Lelystad Airport, 27 – 29 juni 2024 – In het weekend van 28 tot en met 30 juni 2024 werd bij Walibi Holland weer het wereldberoemde en ‘s werelds grootste hardstyle muziekfestival Defqon.1 gehouden. Defqon.1 wordt jaarlijks georganiseerd door Q-dance en sinds jaar en dag is Red Bull, bekend van de energiedrankjes, een hoofdsponsor.De bijdrage van Red Bull bestaat uit het afvaardigen van één of meerdere acts verzorgd door The Flying Bulls. Dit is de vliegende brigade van Red Bull. Vanuit Hangar-7 op Salzburg houdt deze tak van Red Bull een flink aantal historische en/of bijzondere vliegtuigen luchtwaardig. Door heel Europa nemen zij hiermee deel aan vliegshows, voor zover die er nog zijn overigens…
Voor de vliegshow boven Defqon.1 gebruiken The Flying Bulls Lelystad Airport als springplank. Dat is lekker dicht bij het evenemententerrein en dat vergemakkelijkt de operatie. Doorgaans biedt HeliCentre onderdak aan de Red Bull gasten, dat was dit jaar weer.
Dit jaar was, naast de vaker geziene MBB Bo.105, ook een tweetal Dassault-Dornier Alpha Jets naar Lelystad Airport gekomen. Zover wij weten een primeur voor Nederland!
Power Hour
De Alpha Jets vormden de verrassingsact tijdens het jaarlijks terugkerende Defqon.1 Power Hour (16:00-17:00u). Tijdens dit speciale uur wordt op het hoofdpodium een enorme spektakelshow vertoond met muziek, dans, acrobatiek, vuurwerk en… een air show verzorgd door Red Bull. En dat alles in de hoogste versnelling en op het hoogste volume. Mocht je last hebben van overprikkeling, dan is dit niet jouw beste uurtje op Defqon.1 zal maar zeggen…
De deelname van The Flying Bulls stond niet op hun website vermeld. Wel dat men bij de Formule1 Grand Prix in Oostenrijk zou voorvliegen, maar niet bij Defqon.1. Zo bleef de deelname relatief “geheim” en was de verrassing des te groter voor de meerderheid van het bezoekende publiek aan het evenement.
De twee Alpha Jets werden donderdagmiddag overgevlogen van Salzburg naar Lelystad Airport. Hun vertrek was mooi te volgen via de webcam die The Flying Bulls in Salzburg bij hun platform heeft hangen.
Er werd VFR gevlogen op maximaal 9.000 voet en soms lager. De snelheid was beschaafd, maximaal rond de 290 kts. Beide Alpha Jets vlogen in formatie. Alleen de transponder van de OE-FAS was zichtbaar. Bij Lelystad werd in formatie geland op baan 23. Hierna werd de OE-FAS voor de hangaar van HeliCentre gezet en de OE-FRB voor de ANWB-hangaar.
Bij slecht weer zou men onderdak zoeken in de hangaar bij Zeusch Aviation, maar de weergoden waren gunstig gestemd en dus konden de Alpha Jets in de buitenlucht overnachten. Om de toestellen toch te beschermen werden er kappen over de cockpits heen getrokken.
Op vrijdag 28 juni 2024 was er een persmoment voorzien bij HeliCentre. De Alpha Jets stonden samen met de MBB Bo.105 op het platform. Vliegen zat er die dag niet in. Enerzijds uit kostenoverweging en anderzijds omdat dan het verrassingseffect op de zaterdag minder zou zijn tijdens het Power Hour.
Showtime
Op zaterdag 29 juni werd samen met de D-HTDM naar het showterrein gevlogen. De Alpha Jets vertrokken even voor 16:00u richting Biddinghuizen. Zo’n twintig minuten later stonden de toestellen weer “aan dek”. Even voor 17:00u herhaalde dit nog een keer en gingen de Alpha Jets voor de tweede eer op pad richting het Defqon.1-terrein. Ook nu weer zo’n twintig minuten later werd de landing ingezet.
De Alpha Jets opereerden op de zaterdag vanaf het Lima-platform, voor het nieuwe stationsgebouw. Daar waren de toestellen eerder op de dag naar toe gesleept vanaf de locatie bij HeliCentre.
Na het optreden zijn de Alpha Jets weer naar hun thuisbasis in Oostenrijk vertrokken. Rond 18:30u ging het gas erop voor de retourvlucht naar Salzburg. Daarmee kwam een einde van een bijzonder bezoek aan Lelystad Airport.
Nu over vliegtuigen
Genoeg over het optreden tijdens Defqon.1. We blijven natuurlijk wel een luchtvaartwebsite! Vandaar dat we nog iets dieper inzoomen op de Alpha Jet en de piloten van The Flying Bulls.
Samen ontwikkeld
De Alpha Jet is een militair opleidingstoestel en licht aanvalsvliegtuig dat ontsproten is uit de samenwerking aanvankelijk tussen Dassault-Breguet en Dornier. De Alpha Jet was bedoeld om de Fiat G91, Fouga Magister en Lockheed T-33 Shooting Star op te volgen. Het is een populair toestel geworden, diverse luchtmachten in Europa (onder andere Frankrijk, Duitsland, België), Afrika, het Midden-Oosten en Azië hebben Alpha Jets besteld. Tussen 1973 en 1991 zijn in totaal 480 Alpha Jets gebouwd. Meest bekend zijn de Alpha Jets waarmee het demonstratieteam van de Franse luchtmacht vliegt, Patrouille de France.
Het eerste prototype van de Alpha Jet vloog op 23 oktober 1973 en de eerste productiemachine vloog op 4 november 1977. Bij aanvang van de productie was het Franse Breguet door Dassault uitgekocht en bleven Dornier en Dassault over als partners.
Neusje
De Franse en Duitse Alpha Jets zijn relatief makkelijk uit elkaar te houden. Door verschil in avionica hebben de Franse Alpha Jets een rond neusje terwijl dat bij een Duitse Alpha Jet meer spits is uitgevoerd. De Fransen gebruiken de Alpha Jet als opleidingstoestel en noemen het daarom de Alpha Jet E (Ecole/School). De Duitse variant is een Alpha Jet A. De “A” staat hierbij voor Appui Tactique ofwel Tactical Support. De “A-tjes” hebben een radar en meerdere ophangpunten onder de vleugels. Dat hebben de “E-tjes” niet.
De productie van onderdelen werd niet alleen bij de genoemde partijen in Duitsland en Frankrijk opgestart, ook bij SABCA in België werden Alpha Jet delen gefabriceerd. Grappig daarbij was dat er geen dubbelingen in de productie waren. Dassault bouwde het romp voor- en middenstuk. Bij Dornier werden de vleugels gebouwd, de staart en het achterstel van de romp en bij SABCA maakte men de neus en de flaps. Toen de productie op zijn top liep, kwamen er in Frankrijk per maand dertien Alpha Jets van de lijn af, bij Dornier in Duitsland zes per maand.
Assemblage
De Belgische Alpha Jets werden bij SABCA in elkaar gezet. Naderhand is er nog een eind-assemblagelijn in Egypte opgezet en had men plannen om de Alpha Jet in de Verenigde Staten bij Lockheed op te starten. Daar hoopte men een order in de wacht te slepen van de US Navy. Zij verkozen echter de McDonnell Douglas T-45 Goshawk, een verbeterde versie van de BAe Hawk en dus ging het Amerikaanse avontuur niet door.
De Duitse Luftwaffe had 175 Alpha Jets in de inventaris. Al in 1992 besloot men om er afscheid van te nemen. In 1998 waren alle Luftwaffe Alpha Jet A’s uitgefaseerd. De toestellen kwamen in opslag, vertrokken naar musea of werden aan andere luchtmachten verkocht (onder andere vijftig naar Portugal, vijfentwintig aan Thailand). Een aantal werd gedemilitariseerd en verkocht aan civiele eigenaren.
Op die manier zijn ook The Flying Bulls aan hun toestellen gekomen. Het zijn allen voormalige Luftwaffe jets. Twee zijn direct van de Luftwaffe middels een veiling overgenomen en twee zijn in 2001 via RUAG Aviation in Oostenrijk terecht gekomen.
Oud luchtmacht piloten
The Flying Bulls beschikt in totaal over drie luchtwaardige Alpha Jets. Deze worden gevlogen door de zeer ervaren voormalige Oostenrijkse luchtmachtpiloten Stefan Doblhammer en Philipp Haidbauer. Stefan Doblhammer vloog bij de Oostenrijkse luchtmacht op de uitgefaseerde Northrop F-5E Tiger II en op de – eveneens uitgefaseerde – SAAB 105. Op datzelfde toestel vloog ook Philipp Haidbauer in zijn diensttijd.
Vlootoverzicht Flying Bulls Alpha Jets
Registratie | Type | C/N | Opmerkingen |
D-ICDM | Dassault-Dornier Alpha Jet A | 0035 | stored, ex 40+35 (Luftwaffe) |
– | Dassault-Dornier Alpha Jet A | 0050 | forward fuselage only, stored, ex 40+50 (Luftwaffe) |
OE-FAS | Dassault-Dornier Alpha Jet A | 0090 | ex D-IFDM, 40+90 (Luftwaffe) |
OE-FDM | Dassault-Dornier Alpha Jet A | 0111 | ex D-IADM, 41+11 (Luftwaffe) |
OE-FRB | Dassault-Dornier Alpha Jet A | 0130 | ex D-IBDM, 41+30 (Luftwaffe) |
OE-FAS
De OE-FAS is de vroegere 40+90 van de Duitse Luftwaffe. Het toestel is in 1980 gebouw en heeft als constructienummer 0090. Tijdens een veiling van overtollig militair materieel is deze Alpha Jet A aangekocht door de Flying Bulls van Red Bull op Salzburg. Het toestel kreeg als civiele registratie D-IFDM mee.
In mei 2015 werd de D-IFDM Oostenrijks geregistreerd en kwam als OE-FAS op naam van The Flying Bulls GmbH te staan. De OE-FAS heeft een bont kleurenschema met een tijgerneus. Dit toestel wijkt daarmee af van de overige toestellen.
OE-FDM
De OE-FDM is de voormalige 41+11 van de Luftwaffe, Het constructienummer is 0111 en ook dit toestel is in 1980 gebouwd. In februari 2002 werd de civiele registratie D-IADM toegekend aan deze Dassault-Dornier Alpha Jet A. In juli 2015 werd het Duitse kenmerk verruild voor de Oostenrijkse registratie OE-FDM.
OE-FRB
De derde luchtwaardige Alpha Jet van The Flying Bulls is de OE-FRB. Deze Dassault-Dornier Alpha Jet A heeft constructienummer 0130. Het bouwjaar is vermoedelijk 1981. Bij de Luftwaffe vloog deze Alpha Jet A als 41+30. Op 13 februari 2002 werd dit de D-IBDM. Ook dit toestel werd in mei 2015 overgeschreven naar het Oostenrijkse luchtvaartuigregister. Het werd de OE-FRB.
D-ICDM
The Flying Bulls beschikt nog over een vierde Alpha Jet A. Dat is de voormalige 40+35 van de Luftwaffe. Dit toestel heeft constructienummer 0035 en is vermoedelijk in 1980 gebouwd. Op 3 mei 2003 werd dit de D-ICDM. Er is zeker tot en met de zomer van 2014 met de D-ICDM gevlogen door The Flying Bulls.
Dit toestel heeft in 2015 niet een Oostenrijkse registratie gekregen. Het toestel staat momenteel in opslag bij The Flying Bulls.
40+50
Dan is er nog de Alpha Jet A met het voormalige militaire serial 40+50. Dat toestel uit 1980 en met constructienummer 0050 is in 2002 in het Museum Fahrzeug-Technik-Luftfahrt in Bad Ischl terecht gekomen, niet ver van Salzburg.
In september 2006 is de 40+50 overgenomen door The Flying Bulls. Het was niet de bedoeling om met het toestel te gaan vliegen. Er is van de cockpitsectie een vluchtsimulator gemaakt. Voorop op de neus staat een groot TV-scherm en de cockpit is in dezelfde blauw/paarse kleuren gespoten als de overige Alpha Jets van The Flying Bulls.
Met dank aan de medewerkers van HeliCentre en Piet Hitzerd voor hun bijdrage aan dit artikel.
Een gedachte over “De Alpha Jets van The Flying Bulls als verrassingsact bij Defqon.1”
Goed uitgebreid bijzonder verhaal, dank voor het plaatsen.