Oshkosh EAA AirVenture, 25 juli 2024 – In een afgelegen hoekje op Oshkosh stond deze 14-0067 (40067). Dit is een Beech T-6D Texan II [PM-67] van de US Army. Er zijn inmiddels wereldwijd meer dan 1.000 (A)T-6 Texan II’s gebouwd en deze toestellen zijn sinds 2000 in dienst bij de Amerikaanse strijdkrachten en luchtmachten in twaalf andere landen (Argentinië, Canada, Colombia, Griekenland, Irak, Israel, Mexico, Marokko, Nieuw-Zeeland, Thailand, Tunesië en het Verenigd Koninkrijk).
Pilatus PC-9 Mk.II
De Texan II is een afgeleide van de Pilatus PC-9. In de jaren negentig is het toestel door Raytheon (waar Beechcraft indertijd onder viel) aangepast aan de wensen van de Amerikanen. Het opleidingstoestel moest de Cessna A-37 en de Beech T-34C Turbo Mentors vervangen. Aanvankelijk als Pilatus PC-9 Mk.II aangeduid werd dit naderhand de Beech T-6 Texan II genoemd, een verwijzing naar de legendarische North American T-6 Texan. De eerste T-6 Texan II vloog op 15 juli 1998. Een T-6 Texan II onderscheiden van een Pilatus PC-9? De PC-9 heeft een cockpitkap met één spijl halverwege. De T-6 Texan II heeft een extra tweede spijl bij de voorruit.
Army T-6D
De meeste Texan II’s vliegen bij de US Air Force en de US Navy. Dit is de T-6A Texan II versie. De toestellen met een digitale cockpit voor de US Navy worden als T-6B aangeduid. Voor de exportversie is de benaming T-6C gekozen. Voor de US Army is de T-6D ontwikkeld. Dit is een mengeling tussen de T-6A en T-6B versie.
De US Army beschikt slechts over vier T-6D’s (14-0064/5/6/7). Dat maakt het toestel dat we op Oshkosh troffen best bijzonder. Bij de US Army worden deze onbewapende Texan II voor diverse doeleinden gebruikt; voor instructie, testvluchten en ondersteuning bij missies.