I-LRSA Airbus Helicopters H160-B van Air Corporate tijdens EBACE 2024

I-LRSA Airbus Helicopters H160-B

Genève, 29 mei 2024 – In één van de hallen van de European Business Aviation Convention & Exhibition (EBACE) stond in mei van dit jaar de hagelnieuwe I-LRSA Airbus Helicopters H160-B. Deze helikopter is gebouwd in maart 2024 en draagt constructienummer 1027. De testregistraties was F-WWOT.

Het typeplaatje van de I-LRSA Airbus Helicopters H160-B

Deze luxe heli wordt gevlogen door het Italiaanse Air Corporate s.r.l. Deze onderneming is gevestigd in Villafranca di Verona, ten zuidwesten van Verona. Het was dan ook deze kantoorlocatie waar de I-LRSA op 28 maart 2024 op zijn afleveringsvlucht naar toe vloog. Hier is geen officiële heliport, maar kennelijk is er wel plek voor deze H160-B want het toestel heeft hier sindsdien haar thuishonk.

I-LRSA Airbus Helicopters H160-B

Groeiende vloot

Tijdens de beurs in Genève van vorig jaar, in 2023, maakte Airbus Helicopters en Air Corporate bekend dat er nog drie Airbus Helicopters H160-B’s bijbesteld worden, dit naast de twee eerder bestelde exemplaren, waarvan de I-LRSA de eerste is. De teller komt daarmee straks op vijf.

De I-LRSA Airbus Helicopters H160-B heeft een geheel digitale cockpit

Maar er werden vorig jaar nog meer helikopters besteld, veertig (!) om precies te zijn. Ook deze bestelling kon Airbus Helicopters noteren en dit moet een mix van Airbus Helicopters H125 en H130’s worden. Daarnaast is er nog een optie op twee H145’s genomen. Dit is gelijk de grootste civiele order die Airbus Helicopters ooit in Italië heeft kunnen optekenen.
Momenteel heeft Air Corporate al diverse helikopters in de vloot. Dit zijn de Airbus Helicopters H130, H135, H145, Leonardo AW109S, AW109SP, AW139, AW169 en de Robinson R44. In 2017 stond tijdens de EBACE van dat jaar op Genève de I-LRCT [20045] op de beursvloer. Dit was de toen hagelnieuwe H145 met een chique interieur gestyled door Mercedes-Benz.

I-LRCT Airbus Helicopters H145 van Air Corporate in Mecedes Benz style (Genève, 22 mei 2017)

Bizjets

Naast helikopters vlieg Air Corporate ook met bizjets. Men had een tweetal Pilatus PC-24’s (I-LRSL en I-LRSS). Daarvan is er eind 2023 een afgestoten.

I-LRSL Pilatus PC-24 van Air Corporate (Buochs, 6 oktober 2023)
I-LRSS Pilatus PC-24 van Air Corporate is nu T7-AFL geworden (Buochs, 6 oktober 2023)

Line Lounge

De Airbus Helicopters H160-B kan geleverd worden is drie verschillende cabineniveaus; Line, Line Lounge en Exclusive. De I-LRSA is bedoeld als VVIP helikopter, maar het de cabine is niet in de meest exclusieve uitvoering van Airbus Corporate Helicopters (ACH160). Het kan namelijk nog luxer. De ACH160 wordt aangeboden met de ‘Exclusive’ cabine met dubbele beglazing, speciale deuren en een intrekbare elektrische opstap.

I-LRSA Airbus Helicopters H160-B

De I-LRSA H160-B heeft een Line Lounge interieur. Daar is bewust voor gekozen omdat de ACH160 Exclusive maar liefst 600 kg zwaarder is, dat scheelt gelijk 80 NM in de range van het toestel. Deze  lichtere uitvoering is ook nog eens 10 kts sneller.

Maar de passagiers zitten alles behalve krap in de Line Lounge uitvoering. Er is plek voor zes passagiers, verdeeld over twee luxe fauteuils en een bank voor vier personen. Voor op de bok is plek voor twee piloten.

Twee luxe fauteuils en een houten vloer
Bank voor vier passagiers

Bovendien is de gekozen Line Lounge verwisselbaar voor een normaal Line interieur, mocht dat nodig zijn. Er hoeven dan geen ingewikkelde technische en structurele aanpassingen gedaan te worden en dat verhoogt de marktwaarde van het toestel later als het bijvoorbeeld mogelijk als offshore heli ingezet wordt.

I-LRSA Airbus Helicopters H160-B

Geef een reactie