Breda / Seppe, 29 juni 2024 – In het weekend van 29 en 30 juni 2024 werd op Breda / Seppe door de Nederlandse Vereniging Van Amateur Vliegtuigbouwers (NVAV) de jaarlijkse fly-in georganiseerd. Het was weer een bijeenkomst van diverse Nederlandse en buitenlandse zelfbouwers, of vliegers van zelf gekochte zelfbouwvliegtuigen. Door de organisatie was aan de noordoostkant van het veld een gezellig ‘basecamp’ ingericht waar het met het zonnig weer van de zaterdag goed toeven was. Er was voor een natje en een droogje gezorgd en ’s avonds stond een barbecue op de agenda. Er was tevens een kofferbakverkoop georganiseerd. Een aantal zelfbouwers had de zolder opgeruimd en bood hun interessante, doch voor hen overtollig waar, te koop aan.
Maar wij kwamen natuurlijk voor de vliegtuigen. Het moet gezegd worden, het aantal bezoekende toestellen viel wat tegen. En het was nog wel zulk mooi vliegweer! Maar er was evenwel best wat leuks op de flightline te zien.
Fans van Van’s
Het is overduidelijk dat de Nederlandse vliegtuigbouwers fans zijn van de Van’s homebuilts. De modellen van Richard VanGrunsven waren duidelijk in de meerderheid op de flightline. Er waren diverse modellen te zien; RV-7, RV-7A, RV-8, RV-9, RV-10 en RV-12(iS).
Erg leuk was de aanwezigheid van een drietal RV-8’s. Vanuit Engeland was de G-RVFT gekomen. Over deze opvallende RV-8 met haaienbek hebben we in het verleden al eens een artikeltje gemaakt. De G-RVFT vloog later met zijn Nederlandse eigenaar door naar Stadtlohn, maar niet voordat er een lekker rookspoortje tijdens de take-off werd getrokken.
De tweede RV-8 die we noemen is de PH-LRV ‘Not Yours’. Ook dat toestel hebben we al eens eerder onder de loep genomen. Dit toestel hoort in Duitsland thuis, dus des te leuker dat ermee naar Nederland werd gevlogen.
Voor ons was de PH-KLM de ‘star of the show’. Deze RV-8 vliegt nog maar sinds kort vanaf Teuge. De PH-KLM is gebouwd door KLM Airbus A330 captain Lucas van der Stee. Dat verklaart meteen de registratie van het toestel en de KLM-blauwe kleur op de RV-8.
We hebben de PH-KLM al in een paar stadia van de bouw op Teuge gezien, maar we hadden de RV-8 nog niet eerder vliegen kunnen vastleggen. Zover wij weten was dit de eerste keer dat het toestel bij een fly-in acte de présence gaf.
Een andere Van’s vanaf Teuge die niet zo veel vliegt is de PH-YAR (‘Yet Another RV’). Deze Vans RV-7 is voorzien van een mooi kleurenschema waar een tekening van de Nederlandse kunstenaar M.C. Escher in is te herkennen.
Delta
De lichtblauwe Verhees Delta D-2 is een trouwe fly-in bezoeker. Dit bijzondere toestel blijft een aandachtstrekker eerste klas. Het is een homebuilt in optima forma, zelf ontworpen, zelf gebouwd en zelf gevlogen.
Iedere keer als dit toestel over ons land vliegt, zorgt dit voor verbaasde blikken. Is het een UFO?!? Op de grond gaat men dan gelijk op zoek op internet en ons eerdere artikeltje over de Verhees Delta’s wordt dan direct tientallen keren geraadpleegd. Voor ons een perfecte graadmeter om te weten dat het toestel weer gevlogen heeft! 🙂
Europapa
Een tweetal Europa’s deed de fly-in aan. De PH-IEN is een Europa met neuswiel. Dit toestel staat op Stadlohn, maar heeft wel het logo van de vliegclub Twente in de staart staan. De PH-IEN stamt uit 2003 en gaat dus alweer ruimt twintig jaar mee!
De andere Europa, ook met een neuswiel, was de PH-GLZ. Dit toestel heeft als bouwjaar 2020 en is dus beduidend jonger dan de PH-IEN. De PH-GLZ hoort thuis op Hilversum.
Blauw streepje
Al op vrijdag 28 juni 2024 was de PH-JBK naar Seppe gevlogen. Deze PH-JBK Glasair Sportsman 2+2 arriveerde vanuit Frankrijk, vermoedelijk vanaf het Talmont Vendée Air Park tussen Nantes en Bordeaux. De PH-JBK heeft als bouwjaar 2020 maar heeft pas sinds juli 2023 haar Bewijs van Luchtwaardigheid. De PH-JBK dook in mei 2024 al eerder op in Nederland, onder ander op Lelystad Airport. Toen was het toestel nog geheel wit met blauwe tips. In de afgelopen weken is er een blauw streepje op de romp en sloffen van het toestel bijgekomen en we moeten zeggen, dat staat het toestel goed!
Asso Aerei Asso V
Vorig jaar zagen we bij de NVAV fly-in de PH-RRY voor eerst. Deze Asso Aerei Asso V was ook dit jaar van de partij. Een mooi ontwerp en enig in zijn soort in het PH-register. De PH-RRY hoort thuis op Leopoldsburg in België.
Matig kersenklimaat
In Nederland zijn tweeëntwintig projecten bekend van de Zwitserse Brändli BX-2 Cherry. De kersentijd is in ons land een beetje op z’n retour, zo lijkt het. Van die (niet allemaal afgebouwde) projecten staan er momenteel nog zes ingeschreven. Eén daarvan, de PH-GDT van Teuge, wist zodanig te navigeren dat men bij Breda / Seppe uitkwam.
Kraamkamer
Niet op de flightline, maar wel te zien in een aangrenzende hangaar stonden een tweetal Sling TSi toestellen. Deze Zuid-Afrikaanse ontwerpen verblijven nog in de ‘kraamkamer’ en zijn zo goed als klaar. De PH-AER en PH-OMG zijn in een ver gevorderd stadium op weg naar hun Bewijs van Luchtwaardigheid. Hopelijk kunnen de toestellen een volgende editie van de NVAV fly-in op eigen kracht bijwonen.
Geen experimental
Tussen de rij met bezoekende vliegtuigen stonden een paar toestellen die niet in de experimental-klasse thuishoren. Maar dat mocht de pret niet drukken. We noemen de PH-FJI die op Twente thuis hoort en de PH-GBA van Hilversum.
Ook een drietal Duitse ultralights behoorden tot de bezoekers. Al vroeg in de middag kozen zij de koers naar huis.
Ondergewaardeerd
Al met al trekken we de conclusie dat deze goed georganiseerde fly-in ondergewaardeerd is. Er is al zo weinig op dit gebied in Nederland te beleven. Er zou toch meer belangstelling voor moeten zijn. Niet alleen vanuit Nederland, maar ook vanuit België, Duitsland, Frankrijk en Engeland. Allemaal landen waar genoeg zelfbouw-enthousiasten rondvliegen. Komt u volgend jaar ook? Werden Sie nächstes Jahr auch kommen? Viendrez-vous aussi l’année prochaine ? Will you come next year too?
Een gedachte over “NVAV fly-in 2024”
Misschien iets meer media-aandacht. Ik hoorde pas op de dag zelf van dit evenement, was anders zeker komen kijken…