Bob en Bob halen hun BOB op

De PH-BOB BRM Aero Bristell B23-915 maakt met een mooie low-pass zijn entree in Nederland

Lelystad Airport, 19 augustus 2024 – Op het Tsjechische vliegveld Kunovice (LKKU) draait de productie van de BRM Aero Bristell B23 op volle toeren. Omdat dit model sinds 7 oktober 2020 voldoet aan de EASA Certification Specifications for Normal Category Aeroplanes (aangeduid als EASA CS-23) is dit model aardig populair. Inmiddels staat de teller op 151 gebouwde exemplaren en dat 151ste exemplaar is vandaag als PH-BOB naar Nederland overgevlogen.

PH-BOB BRM Aero Bristell B23-915
De eerste touchdown in Nederland van de PH-BOB BRM Aero Bristell B23-915

Aircraft Company Europe

De PH-BOB is naar Nederland gehaald door de Nederlandse importeur Aircraft Company Europe (ACE). Als je weet dat de drijvende krachten achter dit importeurschap Bob Klynstra en Bob van Es zijn, dan is het niet gek dat er een keer een toestel met de registratie PH-BOB langs zou komen!

PH-BOB BRM Aero Bristell B23-915

De Bristell B23 wordt geleverd in twee uitvoeringen, de B23 met een Rotax 912 motor van 100 pk (73 kW) en de B23-915 met een Rotax 915iS motor van 141 pk (103 kW). De nieuwe PH-BOB is een B23-915. Dat is het tweede toestel in deze uitvoering in Nederland. De PH-PVN ging voor en is ook een B23-915.

PH-BOB BRM Aero Bristell B23-915

Acht en één

Inmiddels heeft ACE nu acht B23/B23-915’s naar Nederland gehaald en onlangs ook een BRM Aero Bristell LSA (Classic). Dit is de ultralight-versie met een maximaal startgewicht van 600 kg ten opzichte van de 750 kg MTOW bij de B23/B23-915. De registratie van dat exemplaar is PH-1B1, een opnieuw gebruikte ultralight-registratie. Van 1982 tot en met 1990 hoorde dat kenmerk toe aan een Southdown Puma [ZA-2]. Dit was een trike met zeildoek.

Het typplaatje van de PH-BOB BRM Aero Bristell B23-915

Tweede BOB

Net als de hergebruikte registratie PH-1B1 is ook het kenmerk PH-BOB nu voor de tweede keer toegekend. Op 13 oktober 1976 werd namelijk ook al een Cessna 182P Skylane [18264149/0044] ingeschreven. Dit toestel is tussen 1984 en 1992 de parakist op Teuge geweest bij het Nationaal Centrum Parachutespringen. Op 18 mei 1992 raakte de eerste PH-BOB onherstelbaar beschadigd bij een ongeval op Teuge. Er is inmiddels voldoende tijd verstreken waardoor ‘PH-BOB’ opnieuw uitgegeven kon worden.

De eerste PH-BOB was een Cessna 182P Skylane op Teuge voor de parachutisten

De nieuwe PH-BOB werd door Bob en Bob opgehaald in Tsjechië. Daarvoor vlogen zij eerste vanaf Eindhoven met Ryanair via Milaan naar Tsjechië. Die heenreis zou langer duren dan de vlucht terug met de PH-BOB. Eerst werd er in de ochtend nog een lokale acceptatievlucht vanaf Kunovice gemaakt. Daarbij maakte Bob van Es wat extra touch an go’s om vertrouwd te raken met de extra pk’s in het vooronder van dit toestel. Gas erop en het kistje neigt door de torque-kracht wat makkelijker van zijn koers op de baan te raken. Er moet bij deze versie daarom iets meer met het voetenstuur gewerkt worden.

De PH-BOB BRM Aero Bristell B23-915 is voorzien van twee Garmin G3x touch screens

Toen dat onder de knie was kon de trip naar Lelystad beginnen. De route bevatte een tussenlanding op het Duitse vliegveldje Hof-Plauen (EDQM). Daarna ging het in een mooi avondzonnetje richting de Flevopolder.

Voor noodgevallen is een ballistische parachute aanwezig om het toestel veilig beneden te krijgen

Bij aankomst werd verzocht om een low-approach te mogen maken. Dat resulteerde in een mooi zoemertje over het veld. Vervolgens werd na de landing naar de hangaar van Vliegbedrijf Tom van der Meulen op het Foxtrot-platform getaxied. Hier werd de PH-BOB binnen gezet naast de PH-PSM, een rood/grijze Bristell B23.

Aankomst bij de hangaar
PH-BOB BRM Aero Bristell B23-915

De beide ‘Bobben’ hopen een tijdje van hun toestel te kunnen genieten. Uiteraard is dit toestel voor demonstraties beschikbaar. Misschien resulteert dit wel in een liefhebber die ermee weg vliegt, maar voor nu is dat even niet aan de orde en genieten Bob en Bob volop van hun BOB!

Twee blije ‘Bobben’ met hun BOB
Kort na aankomst werd de PH-BOB BRM Aero Bristell B23-915 de hangaar ingeduwd
BRM Aero Bristell in Nederland
Registratie Type C/N Bouwjaar Locatie Remarks
PH-1B1 BRM Aero Bristell LSA 770/2024 2024 Drachten
PH-AFV BRM Aero Bristell B23 094 2023 Middenmeer
PH-AFW BRM Aero Bristell B23 0149 2024 Middenmeer
PH-BOB BRM Aero Bristell B23-915 0151 2024 Lelystad
PH-PSM BRM Aero Bristell B23 021/2021 2021 Lelystad ex OK-BRM
PH-PVN BRM Aero Bristell B23-915 0073 2023 Teuge
PH-SFR BRM Aero Bristell B23 050/2022 2022 Eindhoven
PH-YLW BRM Aero Bristell B23 033/2021 2021 Eindhoven
PH-ZLD BRM Aero Bristell B23 052/2022 2022 Midden Zeeland ex D-EUAB

Lees ook:

Met dank aan Bob Klynstra en Bob van Es voor hun bijdrage aan dit artikel.

Een gedachte over “Bob en Bob halen hun BOB op

Geef een reactie