Pilatus PC-12 van the Irish Air Coprs meldt zich voor onderhoud bij de fabriek

283 Pilatus PC-12/47E [1844] – Irish Air Corps
Stans, 8 mei 2024 – The Irish Air Corps is een goede klant van Pilatus Aircraft. Momenteel vliegen de Ieren met een achttal Pilatus PC-9M toestellen en vier Pilatus PC-12/47E turboprops. Gevolg is dat met enige regelmaat deze toestellen naar Stans in Zwitserland vliegen om hier het nodige aan onderhoud te ontvangen. Begin mei 2024 mocht de 283 zich melden.

De Ieren vliegen ook met de Pilatus PC-9M, die komen ook regelmatig voor onderhoud langs (Stans, 21 oktober 2021)

ISTAR-taken

De Ierse PC-12’s zijn speciaal uitgerust voor Intelligence, Surveillance, Target Acquisition and Reconnaissance (ISTAR) taken, naast hun algemene inzetbaarheid voor personenvervoer of vervoer van vracht. Speciale apparatuur is destijds in de Verenigde Staten ingebouwd en is onder andere terug te vinden in de top van de staart.

Vooraan in de staart is speciale apparatuur ingebouwd

Eeuwfeest

De 283 die deze dag op Buochs/Stans landde was nog voorzien van een speciale sticker met “Aer Chór na hÉireann 100”, een vermelding van het honderdjarig bestaan van het Ierse Luchtkorps dat in 2024 wordt gevierd.

Het Ierse Luchtkorps bestaat in 2024 100 jaar

Na aankomst moest de Pilatus eerst naar de zuidkant van het veld voor de douaneperikelen. Daarna kon de PC-12 naar de noordkant taxiën waar de onderhoudshangaar van Pilatus is gehuisvest. Daarbij moet traditiegetrouw de openbare weg overgestoken worden. Het verkeer wordt dan even stilgelegd door een stoplicht en een verlicht waarschuwingsbord.

283 Pilatus PC-12/47E [1844] van the Irish Air Corps, kort na de landing
283 Pilatus PC-12/47E [1844] steekt de weg over
Nadat de bemanning was uitgestapt werd de 283 kort na aankomst de hangaar ingereden. Het onderhoud zou in elk geval tot begin juni 2024 gaan duren.

283 Pilatus PC-12/47E [1844] wordt direct in de onderhoudshangaar gereden

Doorgeschoven

Nog even wat historie over het toestel. Deze PC-12/47E heeft constructienummer 1844 en is in 2018 gebouwd. De testvluchten in Zwitserland zijn met de registratie HB-FRC(19) uitgevoerd. Dat was tussen 22 november 2018 en 17 mei 2019. Vervolgens werd het de N282NG ten tijde van de inbouw van de speciale apparatuur in de Verenigde Staten. Die registratie doet vermoeden dat het de 282 zou worden bij de Ieren. De andere twee PC-12’s die in de VS zijn geweest voor installatie van apparatuur waren de N280NG [1795] en de N281NG [1838]. Dit zouden respectievelijk de 280 en 281 worden. Terwijl de drie PC-12’s in de VS stonden om aangepast te worden kregen de Ieren de kans om een nog onverkochte PC-12/47E als vierde toestel extra bij te kopen (ex HB-FXT [1898]). Dat is het VIP-toestel geworden en draagt serial 280. De aanvankelijke 280, 281 en 282 schoven daardoor allemaal een nummertje op en werden 281, 282 en 283. De drie speciaal aangepaste toestellen kwamen in november 2020 in dienst.

De 281 Pilatus PC-12/47E zou eigenlijk eerst de 280 worden (Stans, 21 oktober 2021)

2 gedachten over “Pilatus PC-12 van the Irish Air Coprs meldt zich voor onderhoud bij de fabriek

  1. Gevolg is dat met enige regelmaat deze toestellen naar Stans in Zwitserland vliegen om hier het nodige aan onderhoud te ontvangen…..

    Don’t the Irish Air Corps have regular maintenance agreement with a company based in Liege???
    I see their PC-12s and other helicopters appearing in Belgium more frequently than the long flights to Switzerland.

  2. They use “that company in Liege” for the maintenace on their helicopters. In that case, the IAC’s PC.12’s (sometines their CASA) act as crew ferry…

Geef een reactie