beech B200 Super King Air BB-1009 PT6A-42 X Still in the USA

Een gedachte over “Tweede voormalige Beech B200 van de National Nuclear Security Administration arriveert bij Zeusch Aviation

Geef een reactie