Registratie: D-FPSI
Type: North American P-51D-25NA Mustang
Constructienummer: 122-39232
Bouwjaar: 1944
Eigenaar: Christoph Nöthinger
Locatie: Dittingen 2013, Payenre 2014 en Mollis 2021
Bijzonderheden: De militaire carrière van deze P-51D begon op 13 februari 1945 als 44-72773. In maart 1945 werd de Mustang naar Zuid-Italië verscheept om deel te nemen aan de bevrijding van Europa. Op 28 augustus 1945 mocht het toestel weer per schip terug naar de Verenigde Staten en kwam in opslag. Die opslag duurde tot 1947 waarna de Mustang weer in gebruik genomen werd bij het USAF Tactiacal Air Command, 131st Fighter Squadron op George Air Force Base in Californië. Uiteindelijk werd deze warbird pas op 31 mei 1958 als overtollig verkocht. De nieuwe eigenaar werd toen de luchtmacht van Nicaragua. De nieuwe registratie werd GN 120.
In 1963 kwam de Mustang weer terug in de Verenigde staten en werd met 805:25 vlieguren civiel geregistreerd als N12066. In 1972 is dubbele besturing in het toestel aangebracht en op 26 juni 1987 kwam de P-51D naar Engeland. Daar werd het per 17 mei 1988 geregistreerd als G-SUSY en per 31 januari 2015 als G-CDHI.
In 2007 verhuisde het toestel naar Bremgarten en vond onderdak bij Meier Motors als D-FPSI. De inmiddels gepolijste Mustang werd in 2009 gekocht door de Zwitser Christoph Nöthinger. Eerst vloog hij ermee in de kleuren van “Lucky Lady VII”. Deze werden tijdelijk vervangen door de kleuren van de Zwitserse luchtmacht met serial J-901. Dat was tijdens het evenement AIR14 op Payerne in Zwitserland. Toen vloog de Mustang in formatie met een een F/A-18A Hornet van de Zwitserse luchtmacht.
Dat formatievliegen deed Nöthinger ook in Mollis in 2021. Toen vloog de Mustang samen met een Zwitserse Super Puma. Een combinatie die je niet vaak zult tegenkomen!
Tegenwoordig verblijft de Mustang nog steeds op Bremgarten en is nu een “Red Noser” geworden met op de neus “magere Hein” met een zeis en de tekst “See Me Later”.