OY-DDA Douglas DC-3 Dakota in de kleuren van Danish Air Lines

OY-DDA Douglas DC-3 Dakota (C-47A Skytrain)

Helsingør, 9 juni 2024 – In het Danmarks Tekniske Museum in Helsingør staat een Douglas DC-3 Dakota in de kleuren van Danish Air Lines en met de registratie OY-DDA. De naam die het toestel draagt is “Sven Viking”.

OY-DDA Douglas DC-3 Dakota (C-47A Skytrain)

Deze Dakota is op 12 juni 1943 afgeleverd aan de United States Army Air Force als 42-23802. Omdat het een militair exemplaar betreft is dit een C-47A Skytrain. Het constructienummer van deze Douglas is 9664. In juni 1945 werd de 42-23802 overgedragen aan de luchtmacht van Noorwegen. Daar kreeg het als serial 23802, een afgeleide van het USAAF-serial.

Naar Noorwegen

Het einde van de militaire loopbaan leek ten einde op 9 oktober 1947. Toen werd de Douglas als LN-IAP overgenomen door Det Norske Luftfartselskab (DNL) met de naam “Nordpol” en vanaf 1953 door Scandinavian Airlines System (SAS) met de naam “Halvdan Viking”.

OY-DDA Douglas DC-3 Dakota (C-47A Skytrain)

Deense Luchtmacht

Op 26 oktober 1953 brak een nieuw – en derde – militair tijdperk aan, want naast de Amerikaanse en Noorse strijdkrachten ging deze C-47A / DC-3 voor de Denen aan de slag. Het werd de 68-681 en later de K-681 bij de Koninklijke Deense Luchtmacht en werd gebruikt als VIP-toestel.

Het voormalige zusje K-682 (nu OY-BPB) als voorbeeld hoe de K-681 er bij de RDAF uitzag (Stauning, juni 2005)

Billund en Helsingør

In 1980 werd de K-681 buiten dienst gesteld en het toestel werd als OY-DDA geregistreerd. De registratie OY-DDA werd op dat moment voor de tweede keer gebruikt. Het toestel kreeg in 1986 de oorspronkelijke kleuren van de eerste OY-DDA aangemeten. Dat was namelijk ook een DC-3 Dakota (C-47A Skytrain). Dat toestel vloog in 1946, veertig jaar eerder, voor Danish Air Lines en later voor SAS.

OY-DDA Douglas DC-3 Dakota (C-47A Skytrain) met het logo van Danish Air Lines
PH-DDA
De registratie “-DDA” voor een Dakota komt voor Nederlandse luchtvaartliefhebbers bekend voor. De eerste DC-3 van de Dutch Dakota Association, later DDA Classic Airlines, droeg “-DDA” als kenmerk. Helaas is de Nederlandse PH-DDA op 25 september 1996 in de Waddenzee verongelukt. Daarbij waren tweeëndertig slachtoffers te betreuren.

De PH-DDA Douglas DC-3 Dakota van de DDA (Schiphol, 1987)

In 1990 kwam de OY-DDA in het Mobilium Museum (Dansk Flyvemuseum) op Billund terecht. Dit museum moest echter wegens tegenvallende aantallen bezoekers in 1997 haar deuren sluiten. De OY-DDA werd daarna in 2002 ondergebracht in het Danmarks Tekniske Museum in Helsingør. Dit museum is gehuisvest in de voormalige ijzergieterij van Elsinore Shipyard in Helsingør.

OY-DDA Douglas DC-3 Dakota (C-47A Skytrain)

Net als de “PH-TCB”

De OY-DDA staat in Helsingør opgesteld op een manier die sterk lijkt op die van de Dakota in het luchtvaartmuseum Aviodrome op Lelystad Airport. Beide toestellen zijn van binnen te bekijken en bij de deur van beide toestellen staat een klein voertuig achteruit ingeparkeerd en wat koffers. Het viel ons op 🙂 .

OY-DDA Douglas DC-3 Dakota (C-47A Skytrain)
“PH-TCB” (G-BVOL) Douglas DC-3 Dakota in het luchtvaartmuseum Aviodrome (Lelystad, 16 augustus 2019)
De OY-DDA Douglas DC-3 Dakota (C-47A Skytrain) is van binnen te bezichtigen
Het interieur van de OY-DDA Douglas DC-3 Dakota (C-47A Skytrain)

Oorspronkelijke OY-DDA

Maar als dit niet de oorspronkelijke OY-DDA is, wat is er dan met de “echte” OY-DDA gebeurd? Die Dakota is op 17 december 1943 als C-47A Skytrain gaan vliegen bij de USAAF als 42-100825. Het constructienummer van dat exemplaar is 19288.

Danish Air Lines en SAS

Na de Tweede Wereldoorlog was deze C-47A, net als zoveel vliegtuigen uit die tijd, overbodig geworden. Op 4 maart 1946 werd de registratie OY-DDA toegekend en werd dit één van de eerste toestellen waar Det Danske Luftfartselskab A/S, ofwel Danish Air Lines, na de Tweede Wereldoorlog weer mee ging vliegen. De naam die de OY-DDA meekreeg was “Sven Viking”.

De oorspronkelijke en de tweede OY-DDA dragen/droegen de naam “Sven Viking”

Al snel ging men samenwerken met Det Norske Luftfartselskap en Svensk Interkontinental Lufttrafik. Deze Deens-Noors-Zweedse combinatie zou in 1951 formeel leiden tot de oprichting van Scandinavian Airlines System. In dat oprichtingsjaar 1951 werd afscheid genomen van de OY-DDA. Het toestel ging op 23 november 1951 terug naar de Verenigde Staten als N9984F op naam van de New York Car Wheel Corporation. Vervolgens ging Piedmont ermee vliegen als N50V. Dat was in november 1952. Het toestel kreeg in die tijd de naam “Chesapeake Pacemaker”.

Aéronavale

Opmerkelijk genoeg heeft ook deze Dakota opnieuw een militaire taak gekregen en wel een Franse. De Franse marine (Aéronavale ) nam het toestel op 19 oktober 1962 over en kende het serial 100825 toe. Het radiocallsign van de Douglas werd F-YFGN.

De eerste OY-DDA draagt nu de naam “The Argonia” en is te vinden in Sainte-Mère-Église (Foto: Paul van den Berg)

Sainte-Mère-Église

Na de uitfasering van het toestel in 1981 kwam deze C-47A / DC-3 terecht in het Airborne Museum in Sainte-Mère-Église in Normandië. Daar verblijft het toestel nog altijd. Zeer terecht, wat die C-47A Skytrain maakte deel uit van de luchtlandingsoperatie tijdens D-Day op 6 juni 1944 die zich boven Normandië afpeelde. Het toestel is voorzien van zijn oude militaire kleuren uit de tijd van D-Day en de naam “The Argonia” van de 439th Troop Carrier Group. Het toestel kreeg in 1981 het serial “315159” aangemeten.

De voormalige OY-DDA met serial “315159” in de staart (Foto: Paul van den Berg)

Met dank aan Paul van den Berg voor zijn bijdrage aan dit artikel.

Geef een reactie