Schaffen Diest, 17 augustus 2024 – De prijs voor het ‘Best Vintage’ toestel ging op het Belgische Schaffen Diest (EBDT) dit jaar naar Roger Benson met zijn pas gerestaureerde G-AFZA Piper J4A Cub Coupe. Dit antieke pareltje uit 1939 was dan ook verreweg het mooiste toestel in de rij tijdens de 39th Fly-Drive In georganiseerd door de Diest Aero Club. De eigenaar was continu aan het poetsen om zijn Cub Coupe ‘showroom shine’ te houden.
Barra
Roger Benson is sinds 2 augustus 2004 eigenaar van het toestel. Hij kocht de Piper nadat de G-AFZA op 21 april 2002 tijdens het taxiën omver werd geblazen op het Schotse eilandje Barra (EGPR), een klein eilandje van de Buiten-Hebriden (een groep eilanden voor de westkust van Schotland).
Het vliegveld van Barra heeft drie banen. Deze liggen op het strand en zijn dus onverhard. Je kunt er alleen bij laagwater landen. Als het vloed wordt liggen de banen onder water.
De G-AFZA was fors beschadigd geraakt, onder andere aan propeller en romp. Wat volgde was een periode van twintig jaar restauratie. De restauratie werd uitgevoerd op het kleine veldje Trenchard Farm nabij Eggesford, Chulmleigh in Groot Brittannië.
In januari 2024 ontving de eigenaar opnieuw een Bewijs van Luchtwaardigheid voor het toestel. Op dat moment had het toestel 2.678 vlieguren op de teller staan en daar komen er nu gelukkig weer meer bij.
Eerste side-by side
De Piper J4A Cub Coupe is een zeldzaam vliegtuig. Dit is het eerste model van Piper waarbij je naast elkaar zit en niet achter elkaar. Het is eigenlijk een verbrede Piper J3 Cub. Er zijn in totaal 1.252 Piper J4’s gebouwd in vijf versies met Continental, Lycoming en Franklin motoren variërend van 50 pk (37 kW) tot 75 pk (55 kW). De constructienummers liepen van 4-400 tot en met 4-1649. Tel daarbij het prototype (c/n 2014) en een experimentele J4RX (c/n RX-2) op en je komt op 1.252. De productie heeft van 1939 tot en met 1942 gelopen.
1939 of 1940?
De G-AFZA is een Piper J4A Cub Coupe, dat is de versie uitgerust met een 65 pk (48 kW) sterke Continental A65-8 motor. Het constructienummer van de G-AFZA is 4-873. Als we het Piper-standaardwerk ‘Piper Aircraft – Freedom of Flight’ van Roger W. Peperell erop naslaan dan valt 4-873 in het productiejaar 1940. In het Britse register staat echter dat het toestel uit 1939 is. De eerste jaren heeft de G-AFZA in de Verenigde Staten als N26198 rondgevlogen. Pas op 27 juni 1984 werd deze Cub Coupe in het Verenigd Koninkrijk ingeschreven.
Schaars in Europa
In Europa kom je een J4 Cub Coupe maar zelden tegen. Zover we kunnen nagaan zijn er nog zeven ingeschreven. Vier daarvan in Groot Brittannië.
Registratie | Type | C/N | Remarks |
OK-AVG | Piper J4 Cub Coupe | 4-441 | ex OY-AVG, D-EDED, G-AFPP |
LN-HAD | Piper J4A Cub Coupe | 4-568 | under restauration |
SE-CTE | Piper J4A Cub Coupe | 4-612 | ex OH-CPB, G-AFWS, ES923, G-AFWS, N23491 |
G-AFZA | Piper J4A Cub Coupe | 4-873 | ex N26198 |
D-EHYG | Piper J4A Cub Coupe | 4-880 | ex N26758 |
G-AFGM | Piper J4A Cub Coupe | 4-943 | ex N26895 |
G-BRBV | Piper J4A Cub Coupe | 4-1080 | ex N27860 |
G-AFWH | Piper J4A Cub Coupe | 4-1341 | ex N33093 |
EI-GDJ | Piper J4E Cub Coupe | 4-1456 | ex G-BSDJ, N35975, |
Een gedachte over “G-AFZA Piper J4A Cub Coupe ‘Best Vintage’ op Schaffen Diest”
Dank u