
Kolding-Vamdrup, 10 juni 2024 – Op het Deense vliegveld Kolding-Vamdrup (EKVD) troffen we in een hangaar een prachtig pareltje aan. We hebben het dan over de OY-AFA. Dit is een SIAI-Marchetti F.260 met bouwjaar 1969 en constructienummer 2-26. Dit toestel staat pas sinds 6 augustus 2023 in Denemarken ingeschreven. Op 10 augustus 2023 maakte de OY-AFA haar eerste vlucht na restauratie. Er zou nog een lokale vlucht volgen op 10 en 21 augustus 2023. Daarnaar bleef het toestel tot 1 juni 2024 aan de grond, toen werd er pas weer een lokale vlucht gemaakt.
Vijfendertig jaar
Hiervoor was de F.260 de I-CEMY, maar vliegen deed het toestel niet of nauwelijks. Het toestel heeft namelijk nog maar 548 vlieguren op de teller en de laatste vijfendertig jaar (!) is er niet mee gevlogen, maar stond het in opslag.
De I-CEMY werd op 1 oktober 1969 ingeschreven en stond in Italië op naam van Giovanni Cantoni uit Milaan en als laatste op naam van A.G.U (Aircraft General Unit srl), Via del Rivo, 21 in Terni (ongeveer tussen Perugia en Rome). Naar verluid lag de deze F.260 opgeslagen op Aeroporto di Forlì L. Ridolfi (LIPK). Daar zou het toestel in oktober 2019 nog gezien zijn met zijn Italiaanse kenmerk.
De registratie I-CEMY is al op 12 oktober 2010 doorgehaald in het Italiaanse luchtvaartuigregister. Daarbij werd aangegeven dat het toestel naar Duitsland zou gaan en op 24 januari 2011 werd dan ook de registratie D-EPAY gereserveerd . Maar die registratie is sinds 4 maart 2020 toegewezen aan een Vans RV-7A [74136] en dat toestel (transpodercode 3D2C5C) heeft als thuisbasis Gunzenhausen-Reutberg (EDMH). Op deze F.260 heeft dan ook nooit daadwerkelijk de registratie D-EPAY gestaan en die reservering is ergens voor 2015 vervallen. Het toestel is op 11 november 2020 vervoerd naar Kolding-Vamdrup, waar het vervolgens bij Air Service Nordic ApS onder handen is genomen.

Drie jaar restauratie
Gedurende bijna drie jaar (2020-2023) is deze SIAI-Marchetti F.260 compleet gerestaureerd. Daarbij is het toestel volledig gestript. Er zijn vele duizenden uren in het toestel gestoken en deze F.260 heeft vele modificaties en upgrades ondergaan.
Wat te denken bijvoorbeeld van de compleet digitale cockpit. Het hart vormt een Garmin G3X EFIS met touch bediening. Maar er zijn veel meer digitale speeltjes uit de Garmin catalogus in het instrumentenpaneel gemonteerd.

De zescilinder Lycoming O-540-E4A5 is teruggebracht naar nul uren. Die motor slingert een dikke driebladige MTV-9-B/188-50 propeller aan.
Met de OY-AFA kunnen aerobatic manoeuvres gevlogen worden. Daarbij is een belasting van +6G en -3G mogelijk. Dan moeten wel de tiptanks leeg zijn en moet de bagage en overige losse spulletjes in de cabine even verwijderd worden.

Matgrijs
Het uiterlijk van de OY-AFA doet vermoeden dat het hier om een voormalige militaire trainer gaat die zijn diensttijd erop heeft zitten. De F.260 is geheel matgrijs gespoten en heeft op de romp een zwarte roundel staan met de code 2-26. Dat lijkt erg militair, maar dat is het niet. En ‘2-26’ is gewoon het constructienummer van dit exemplaar. Alle markeringen zijn op het toestel gespoten, behalve de registratie, dat is een vinylsticker.

Te koop
En voor wie denkt “zo’n toestel zou ik ook wel willen hebben…”, hebben we goed nieuws! De OY-AFA staat namelijk te koop (o.a. op Planecheck). De verkoop wordt begeleid door Air Service Nordic ApS op Kolding-Vamdrup en na het overmaken van € 495.000,00 mag je ermee wegvliegen.
Met dank aan Peter-Michael Gerhardt voor zijn bijdrage aan dit artikel.
2 gedachten over “OY-AFA SIAI-Marchetti F.260 in nieuwstaat, een pareltje”
Weet iemand wie de ontwerper was van dit prachtige vliegtuig?
Hallo Bob,
Zeker! Dat was de beroemde Italiaanse ontwerper Stelio Frati. Ook bekend van de F.8L Falco.
Groet,
Berend Jan Floor