Deense SAAB 2000 van FROST Air in “verfdoos” van Satys aanbeland

OY-FSB Saab 2000 – FROST Air

Lelystad Airport, 3 juni 2024 – Vanuit Weeze (EDLV) arriveerde de SAAB 2000 met de registratie OY-FSB en vluchtnummer FRO931 op Lelystad Airport. Dit is de tweede SAAB 2000 die dit jaar de “verfdoos” van Satys in mag. In april was de ES-NSF van Nyxair deze Deense SAAB voor.

De ES-NSF (nu OY-FSC) SAAB 2000 – toen nog van Nyxair – was in april 2024 op Lelystad (22 april 2024)

FROST Air

De OY-FSB is de kersverse aanwinst van FROST Air. Dit is een Deense chartermaatschappij die sinds 1 mei 2024 op eigen benen staat. Dat wil zeggen, vanaf die datum beschikt men over een eigen Air Operator Certificate (AOC) uitgegeven door de Deense luchtvaartautoriteiten. De twee jaar hiervoor vloog men onder het AOC van Nyxair uit Estland. Dat verklaart dan meteen de komst van de ES-NSF in de spuithal in april. Alle vier SAAB 2000’s van Nyxair zijn namelijk overgegaan naar FROST Air en kregen eind april / begin mei hun nieuwe Deense registratie.

De nieuwe Deense registratie was met een sticker over de oude (ES-NSE) geplakt

Vlootoverzicht FROST Air

Registratie Type C/N Bouwjaar Ingeschreven Opmerking
OY-FSB SAAB 2000 2000-013 1995 30-4-2024 ex ES-NSE, G-LGNO, SE-LOT, YR-SBL, SE-LOT, F-GTSL, EI-CPQ, F-GTSA, D-ADSA, SE-E013
OY-FSC SAAB 2000 2000-039 1996 30-4-2024 ex ES-NSF, G-LGNT, HB-IZW, YR-SBC, HB-IZW, SE-E039
OY-FSD SAAB 2000 2000-041 1996 8-5-2024 ex ES-NSH, G-LGNS, HB-IZX, YR-SBE, HB-IZX, SE-E041
OY-FSE SAAB 2000 2000-043 1997 30-4-2024 ex ES-NSI, SE-LSB, OH-SAU, SE-LSB, SE-E043
Met de nieuwe verflaag zal de vogelpoep op de neus ook gelijk verdwijnen

De OY-FSB vliegt operationeel sinds 11 mei 2024 met zijn Deense kenmerk rond. Daarbij is op 31 mei 2024 ook Rotterdam – The Hague aangedaan voor een nachtstop. Het is dus niet voor het eerst dat deze SAAB 2000 zich als Deen op Nederlandse bodem laat zien.

OY-FSB Saab 2000 – FROST Air

Met de overgang naar een eigen AOC kan FROST Air in heel Europa, Afrika, Azië en het Midden-Oosten vliegen. Op dit moment is de helft van alle vluchten gewijd aan het vervoer van sportteams, terwijl één Saab 2000 gebaseerd is op Leipzig/Halle. Daarmee voert men shuttlevluchten uit voor de auto-industrie. Het hoofdkantoor van FROST Air is gevestigd in Kopenhagen. Daarnaast is er een operationele en onderhoudsbasis in het Zweedse Malmö.

Wit of…?

Voor wat betreft het nieuwe kleurenschema van de OY-FSB zijn de verwachtingen nog niet erg hoog gespannen. Net als de ES-NSF in april, kwam de OY-FSB spierwit binnen. De ES-NSF is net zo wit weer vertrokken, zou dat ook voor de OY-FSB gelden? Hoewel… is er hoop? De OY-FSD (ex ES-NSH) is ook vers gespoten en inmiddels voorzien van een bescheiden eigen huisstijl met FROST-titels. Helaas, de OY-FSB zal weer helemaal wit gespoten worden en wit vertrekken van Lelystad Airport. De decoraties worden door FROST Air naderhand zelf aangebracht.

De OY-FSB Saab 2000 op taxibaan ‘November’

Via Lima

Nadat de OY-FSB op Lelystad Airport geland was werd naar het Lima-platform getaxied, voor de nieuwe terminal. Vanaf daar werd de SAAB 2000 door de vliegtuigtrekker van Satys opgehaald en naar de spuithal gebracht. Dat is best een stukje rijden omdat men helemaal de taxibaan ‘November’ af moet rijden, dan de baan oversteken en via ‘Sierra’ naar het Foxtrot-platform, waar de spuithal van Satys staat. Toch al gauw zo’n vier kilometer.

Het asfalt op ‘Foxtrot’ is wat smal bemeten voor zo’n forse kist als deze SAAB 2000
Er wordt goed in de gaten gehouden of de wielen niet in het zompige gras belanden
De OY-FSB Saab 2000 van FROST Air wordt de spuithal van Satys ingesleept
Over twee tot drie weken zullen we weten hoe de OY-FSB er vers gespoten uitziet, dat zal zijn… wit

4 gedachten over “Deense SAAB 2000 van FROST Air in “verfdoos” van Satys aanbeland

  1. Zou het mogelijk zijn dat (iemand) van tevoren de mededeling hier gedaan wordt en dat er een mogelijkheid is voor het resultaat te “spotten”? Ik ben benieuwd of er iemand een “lanceringsdatum” kan achterhalen. Dank voor het meedenken en ook voor dit artikel.

    1. Hallo J. ten Hove,

      Dank voor het berichtje. Helaas weten wij doorgaans ook niet vooraf wanneer toestellen komen en vertrekken. Door bijvoorbeeld op de website van Flightradar24 te kijken en dan te filteren op EHLE (Lelystad) kun je soms aangekondigde aankomende en vertrekkende toestellen zien. Verder is het net als met vissen, je weet nooit van te voren of je beet hebt en wat er dan aan de haak hangt!

      Groet,
      Berend Jan Floor

  2. Update 5 Juni: zojuist gebeld met Satys, woensdag 12 Juni, uiterlijk 13 Juni is het vliegtuig “alweer” gereed. Ik heb de vertegenwoording gevraagd of ik dinsdag einde van de middag nog een keer mag bellen om te horen of zij een definitief tijdstip hebben dat het vliegtuig op de startbaan komt. Als ik dat weet, dan post ik dat hier (met jullie goedvinden uiteraard 🙂 )

  3. Update 13 Juni: vliegtuig is klaar, men wacht op crew om te vertrekken. Kan vermoedelijk vrijdag of zaterdag worden.

Geef een reactie