
Registratie: N6306T
Type: North American P-51D-30NA Mustang
Constructienummer: 122-41418
Bouwjaar: 1945
Eigenaar: Tom Wood Inc., Indianapolis
Locatie: Oshkosh, EAA AirVenture 2022
Bijzonderheden: Deze Mustang werd als 44-74878 opgenomen in de inventaris van de United States Army Air Force. Het toestel verdween gelijk in de opslag en kwam pas op 18 september 1947 weer uit de mottenballen. Formeel werd het type in 1948 gewijzigd in een F-51D. Dat was door een administratieve herindeling van vliegtuigtypes door de pas opgericht United Staes Air Force.

De USAF ging er evenwel zelf niet mee vliegen, de Mustang ging naar Canada als RCAF 9259. De Canadezen noemde dit type een Mustang IV.

Per 23 februari 1957 brak het civiele tijdperk aan voor deze machine. De registratie werd N6306T en dat kenmerk draagt de Mustang nog altijd.

Er zouden een paar eigenaren volgen tot op 6 maart 1969 Tom Wood de eigenaar zou worden. Toen hij op 3 februari 2010 overleed was hij met veertig jaar de eigenaar die het langste ooit een en dezelfde Mustang in zijn bezit heeft gehad.

Tegenwoordig vliegt de N6306T op naam van Tom Wood Inc. Op 7 juni 2003 maakte de P-51D nog een landing waarbij vergeten was om de wielen uit te doen. Het toestel belandde op zijn buik, maar was gelukkig wel te repareren.

De Mustang heeft een opvallend groen uiterlijk met de rompcode “HI-G’. Het zijn de kleuren van de 55th Fighter Group in 1942.

Deze eenheid vloog vanaf voorjaar 1944 vanaf RAF Wormingford met de P-51D Mustang. Zij escorteerden de B-17 en B-24 bommenwerpers die doelen aanvielen zoals industrieën en rangeerterreinen in Duitsland, vliegvelden en V-raket locaties in Frankrijk. In juli 1944 viel de groep geschutsopstellingen aan tijdens de doorbraak van Saint-Lô in Normandië. Van december 1944 tot januari 1945 werden transportfaciliteiten vernietigd tijdens het Ardennenoffensief. De groep patrouilleerde ook in de lucht boven het Kanaal en bombardeerde bruggen in de omgeving van Tours tijdens de invasie van het vasteland in juni 1944. De eenheid patrouilleerde in de sector Arnhem ter ondersteuning van de luchtlandingsinvasie van Nederland in september 1944 en beschoot Duitse vrachtwagens, locomotieven en oliedepots bij Wesel toen de geallieerden de Rijn overstaken in maart 1945.

De eenheid ontving een ‘Distinguished Unit Citation’ voor acht missies naar Duitsland tussen 3 en 13 september 1944. De groep viel niet alleen vijandelijke jagers in de lucht aan om de bommenwerpers, die ze escorteerden, te beschermen, maar ook werden, low-level en onder hevig luchtafweergeschut, vliegvelden beschoten om vijandelijke vliegtuigen op de grond te vernietigen.