Lelystad Airport, 19 augustus 2024 – Op het Tsjechische vliegveld Kunovice (LKKU) draait de productie van de BRM Aero Bristell B23 op volle toeren. Omdat dit model sinds 7 oktober 2020 voldoet aan de EASA Certification Specifications for Normal Category Aeroplanes (aangeduid als EASA CS-23) is dit model aardig populair. Inmiddels staat de teller op 151 gebouwde exemplaren en dat 151ste exemplaar is vandaag als PH-BOB naar Nederland overgevlogen.
Aircraft Company Europe
De PH-BOB is naar Nederland gehaald door de Nederlandse importeur Aircraft Company Europe (ACE). Als je weet dat de drijvende krachten achter dit importeurschap Bob Klynstra en Bob van Es zijn, dan is het niet gek dat er een keer een toestel met de registratie PH-BOB langs zou komen!
De Bristell B23 wordt geleverd in twee uitvoeringen, de B23 met een Rotax 912 motor van 100 pk (73 kW) en de B23-915 met een Rotax 915iS motor van 141 pk (103 kW). De nieuwe PH-BOB is een B23-915. Dat is het tweede toestel in deze uitvoering in Nederland. De PH-PVN ging voor en is ook een B23-915.
Acht en één
Inmiddels heeft ACE nu acht B23/B23-915’s naar Nederland gehaald en onlangs ook een BRM Aero Bristell LSA (Classic). Dit is de ultralight-versie met een maximaal startgewicht van 600 kg ten opzichte van de 750 kg MTOW bij de B23/B23-915. De registratie van dat exemplaar is PH-1B1, een opnieuw gebruikte ultralight-registratie. Van 1982 tot en met 1990 hoorde dat kenmerk toe aan een Southdown Puma [ZA-2]. Dit was een trike met zeildoek.
Tweede BOB
Net als de hergebruikte registratie PH-1B1 is ook het kenmerk PH-BOB nu voor de tweede keer toegekend. Op 13 oktober 1976 werd namelijk ook al een Cessna 182P Skylane [18264149/0044] ingeschreven. Dit toestel is tussen 1984 en 1992 de parakist op Teuge geweest bij het Nationaal Centrum Parachutespringen. Op 18 mei 1992 raakte de eerste PH-BOB onherstelbaar beschadigd bij een ongeval op Teuge. Er is inmiddels voldoende tijd verstreken waardoor ‘PH-BOB’ opnieuw uitgegeven kon worden.
De nieuwe PH-BOB werd door Bob en Bob opgehaald in Tsjechië. Daarvoor vlogen zij eerste vanaf Eindhoven met Ryanair via Milaan naar Tsjechië. Die heenreis zou langer duren dan de vlucht terug met de PH-BOB. Eerst werd er in de ochtend nog een lokale acceptatievlucht vanaf Kunovice gemaakt. Daarbij maakte Bob van Es wat extra touch an go’s om vertrouwd te raken met de extra pk’s in het vooronder van dit toestel. Gas erop en het kistje neigt door de torque-kracht wat makkelijker van zijn koers op de baan te raken. Er moet bij deze versie daarom iets meer met het voetenstuur gewerkt worden.
Toen dat onder de knie was kon de trip naar Lelystad beginnen. De route bevatte een tussenlanding op het Duitse vliegveldje Hof-Plauen (EDQM). Daarna ging het in een mooi avondzonnetje richting de Flevopolder.
Bij aankomst werd verzocht om een low-approach te mogen maken. Dat resulteerde in een mooi zoemertje over het veld. Vervolgens werd na de landing naar de hangaar van Vliegbedrijf Tom van der Meulen op het Foxtrot-platform getaxied. Hier werd de PH-BOB binnen gezet naast de PH-PSM, een rood/grijze Bristell B23.
De beide ‘Bobben’ hopen een tijdje van hun toestel te kunnen genieten. Uiteraard is dit toestel voor demonstraties beschikbaar. Misschien resulteert dit wel in een liefhebber die ermee weg vliegt, maar voor nu is dat even niet aan de orde en genieten Bob en Bob volop van hun BOB!
BRM Aero Bristell in Nederland |
|||||
Registratie | Type | C/N | Bouwjaar | Locatie | Remarks |
PH-1B1 | BRM Aero Bristell LSA | 770/2024 | 2024 | Drachten | |
PH-AFV | BRM Aero Bristell B23 | 094 | 2023 | Middenmeer | |
PH-AFW | BRM Aero Bristell B23 | 0149 | 2024 | Middenmeer | |
PH-BOB | BRM Aero Bristell B23-915 | 0151 | 2024 | Lelystad | |
PH-PSM | BRM Aero Bristell B23 | 021/2021 | 2021 | Lelystad | ex OK-BRM |
PH-PVN | BRM Aero Bristell B23-915 | 0073 | 2023 | Teuge | |
PH-SFR | BRM Aero Bristell B23 | 050/2022 | 2022 | Eindhoven | |
PH-YLW | BRM Aero Bristell B23 | 033/2021 | 2021 | Eindhoven | |
PH-ZLD | BRM Aero Bristell B23 | 052/2022 | 2022 | Midden Zeeland | ex D-EUAB |
Lees ook:
- Importeur brengt tweede BRM Aero Bristell B23 naar Nederland
- Eindhovense Aero Club Motorvliegen ontvangt twee BRM Aero Bristell B23’s
- Van Blue naar Yellow
Met dank aan Bob Klynstra en Bob van Es voor hun bijdrage aan dit artikel.
Een gedachte over “Bob en Bob halen hun BOB op”
Te gek leuk vliegtuigje!