Lelystad Airport, 13 juli 2024 – Op vrijdagavond 12 juli 2024 was op Lelystad Airport de G-BBNZ aangekomen. Dit is een Reims/Cessna 172M Skyhawk uit 1973 en met constructienummer F1721054. Het toestel werd voor de nacht geparkeerd op het platform van de KLM Aeroclub.
Sinds 10 juni 2024 staat de meer dan vijftig jaar oude G-BBNZ op naam van Global Aviation S.A. gevestigd in het Griekse Athene. Dit bedrijf bestaat sinds 1997 en is de oudste vliegopleiding in Griekenland. Ze leiden niet allean piloten op maar doen ook aan cabin crew training, vliegtuigverkoop en onderhoudsdiensten. Daarvoor heeft men een vestiging in Athene en de vliegopleidingen vinden plaats vanaf Megara Airport (LGMG).
De G-BBNZ stond tot voor kort te koop voor £79.500,00 en 4.505 vlieguren op de teller. Op 10 juni 2024 is het toestel overgegaan van de vorige eigenaar CG Aviation Ltd. naar Northhumbria Aerospace Ltd. en gelijk dezelfde dag nog naar het Griekse Global Aviation S.A.
Nu stond de ferryvlucht op plan naar Athene (Megara Airport). De vlucht was begonnen op Meppershall (GB-0552) en leidde met een tussenstop op Southend (EGMC) naar Lelystad Airport.
Aan het begin van zaterdagmiddag 13 juli 2024 startte de Nederlandse ferry-crew voor het vervolg richting Griekenland. De eerste stop werd Hof–Plauen Airport (EDQM) in Duitsland, niet ver van de Tsjechische grens. Later in de middag werd doorgevlogen naar Lecse (LJBL) in Slovenië. Hier werd de tweede nachtstop gemaakt.
Zondagmorgen vertrok de Cessna naar Italië. Een eerste tankstop werd op L’Aquila Preturo Airport (LIAP) gemaakt. Daarna werd koers gezet naar de hak van de Italiaanse laars, Corte Melpignano (LINB). Dit is tevens de plek voor de derde én vierde nachtstop. Hier is namelijk een dagje extra ingelast omdat de mogelijkheid tot inklaring van het vliegtuig op Athene op zich liet wachten.
Dinsdag is de oversteek naar Griekenland gemaakt. Eerst naar de Internationale luchthaven van Athene (LGAV) voor de inklaring en daarna naar de nabijgelegen eindbestemming Megara Airport (LGMG), de eindbestemming en de nieuwe thuisbasis van deze Cessna.
In Griekenland zal de G-BBNZ voorzien worden van een Grieks kenmerk. Dat is dan sinds 23 oktober 1973 pas de tweede registratie die deze Cessna zal krijgen. Het is binnen de EASA-landen (zoals Griekenland) na de Brexit erg ingewikkeld geworden om buiten Groot Brittannië permanent met een G-registratie te vliegen. Het is dus wel zeker dat we de G-BBNZ voor het eerst en gelijk voor het laatst voor de lens hebben gekregen.
Meer Britten in de vloot
Als het goed is worden er nog meer Cessna 172’s vanuit Engeland naar Griekenland overgevlogen. Global Aviation S.A. heeft namelijk ook de G-MOFO gekocht. Dat is een ook een Reims/Cessna F172M [F1721192] en is de ex HB-CYT. Benieuwd of die Cessna ook via Lelystad Airport overgevlogen gaat worden.
In 2019/2020 heeft Global Aviation S.A. ook al geshopt in Engeland. Er zijn toen vier Britse Piper PA-28-161 Warriors naar Griekenland gegaan. Daaronder waren de G-WARA (nu SX-GAE) en G-WARH (nu SX-GAP). Die twee Pipers waren eerder actief op Lelystad Airport.
Met dank aan Melanie Reep voor haar bijdrage aan dit artikel.