Teuge, 18 juni 2024 – Vanuit de thuisbasis Britse Gouchestershire (EGBJ) en via een tankstop op Lydd (EGMD) arriveerde kort na de middag de G-JPIT op Teuge. Dit is een Pitts S-2SE Special (c/n LAA 009C-15409), gebouwd door Richard (‘Rich’) Goodwin. Het toestel stamt uit 2019 en was op weg naar het Poolse Leszno (EPLS). Hier wordt op 20 en 21 juni 2024 de Antidotum Airshow gehouden en daar staat dit toestel op de showlist.
Driemotorig
De G-JPIT blijft voor één nacht op Teuge en is te gast in de hangaar van Aircraft Maintenance Netherlands (AMN). In deze hangaar wordt ondertussen motoronderhoud gepleegd. Niet aan de zescilinder, 320 pk (238 kW) sterke Lycoming AEIO-540-D4A5 voor op de neus, maar aan de twee AMT Lynx turbojets. Ja, u leest het goed, twee straalmotoren! Deze Pitts Special is meer dan speciaal, want het is een driemotorig toestel! Op de neus zijn aan weerskanten een compacte turbinemotor gemonteerd. Tijdens het bezoek aan Teuge heeft AMT de motoren een firmware upgrade gegeven.
Richard Goodwin
Richard Goodwin is een voormalig piloot van de Royal Air Force. Daar vloog hij onder meer op de BAe Hawk en op de Panavia Tornado GR1. Met dit laatste toestel vloog hij eenentwintig missies tijdens operatie Dessert Storm in de Eerste Golf Oorlog. Van 1993 tot aan zijn pensioen is hij verkeersvlieger op een Boeing geweest bij Thomson Airways (tegenwoordig TUI Airways).
G-EWIZ
Door de jaren heen is Goodwin altijd betrokken geweest bij het aerobatic vliegen. Eerst met een Christen Eagle II. Tegenwoordig met de G-JPIT, maar ook met zijn oudere Pitts S-2S Special G-EWIZ. Dit kistje, met bouwjaar 1981, vloog voorheen als VH-EHQ in Australië. Al sinds 1982 verblijft de G-EWIZ in Groot-Brittannië en sinds 2012 mag Richard Goodwin zich daar eigenaar van noemen. Verder staan de G-COZE Cozy en G-EFIZ Pitts S-2B Special op zijn naam.
De G-EWIZ heeft gediend als proefkonijn voor een aantal modificaties die op de G-JPIT zijn toegepast. De G-JPIT is in vier jaar tijd gebouwd en is in de basis een Pitts S-2S Special. Een verschil is – naast de twee turbines – de vleugel. Deze is ontworpen door Eddie Saurenman van Saurenman Aero Works Inc. (SAW) in de Verenigde Staten. De rolroeren zijn groter en het vleugeloppervlak is groter. Daardoor rolt het toestel supersnel en is bij lage snelheden goed te vliegen.
Eddie Saurenman
De eerder genoemde Eddie Saurenman is een zeer gepassioneerde Amerikaanse aerobaticpiloot. Hij is van jongs af aan bezig geweest met het ontwerpen en aanpassen van aerobaticvliegtuigen. Er vliegt een flink aantal airshowpiloten met toestellen die door hem onder handen zijn genomen. Die toestellen zijn op tal van punten gemodificeerd. Dat kan zijn aan de romp, de vleugels, de staart de besturingssystemen en… door de installatie van turbinemotoren. Want het is bij de G-JPIT niet voor het eerst dat Saurenman dit kunstje vertoond. Eerder bouwde hij al een WACO ATO Taperwing om met een turbinemotor en smolt hij twee Yak 55 aerobatictoestellen aan elkaar tot een Yak 110 met een turbinemotor in het midden.
Saurenman Aero Works heeft inmiddels ook een zelf ontworpen aerobaticvliegtuig, de SAW Revo. Dit toestel zagen we op Oshkosh in 2017 toen het nog in aanbouw was.
Nederlands tintje
Bij de modificatie van de G-JPIT is gekozen voor de montage van een tweetal AMT Lynx turbinemotoren. Dit zijn Nederlandse motoren en komen van AMT Netherlands uit Geldrop. Een Nederlands tintje dus aan dit bijzondere vliegtuig!
Bij het maximaal aantal toeren van 46.000 levert deze turbine een stuwdruk van 160 kg. Twee van deze motoren en de Lycoming zorgen ervoor dat de thrust-ratio bij dit toestel boven de 1 ligt (1,15:1). Dat betekent dat de Pitts loodrecht kan uitklimmen.
De Lynx motoren wegen ieder slechts 25,65 kg (inclusief toebehoren) zijn dus licht en vooral compact. Compleet en wel kost één enkele motor € 48.695,00 (excl. BTW). En de G-JPIT heeft er twee, dus reken maar uit. Of zal ik dat doen… €97.390,00 🙂 .
Opvallend aan de positie van de AMT motoren is dat deze naar buiten toe gemonteerd staan. Dat is gedaan om de hete uitlaatgassen niet de romp en de staart van het toestel te laten beschadigen. Evenwel wordt de staart warm. Dat wordt met sensoren in de gaten gehouden en uit voorzorg is beschermende tape aangebracht. Doordat dat motoren niet helemaal in lijn met de vliegrichting staan gaat er wat van het vermogen verloren. Maar er blijft nog voldoende stuwkracht over om het toestel tot spectaculaire prestaties te bewegen.
De G-JPIT vloog voor het eerst in 2019 en sinds begin 2023 heeft het toestel de toelating voor airshows van de CAA (Civil Aviation Administration) in de UK. Vorig jaar zijn al een aantal airshows bijgewoond. Voor 2024 staan er meer op de planning, waaronder nu dus in Polen.