Eerste Piaggio P.180 Avanti II EVO voor Japan

I-PDVS Piaggio P.180 Avanti II EVO

Genève, 29 mei 2024 – Tijdens de European Business Aviation Convention & Exhibition (EBACE2024) op de luchthaven van Genève stond op de staticshow een Piaggio P.180 Avanti II EVO die bestemd is voor een klant in Japan. Dit is daarmee de eerste P180 Avanti die afreist naar het land van de rijzende zon.

De digitale cockpit van de I-PDVS Piaggio P.180 Avanti II EVO

De eerste Piaggio P.180 Avanti vloog op 23 september 1986. Vanaf 1990 loopt de productie, eerst werd de P.180 Avanti gebouwd, in 2005 gevolgd door de P.180 Avanti II. Die laatste is een versie met geüpgraded avionica.

Op de winglets is te zien dat het om een Avanti EVO gaat

In 2014 werd de nog weer verbeterde Avanti II EVO aangekondigd. Deze maakt gebruik van nieuwe Hartzell composietpropellers, met zogeheten ‘kromzwaard-bladen’. De vleugels zijn voorzien van nieuwe winglets, er zijn aerodynamische verbeteringen gedaan en er is een extra brandstoftank voorzien voor een groter vliegbereik.

I-PDVS Piaggio P.180 Avanti II EVO

De op EBACE2024 tentoongestelde Avanti was zo’n EVO. Dit toestel droeg constructienummer 3018. Een opmerkelijk feit is dat ditzelfde toestel een jaar eerder ook al op de beurs EBACE was te zien. Kennelijk heeft aflevering het afgelopen jaar nog niet plaatsgevonden. Dat is best een lange tijd…

He typeplaatje van de I-PDVS Piaggio P.180 Avanti II EVO

De Piaggio was voorzien van de tijdelijke Italiaanse registratie I-PDVS. Deze was met een sticker op de staart aangebracht. Onder die sticker was al de toekomstige Japanse registratie te lezen; JA124N.

Onder de registratie I-PDVS staat de toekomstige Japanse registratie JA124N
Als we een beetje met de foto “toveren” is de toekomstige registratie JA124N leesbaar

Bovenop de vleugel was de nieuwe registratie niet afgeplakt, daar stond al ‘124N’ op. Er waren overigens meer signalen dat deze kist naar Japan gaat. Bij de deur en het noodraam waren Japanse teksten te lezen.

Boven op de vleugel van de I-PDVS Piaggio P.180 Avanti II EVO staat “124N”
Japanse tekens bij het noodraam…
…en op de deur

Deze Piaggio was voorzien van een medisch interieur. Dit is echter een wisselbare configuratie. In twee uur tijd kan het toestel omgebouwd worden tot een luxe reisvliegtuig, de stretcher wordt dan verwijderd.

De I-PDVS Piaggio P.180 Avanti II EVO is uitgerust voor MEDEVAC vluchten
Het medisch interieur is demontabel

De Avanti is een futuristisch ogend vliegtuig Dit toestel kan je qua looks niet ontgaan en zeker niet qua geluid. De turboprops met duwschroeven maken een typerend snerpend geluid, wat al van verre hoorbaar is. En hoewel de P.180 zich kan meten met enkele bizjets is de productie toch bescheiden tot nu toe gebleven met nog geen 250 exemplaren. Van de nieuwste Avanti EVO zijn nog maar zo’n twintig exemplaren van de band gerold, deze I-PDVS/JA124N is de achttiende.

Geef een reactie