Kopenhagen, 8 juni 2024 – Midden in de Deense hoofdstad Kopenhagen bevindt zich het opstappunt voor de vluchten van Nordic Seaplanes. Dit bedrijf verzorgt een lijndienst tussen Kopenhagen en Aarhus met een De Havilland DHC-6-300 Twin Otter. En het mooie ervan is, dit toestel staat op drijvers! Het opstappunt is dan ook een steiger aan het water. Een unieke operatie die je op dit moment nergens anders in Europa tegenkomt.
Op dit moment vliegt Nordic Seaplanes met maar één toestel, de Maltees geregistreerde 9H-OCEAN. Van maandag tot en met zaterdag worden er retourvluchten Kopenhagen – Aarhus mee uitgevoerd.
Op zaterdag worden er in Kopenhagen ook rondvluchten verzorgd. Voor 779,00 DKK (€ 110,00) kun je een klein half uurtje meevliegen boven de Deense hoofdstad en uiteraard starten en landen op het water.
Europese Twin Otters op drijvers
Naast Nordic Seaplanes zijn er in Europa meer initiatieven (geweest) om met Twin Otters op drijvers te vliegen. Tussen augustus 2014 en oktober 2016 was in Kroatië European Coastal Airlines actief. Zij vlogen met een viertal DHC-6 Twin Otters op drijvers. Dit waren de 9A-TOA (nu 9H-PALMA) [557], 9A-TOB [244], 9A-TOC[45] en 9A-TOE (nu 9H-IBIZA) [696].
In 2016 werd het Air Operator Certificaat (AOC) van European Coastal Airlines ingetrokken vanwege onregelmatigheden in het onderhoud. Dat was voor Nordic Seaplanes ook lastig want bij de start in 2016 liftten zij op dat moment mee op het AOC van deze maatschappij. Dit werd opgelost door met hun – toen enige – Twin Otter OY-NSA [577] onder het AOC van het Zwitserse Zimex te gaan vliegen.
Op dit moment zijn er ook plannen van Isla Air Express om met Twin Otters tussen Spaanse eilanden van de Balearen in de Middellandse Zee te gaan vliegen. Er zijn twee toestellen via de Maltese onderneming Mediterranean Coastal Airlines geleased. Dit zijn twee voormalige Twin Otters van European Coastal Airlines; 9H-PALMA [557] en de 9H-IBIZA [696]. Tot op heden is de maatschappij nog niet operationeel.
Eigen AOC
Na de start op het AOC van European Coastal Airlines en Zimex heeft Nordic Seaplanes tegenwoordig een eigen AOC. Er is gekozen voor een Maltese AOC en die heeft men sinds eind februari 2024. Dat is dan ook de reden waarom de Twin Otter een 9H-registratie heeft.
Barefoot
De vluchtnummers van Nordic Seaplanes worden voorafgegaan van de toepasselijke lettercode ‘WET’. Het callsign is ‘BAREFOOT’. En dat blootvoets werd door de piloot wel heel letterlijk genomen, zo zagen we bij het vertrek van de 9H-OCEAN naar Aarhus.
Historie 9H-OCEAN
Terug naar de 9H-OCEAN van Nordic Seaplanes. Dit toestel, met zijn zeer toepasselijke kenmerk, maakte op 22 februari 1978 haar eerste vlucht. Het toestel heeft als constructienummer 565. De tijdelijke testregistratie was toen C-GNOF.
Naar China
Het toestel werd indertijd aangekocht door de China National Machinery Import & Export Corporation uit Beijing. De ferryvlucht naar China ving aan op 20 april 1978 en voerde onder andere langs Shoreham in Engeland en Deauville in Frankrijk. De registratie C-GNOF werd op 19 mei 1978 gecancelled.
In China kreeg de Twin Otter de registratie 514 en ging vliegen op naam van de Civil Aviation Adminstration of China (CAAC) ten behoeve van China-Geological Survey uit Beijing. In januari 1992 werd de DHC-6 omgeregistreerd naar B-3502 en kwam op naam van China Flying Dragon Aviation uit Harbin.
VS en Papoea-Nieuw-Guinea
Per 10 december 2004 verhuisde de Twin Otter naar de Verenigde Staten als N565DH. Richard Aviation Sales uit Caroll, Ohio werd de eigenaar. Niet voor lang want de DHC-6 werd op 5 augustus 2005 aangekocht door de Mission Aviation Fellowship in Papoea-Nieuw-Guinea. Op 9 december 2005 volgde een nieuw kenmerk, P2-MFT. Al die jaren had de Twin Otter een normaal onderstel met wielen.
Vanaf augustus 2019 werd de P2-MFT op Cairns in Australië geparkeerd voor verkoop. Het toestel had op dat moment 12.983 vlieguren op de teller en de vraagprijs was $2.850.000,00. Nordic Seaplanes werd in December 2019 eigenaar van het toestel. Zij vlogen het toestel van 9 tot en met 22 februari 2020 over naar de vestging van Zimex op Altenrhein in Zwitserland.
Op drijvers
Hier is de Twin Otter van drijvers voorzien en het zou aanvankelijk de OY-NSB worden, als tweede toestel naast de OY-NSA [577]. Die registratie werd uiteindelijk niet gebruikt en het toestel werd op 21 juni 2021 ingeschreven als HB-LWB. Dit in verband met het Zwitserse AOC. Met dit kenmerk heeft Nordic Seaplanes er tot 19 december 2023 mee gevlogen. Op 14 januari werd de Zwitserse registratie omgeruild voor een Maltees kenmerk en werd de Twin Otter 9H-OCEAN. Na het behalen van een eigen Maltees AOC is de 9H-OCEAN sinds eind februari 2024 operationeel in Denemarken.
Aanlegsteiger
De aanlegsteiger van Nordic Seaplanes is te vinden aan het adres Nordre Toldbod 29‚ 1259 København. Hier is een park naastgelegen genaamd Langelinieparken. Vanaf daar is de aankomst en het vertrek goed gade te slaan.
Voor het vertrek taxiet de Twin Otter eerst een stuk over het water om de ruimte te hebben. Op de achtergrond gestapelde zeecontainers en, als ze er liggen, enorme cruiseschepen maken het decor bijzonder en spectaculair. Helemaal omdat er ook gewoon scheepvaartverkeer op het water is.
3 gedachten over “9H-OCEAN De Havilland DHC-6-300 Twin Otter in het centrum van Kopenhagen”
Midden in de Deense hoofdstad Stockholm??????????
Are you sure about that?
Hi Martyn,
Tanks! Slip of the pen, changed into Kopenhagen.
Regards,
Berend Jan Floor
Wat een mooi toestel. Als ik dáár toch eens een model van mocht maken…
Wel al eens een Cessna Caravan op drijvers voor een Australiër gemaakt…