Eerste Airbus A321-252NX voor KLM

PH-AXA Airbus A321-252NX boven Almere tijdens de aflevering naar Schiphol

Almere, 27 augustus 2024 – Op deze dag mocht de KLM haar eerste Airbus A321-252NX in ontvangst nemen. Deze A321neo, met constructienummer 11895 en registratie PH-AXA, werd in de middag overgevlogen van de Airbus fabriek op Hamburg-Finkenwerder (EDHI) naar Schiphol. En laat die afleverroute nou net langs Almere lopen, waar wij in de tuin met onze telelens klaar stonden om als één van de eersten (zo niet dé eerste) een knappe foto van het toestel boven Nederlands grondgebied te maken. De PH-AXA liet zich op zo’n 4.000 ft in de descent naar baan 27 gewillig vastleggen.

Honderd besteld

Het moederbedrijf Air France – KLM bestelde eind 2021 honderd Airbus A320neo en 321neo toestellen. Deze zullen worden verdeeld over Air France, KLM en de Nederlandse en Franse tak van Transavia. Op dit moment zijn er een aantal constructienummers bekend voor de KLM Airbussen. De registraties zullen in de PH-AX.. en PH-AY.. reeks liggen.

Registratie Type C/N Name Remarks
PH-AXA Airbus A321-252NX 11895 Koninginnepage dd 27-8-2024
PH-AXB Airbus A321-252NX 12144 Braamvlinder on order
PH-AXC Airbus A321-252NX 12238 Citroenvlinder on order
PH-AXD Airbus A321-252NX 12254 Porseleinvlinder on order
PH-AXE Airbus A321-252NX 12474 on order
PH-AXF Airbus A321-252NX 12472 on order
PH-AXG Airbus A321-252NX 12445 on order
PH-AXH Airbus A321-252NX 12532 on order
PH-AXI Airbus A321-252NX 12600 on order
PH-AXK Airbus A321-252NX 12664 on order

Door deze bestelling komt er een einde aan de Boeing hegemonie bij KLM en Transavia. De Boeing 737’s die nu nog in grote getale gebruikt worden zullen de komende jaren allemaal vervangen worden door zuinigere en stillere Airbussen.

Blauw neusje

Grappig detail aan deze nieuwe Airbus A321neo is dat het kleurenschema iets afwijkt van de overige KLM-toestellen. Het blauw loopt voor aan bij de neus iets eerder naar beneden. Hierdoor bestaat de neuskoepel, waar de weerradar achter zit, nog maar uit één kleur. Dat is makkelijker als deze neuskegel vervangen moet worden na bijvoorbeeld een vogelaanvaring.

Links de neus van een Boeing 737 met twee kleuren blauw en wit, rechts de Airbus A321neo neus met alleen lichtblauw

16 september 2024

De testregistratie D-AXXQ werd op 23 augustus 2024 vervangen door het Nederlandse kenmerk PH-AXA. Passagiers moeten nog even geduld hebben om met de nieuwe KLM Airbus mee te kunnen vliegen. De eerste lijndienst met de PH-AXA staat op de planning voor 16 september 2024 en zal naar Kopenhagen voeren (vlucht KL1267).

Douglas DC-5

KLM had overigens al eerder plannen om met de PH-AXA te gaan vliegen. Begin 1939 liet de KLM deze registratie namelijk reserveren voor een Douglas DC-5-510 (c/n 424). Uiteindelijk is dit toestel door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog nimmer naar Nederland afgeleverd en werd het de PJ-AIW voor de KLM in West-Indië. Naderhand ging de Douglas over naar de KNILM in Oost-Indië als PK-ADC. Als laatste vloog de USAAF ermee als 44-83231/VH-CXB. Uiteindelijk is dit frame in 1946 in het Australische Essendon gesloopt.

Met dank aan Frank Mink, Coert Munk en Herman Dekker (HDekker.info) voor hun bijdrage aan dit artikel.

2 gedachten over “Eerste Airbus A321-252NX voor KLM

Geef een reactie