PH-PBA Douglas DC-3 Dakota van de DDA maakt laatste rondvluchten vanaf Lelystad

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Lelystad Airport, 25 augustus 2024 – Deze dag kenmerkte zich door de laatste operationele rondvluchten van de PH-PBA van de DDA Classic Airlines vanaf Lelystad Airport. Hierna volgen in september 2024 nog een aantal vluchten vanaf Schiphol en Rotterdam. Dan is het over en uit met de passagiersvluchten van deze unieke historische luchtvaartmaatschappij.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Afsluitend aan de passagiersvluchten hoopt de DDA in oktober 2024 nog een paar keer op stap te gaan met hun trouwe vrijwilligers. Dit zullen een aantal vluchten worden vanaf Schiphol naar Maastricht-Aachen Airport en terug.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Winkel sluiten

Zoals inmiddels nagenoeg bij een ieder bekend stopt de DDA met haar organisatie aan het einde van dit vliegseizoen. Diverse oorzaken maken dat het bestuur deze beslissing heeft genomen. Denk hierbij aan oplopende kosten voor stalling, teruglopende sponsorbijdrages, beperktere beschikbaarheid van AvGas, strenge geluidsnormen op sommige vliegvelden, vergrijzing van de monteursploeg en hoge verzekeringskosten. Helaas zag het huidige bestuur geen andere optie dan de winkel te sluiten.

De PH-PBA Douglas DC-3 Dakota komt terug van het eerste rondje Zandvoort

Wat er daarna met de inmiddels tachtigjarige Dakota gaat gebeuren is nog ongewis. Het bestuur is daarover met partijen nog in conclaaf. Het is vrijwel uitgesloten dat er een toekomst in het verschiet ligt waarbij in Nederland nog betalende passagiers meekunnen met dit historische vliegtuig.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

Verdwenen historie

Het uitdunnen van de historische luchtvaart is een fenomeen dat de laatste jaren in Nederland helaas aardig om zich heen woekert. Eerder verdwenen al de Fouga Magister, de Catalina en de Hawker Hunters van het toneel. Nu valt in oktober 2024 ook het doek voor de PH-PBA.

Rondje Zandvoort

Vandaag stonden er drie rondvluchten op de planning, ieder van vijfenveertig minuten. Tijdens de vluchten werd globaal, tegen de klok in, om de Schiphol TMA gevlogen. En laat je dan nu nét langs Zandvoort komen waar een legioen aan Formule 1 fans Max Verstappen kwam aanmoedigen tijdens de ‘Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix‘. De passagiers kregen waar voor hun geld want de vluchten duurden allemaal iets langer dan drie kwartier.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota
De PH-PBA Douglas DC-3 Dakota taxiet terug naar het Aviodrome

Samenwerking Aviodrome

De passagiers konden bij het luchtvaartmuseum Aviodrome in- en uitstappen. Dat was altijd een mooie samenwerking want de passagiers konden dan ook gelijk de collectie vliegtuigen bekijken. In het museum is overigens nog altijd de PH-DDZ te vinden. Deze Douglas DC-3 in Martinair-kleuren en genaamd ‘Doornroosje’ werd al in september 2016 uit de vloot gehaald door de DDA en per schip naar het Aviodrome vervoerd.

De PH-DDZ Douglas DC-3 ‘Doornroosje’ werd op 26/27 september 2016 per schip naar het Aviodrome vervoerd
In de T2-Hangaar van het Aviodrome staat ‘Doornroosje’ in een diepe slaap te wachten tot een monteur haar wakker kust

Aan het einde van de middag keerde de PH-PBA huiswaarts. Laten we hopen dat dit niet definitief de laatste start vanaf Lelystad Airport was. Don’t cry because it’s over, smile because it happened…

De PH-PBA Douglas DC-3 Dakota vertrekt met een donkere wolk achter zich, symbolisch?

2 gedachten over “PH-PBA Douglas DC-3 Dakota van de DDA maakt laatste rondvluchten vanaf Lelystad

  1. Gelukkig kreeg ik onlangs een opdracht deze PH-PBA te vervaardigen in schaal 1:72, waardoor-ie niet helemaal in de vergetelheid raakt. Binnenkort op m’n bel-air-models.com website.

Geef een reactie