Lelystad Airport, 18 augustus 2024 – Het weekend van 17 en 18 augustus 2024 was bij het luchtvaartmuseum Aviodrome weer een thema-weekend. Dit keer stond de fly-in ‘Rescue Heroes’ op de agenda. In de aanloop van dit weekend had het Aviodrome diverse ijzers in het vuur. Met name door benodigde operationele inzet moest een aantal geplande bezoekers helaas toch afzeggen. Zo had men graag een C-130 Hercules en een NH-90 helikopter van de luchtmacht op het platform gehad. En ook de Dash-8 van de Kustwacht en de politieheli op zondag moesten op het laatste moment hun werk voor laten gaan op de fly-in.
Genoeg vertier
Toch was er voor het publiek genoeg vertier. Eén van de twee Waddenheli’s (PH-OOP) was te bezichtigen, op beide dagen was er een Harvard/Texan te bewonderen, zaterdag de PH-KLU van Oostwold en op zondag de PH-TXN van Lelystad.
Grumman Tracker demo
Een van de leukste publiekstrekkers op de speciale museum-weekenden is de 151 / V Grumman US-2N Tracker van het Aviodrome. Dit voormalige vliegtuig van de Marineluchtvaartdienst opereerde vanaf het vliegdekschip ‘Karel Doorman’ en vanaf Vliegkamp Valkenburg. De ‘151’ werd op 24 april 1960 in gebruik genomen en heeft tot 7 januari 1976 dienst gedaan. De laatste jaren werd het toestel als doelsleper gebruikt.
De vrijwilligers van het Aviodrome hebben de afgelopen jaren zich het zweet in de bilnaad gewerkt om het toestel in zijn oude glorie te herstellen. En dat bleef niet beperkt tot een nieuwe verflaag. Ook de motoren en hydraulische systemen werden gereviseerd en weer functioneel gemaakt. Dit resulteert in een uniek vliegtuig dat sinds 2018 zijn motoren kan starten, de vleugels kan opklappen en diverse andere onderdelen kan laten bewegen zoals het torpedoluik, de vanghaak en het zoeklicht.
In het weekend is op beide dagen diverse keren een demonstratie met de Grumman gegeven. Dean Dicke is de vaste man die deze klus klaart, deze keer bijgestaan door zijn KLM-collega Ferry Meester. Wij waren uitgenodigd om de demonstratie eens van een andere kant mee te maken; van binnenin het toestel! Een unieke belevenis want je voelt, ruikt en proeft het toestel dan pas echt als het tot leven komt.
Voorafgaand aan het starten worden de propellers een tiental slagen rond geduwd zodat de olie over de cilinders van de stermotoren wordt verdeeld. Dan is het tijd voor de ‘passagiers briefing’. Achter de twee pilotenstoelen zijn twee zitplekken en op één mochten wij plaatsnemen.
Rustig en professioneel werd de checklist voor het opstarten doorgelopen. Op commando van Dean werd de ontsteking in eerst de rechter en daarna de linker motor geactiveerd. De Wright stermotoren pikten gelijk op en liepen stationair als een goed gedirigeerd symfonieorkest. Hieronder een kort filmpje van binnenuit gemaakt
Hierna werden de vleugels opgeklapt. Deze waren nog gespreid van de vorige demo. Vervolgens ging het torpedoluik open en werd de vanghaak neergelaten en opgehaald. In de rechtervleugel zit een groot zoeklicht. Deze kan vanuit de cockpit bediend worden en dat werd eveneens gedemonstreerd.
Na een minuut of twaalf was de demonstratie ten einde en kwamen de motoren weer tot rust. In de cockpit werd de checklist ‘na de vlucht’ doorlopen en staken de ‘piloten’ hun koppen boven de cockpit uit. Een warm applaus van het publiek viel hen ten deel.
Een mooie prestatie dat de vrijwilligers van het Aviodrome dit toestel ‘levend’ houden. En dat met een ploeg jonge en enthousiaste mensen. Een volgende wens is om nog eens met de Grumman te taxiën. Dat moet ook mogelijk zijn. De remmen zijn prima. Vliegen zit er met die oude beestje helaas niet meer in.
Drones
Hoewel de Politie op de zondag niet met een helikopter aanwezig was, stond er wel een stand met drones. Deze, inmiddels zeer ingeburgerde instrumenten, zijn voorzien van een PH-registratie. Hun kenmerk staat op een klein plaatje onderop de toestellen en op de bedieningspaneeltjes. Op dit moment heeft men bij de Nationale Politie de beschikking over maar liefst 270 (!) PH-geregistreerde drones in diverse uitvoeringen.
Natte matten
Naast de gewone brandweer waren ook de twee crashtenders van de luchthavenbrandweer te bezichtigen. Met één van de crashtenders werd een demonstratie gegeven. Met toeters en bellen kwam de zwaargewicht aanstormen op een gereedstaande Audi. Met de lans in de grote arm van de wagen werd het dak daarvan doorboord zodat een grote hoeveelheid bluswater direct in de auto gespoten kon worden. Op deze manier kunnen ook vliegtuigen van binnen geblust worden. Gevolg was wel dat het binnen in de auto een beetje vochtig werd en dat de kokosmatten even te drogen gelegd moesten worden…
Buiten de activiteiten op gebied van luchtvaart was er nog veel meer voor het publiek te beleven. Zo was er een klimwand, kon je abseilen vanuit de Boeing 747 en was de Stichting Dierenlot met hun dierenambulance op bezoek.
Belgische kers
Als kers op de taart kwam er op zondagmiddag nog een antieke Lockheed 12A Electra Junior uit België op bezoek. De bemanning van dit witte/kersenrode vliegtuig uit 1938 is al vaker op bezoek geweest en kwam graag nog eens terug. Zodoende vormde de N14999 vanuit Genk Zwartberg voor een onverwachte verrassing in dit fly-in weekend.
Met dank aan Raymond Oostergo, Dean Dicke en Ferry Meester voor hun bijdrage aan dit artikel.