
Lelystad Airport, 24 juni 2024 – Een korte stop van de SP-DLV op Lelystad Airport deze dag. Deze Poolse Cessna 525 CitationJet CJ1 kwam in de ochtend vanuit Birmingham (EGBB) om een paar passagiers af te zetten. De komst was out of the blue, de komst was maar kort van te voren bij ons bekend, het toestel was blauw en de lucht was na vele grijze dagen eindelijk eens strakblauw. Na een paar litertjes JetA1 vertrok de bemanning met het toestel richting Düsseldorf (EDDL), de thuisbasis van deze kleine bizjet.

Want, hoewel het toestel Pools geregistreerd is, het vliegt overal in Europa maar sporadisch in Polen zelf. De SP-DLV is eigendom van Cymes Development, een Poolse organisatie op gebied van vastgoed en huur/lease in de automotive branche.

Bartolini Air
Het Poolse bedrijf Bartolini Air Regional vliegt als houder met het toestel. Die naam vinden we dan ook klein onder de ramen staan aan de linkerkant van het toestel. Deze maatschappij vliegt met drie Cessna 525 CitationJet CJ1’s, de SP-CIT, SP-UZI en deze SP-DLV. De SP-CIT zou overigens de hierop volgende dag (25 juni 2024) een korte stop maken op Lelystad Airport. Verder is deze onderneming naast vliegopleider ook de Poolse vertegenwoordiger van Tecnam en TBM (Daher/SOCATA).


De SP-DLV heeft constructienummer 525-0279 en is in 1998 gebouwd. Op 2 oktober 1998 werd het in Duitsland als D-IGME geregistreerd. Het Duitse avontuur zou tot november 2015 duren, toen werd het de SP-DLV.

Tamarack winglets
Deze CitationJet is met zogeheten active winglets uitgerust. Deze voorziening is achteraf gemonteerd, vermoedelijk rond 2018. Door deze winglets van Tamarack vliegt het toestel zuiniger, klimt het sneller en is het minder vatbaar voor turbulentie.

De aanwezige blauwe kleur heeft de SP-DLV rond 2019 aangemeten gekregen. Daarvoor had deze Cessna een meer bescheiden wit uiterlijk met een eenvoudig blauw/grijs streepje. Over smaak valt niet te twisten, maar opvallen doet deze bizzer wel!