#MustangMonday #30 N3451D North American P-51D-30NA Mustang “Paul I”

N3451D North American P-51D Mustang (Oshkosh, juli, 2011)
#MustangMonday
In 2024 is bij AirOnline.nl iedere maandag ‘MustangMonday’. Iedere week zetten we een North American P-51 Mustang in de schijnwerpers, één van de meest legendarische jagers uit de Tweede Wereldoorlog.

Registratie: N3451D
Type: North American P-51D-30NA Mustang
Constructienummer: 122-41547
Bouwjaar: 1944
Eigenaar: EAA Museum, Oshkosh
Locatie: Oshkosh, 2011, 2013 en 2022
Bijzonderheden: Terwijl op dit moment de EAA AirVenture 2024 op Oshkosh bezig is kan het natuurlijk niet anders of we brengen deze maandag een echte EAA Mustang in beeld, de N3451D van Paul Poberezny.
Poberezny begon met vliegen tijdens zijn middelbare schooltijd. Hij diende in Tweede Wereldoorlog en in Korea. In 1953 organiseerde Poberezny wat later de EAA, Experimental Aircraft Association, zou worden. De EAA fly-in, genaamd AirVenture, werd de grootste ter wereld en vindt tegenwoordig eind juli plaats in Oshkosh, Wisconsin. Poberezny wordt gezien als een ware legende in de algemene luchtvaart en zijn nalatenschap in de vorm van de AirVenture zal voor hopelijk jarenlang voortleven. Paul Poberezny is op 22 augustus 2013 op 91-jarige leeftijd overleden.

N3451D North American P-51D Mustang (Oshkosh, juli 2013)

Deze Mustang is gebouwd in november 1944 en kreeg het serial 44-75007. Het toestel kwam gelijk in 1945 in opslag van de USAAF te staan en heeft later dienst gedaan bij de Ohio Air National Guard.
In 1948, kort na de oprichting van de United States Air Force (USAAF werd toen USAF) als een aparte dienst, werd een systeem om vliegtuigtypes aan te duiden ingevoerd.  De “P” was daarbij voor “Persuit” (achtervolging) en “F” voor “Fighter” gebruikt. Dat had onder andere gevolgen voor de aanduiding van de P-51D Mustangs. De N3451D is in 1944 dus gebouwd als P-51D en was een F-51D toen het de militaire dienst verliet. Voor het gemakt en de eenvoud blijven wij het een P-51D noemen.

N3451D North American P-51D Mustang (Oshkosh, augustus 2022)

In maart 1958 werd het toestel voorzien van een civiele registratie. Het werd toen de N5462V.
In 1966 werd de N3451D door Trans-Florida Aviation omgebouwd tot een Cavalier Mustang, met als meest opvallende wijziging de hogere staart. Toen werd ook de huidige registratie toegekend; N3451D.

De N3451D North American P-51D Mustang heeft door de Cavalier modificatie een hogere staart gekregen staart gekregen

Robert Love van het Pacific Military Air Museum was in 1977 eigenaar van het toestel en hij doneerde de Mustang aan de Experimental Aircraft Association (EAA). De grondlegger daarvan, Paul Poberenzny zou vervolgens gedurende vijfentwintig jaar met de N3451D air shows bezoeken, waaronder natuurlijk de EAA AirVentrue. Tevens werd met deze Mustang meegedaan aan air races op Reno met racenummer #96 en #100.

De N3451D North American P-51D Mustang in het EAA Museum (Oshkosh, augustus 2022)

Sinds 2003 wordt de N3451D aan de grond gehouden. Wel is er in 2019 nog eens mee getaxied tijdens de AirVenture van dat jaar. Voor de rest slijt het toestel haar dagen in het EAA Museum op Oshkosh. Meestal mag de Mustang, met de naam “Paul I” tijdens de jaarlijkse AirVentrue een paar dagen in de buitenlucht vertoeven.

Geef een reactie