Oshkosh, EAA AirVenture, 22 juli 2024 – Een Stampe-Vertongen SV-4C is nou niet bepaald direct een toestel dat je in de Verenigde Staten denkt tegen te komen. Toch is de N81RG in 1977 in Amerika terecht gekomen.
Er staan momenteel zo’n vijfentwintig SV-4’s in de Verenigde Staten ingeschreven. Die zijn niet allemaal luchtwaardig en ook niet allemaal in de Verenigde Staten aanwezig. Zo staat op Lelytad Airport de N102JW. Dat is een Stampe SV-4C van de Stichting Vroege Vogels waarvan de oorspronkelijke identiteit overigens niet duidelijk is. De N102JW staat te boek als een Jack Wallace Stampe SV-4C met c/n T67283.
Algerije
Deze Stampe draagt constructienummer 1089. Dat maakt dat dit een exemplaar is dat in 1949 in Algerije is gebouwd bij L’Atelier Industriel de l’Air (A.I.A.). In Algerije werden tussen 1947 en 1950 in totaal 150 SV-4C’s gebouwd (c/n 1001 t/m 1150). Bij aflevering had het toestel een Renault 4Pei motor van 150 pk (110 kW) op de neus zitten. De hoofdliggers van de vleugels werden destijds gemaakt van lokaal gekapt essen hout.
Escadrile 51
Met het militaire serial 1089 werd het toestel overgedragen aan de Armée de l’Air. In juni 1949 werd het toestel ingedeeld bij de Aéronavale in Khouribga in Marokko. De code van het toestel werd 51S-15 van het Aéronavale Escadrile 51.
In 1956 kreeg de Stampe een grote onderhoudsbeurt in Casablanca in Marokko. Twee jaar later, in 1958, zat de militaire taak van het toestel erop en werd de tweedekker op 3 september 1958 civiel geregistreerd als F-BDLD. De eerste civiele gebruiker werd de Aero Club de Touraine bij Le Mans. Een sticker van deze club is nog op de romp te vinden.
In 1962 verhuisde de F-BDLD met de Aero Club naar het nabijgelegen Tours en in 1963 nam het toestel deel aan de World Freestyle Aerobatic Competition (ook wel de Lockheed Trophy) in Coventry in Engeland. In april 1974 verliep het Bewijs van Luchtwaardigheid van de Stampe, waarna in juli 1977 de SV-4C in het Franse luchtvaartuigregister werd doorgehaald.
Naar de VS
In 1981 dook de Stampe op in de Verenigde Staten en werd als N81RG ingeschreven op naam van Robert G. Boren in de staat New Mexico. Zijn initialen zijn als letters in de registratie terug te vinden. Het toestel is sinds 1989 uitgerust met een Lycoming O-320-E2D van 150 pk (110 kW). Dit is een veel voorkomend motorblok dat onder andere in de Cessna 172I tot en met 172M werd toegepast. Door de Lycoming motor heeft het toestel een andere motorbeplating gekregen. De N81RG valt in de Experimental-klasse. De huidige eigenaar is Edwin H. Remsberg uit Fallston, Maryland.
Een mindere dag in zijn vliegcarrière, die tot op dat moment 1.110 vlieguren besloeg, was 9 augustus 2009. Toen maakte het toestel een onfortuinlijke landing op Taneytown (MD20), Maryland. Tijdens de landing begaf de rechter wielpoot het waardoor de Stampe van de baan gleed en over de kop sloeg.
Wijze raad
Gelukkig was dit incident niet het einde van het toestel, de N81RG werd weer opgebouwd en vliegt weer. En om de Stampe voor meer leed in de toekomst te behoeden is er in de cockpit voor de piloot in het Frans een handige – en bijna foutloos geschreven – tip aangebracht; ‘Ne faites rien (‘rein’) de stupides’ – Doe geen domme dingen. Een wijze raad die uiteraard ook voor een ieder buiten de cockpit geldt!