OY-SBR Aérospatiale SN-601 Corvette 100, een ouwe bekende

OY-SBR Aérospatiale SN-601 Corvette 100

Stauning, 10 juni 2024 – Het besef dat je een dagje ouder wordt komt als je in een luchtvaartmuseum een vliegtuig tegenkomt dat je voorheen “in het wild” nog hebt gespot. In dit geval hebben we het over de OY-SBR. Dat is een Aérospatiale SN-601 Corvette 100 die in december 1975 is gebouwd in het Franse Saint Nazaire. Met constructienummer 23 is dit één van de slechts veertig gebouwde exemplaren van dit Franse type privévliegtuig.

Het typeplaatje van de OY-SBR Aérospatiale SN-601 Corvette 100

In eerste instantie ging dit toestel vliegen als F-BVPF voor het Franse Air Alsace. Op 14 januari 1980 werd de Corvette uitgeschreven van Frankrijk en verhuisde naar Denemarken. Twee dagen later, op 16 januari 1980 werd de registratie OY-SBR toegekend.

OY-SBR Aérospatiale SN-601 Corvette 100 in de kleuren van Sterling Airways (Brussel, 1989)

De OY-SBR ging vliegen voor Sterling Airways. De Corvette kreeg ook de kleuren van die maatschappij aangemeten.

OY-SBS
Sterling vloog indertijd ook nog met een tweede Corvette. Dat was de OY-SBS [21]. Dit toestel is helaas gecrasht op 3 september 1979. Tijdens de eindnadering van de luchthaven Nice-Côte d’Azur hielden de motoren kort voor de baan ermee op. Het toestel stortte in zee op één kilometer van de baan af. Alle tien inzittenden kwamen hierbij om het leven.

Op 22 september 1992 werd de OY-SBR door Sterling Airways verkocht aan Aalborg Taxi. Zij lieten de bizjet begin jaren negentig overspuiten in een meer neutraal kleurenschema.

OY-SBR Aérospatiale SN-601 Corvette 100 van Aalborg Taxi in zijn huidige kleuren (Schiphol, mei 1995)

De laatste operationele eigenaar was North Flying. Zij werden op 12 augustus 2002 de eigenaar van de OY-SBR. Er werd met deze Corvette doorgevlogen tot 29 december 2004. Het kenmerk werd pas op 30 augustus 2007 doorgehaald.

OY-SBR Aérospatiale SN-601 Corvette 100

Naar het museum

Sinds 4 januari 2013 maakt de OY-SBR deel uit van de interessante vliegtuigcollectie van het Danmarks Flymuseum op het vliegveld van Stauning (EKVJ). Het toestel is relatief vrij fors en daardoor wel lastig solitair te fotograferen.

De OY-SBR Aérospatiale SN-601 Corvette 100 is ook van binnen te bezoeken

Het leuke aan de Corvette in het museum van Stauning is dat het toestel ook van binnen te bekijken is. Daarbij valt op dat de cockpitindeling nog duidelijk stamt uit het pre-digitale tijdperk.

De cockpit van de OY-SBR Aérospatiale SN-601 Corvette 100 heeft nog lekker veel analoge klokjes

In de cabine moet je oppassen dat je niet struikelt over de twee vleugelliggers. Die liggen als onhandige verkeersdrempels dwars over het gangpad. We stellen ons voor dat hier in het verleden zomaar eens een steward(ess) met een dienblaadje koffie over gestruikeld is…

Eén van de hoofdliggers is duidelijk op de vloer te zien

Ook in Nederland

In Nederland werden in 1977 en 1978 ook een drietal Aérospatiale SN-601 Corvette 100’s ingeschreven. Dat waren de PH-JSB [26], PH-JSC [35] en PH-JSD [36]. Tot 1981 vlogen deze toestellen voor Jetstar Holland vanaf Schiphol-Oost. Jetstar Holland was opgericht door John Block. Deze – inmiddels in 1994 overleden – luchtvaartpionier was voorafgaand betrokken bij de oprichting van Martinair en Transavia. In 1984 was hij de grondlegger van het toenmalige Air Holland.

PH-JSC Aérospatiale SN-601 Corvette 100 op een winters Schiphol-Oost (Foto: Piet Hitzerd)

Helaas hebben we zelf die Nederlandse Corvettes niet meer meegemaakt. Zo oud zijn we dan nog ook weer niet… 😉 Zover we kunnen nagaan is er tegenwoordig geen enkele Aérospatiale SN-601 Corvette 100 meer operationeel.

PH-JSD Aérospatiale SN-601 Corvette 100 op Schiphol-Oost op 1 juni 1980 (Foto: Piet Hitzerd)

Met dank aan Piet Hitzerd voor zijn bijdrage aan dit artikel.

2 gedachten over “OY-SBR Aérospatiale SN-601 Corvette 100, een ouwe bekende

  1. Voorafgaand aan de PH-JSB/C/D vloog Jetstar nog met de F-ODFQ.
    Maar dat was in 1975 of zo, toen zat jij nog in de luiers denk ik 🙂

Geef een reactie