Nog een portie voor het sluiten van de markt

OO-TBB Cirrus SF50 Vision G2

Lelystad Airport, 30 augustus 2024 – We moeten het de komende weken doen zonder operationele plaatjes op Lelystad Airport. Vanwege onderhoud is het vliegveld van 2 september (06:00u) tot 16 september (06:00u) gesloten voor het vliegverkeer. Daarom nog maar even een portie vliegtuigen die we vrijdag 30 augustus 2024 langs zagen komen.

Achter de OO-TBB Cirrus SF50 Vision G2 draait een Katana naar final

OO-TBB

Als eerste de OO-TBB. Dit is een Cirrus SF50 Vision van de tweede generatie. Het is de enige SF50 in het Belgische luchtvaartuigregister. Cirrus is sowieso niet erg ruim vertegenwoordigd bij onze zuiderburen; er staan momenteel slechts drie Cirrus SR20/SR22’s ingeschreven. De OO-TBB kwam van en ging naar Antwerpen. In de tussentijd werd deze ‘kogelvis met rugstofzuiger’ op het Delta-platform geparkeerd, ideaal voor een paar nette plaatjes.

PH-HCH

De Eurocopter EC 120B Colibri van European Heli Center vertrok richting Griekenland. Na de inzet boven Zandvoort voor de Dutch Grand Prix zijn er stickers van de Welfare Group opgekomen. De website van deze club leert dat zij zich omschrijven als een veelzijdige holding die zich richt op het bevorderen van holistisch welzijn door middel van een gevarieerde portefeuille van ondernemingen. Hun dochterondernemingen zijn actief in de financiële sector, met een focus op het creëren van welvaart door middel van securitisatie en durfkapitaalinvesteringen, maar ook in de lifestyle- en gastvrijheidssector, waarbij geluk en gezondheid voorop staan. Door middel van innovatieve benaderingen en strategische partnerschappen streeft men ernaar om het leven van individuen en gemeenschappen te verbeteren, met als doel een harmonieuze mix van welvaart, plezier en vitaliteit. Dan weten we dat…

PH-HCH Eurocopter EC 120B Colibri

Het plezier van vandaag zat ongetwijfeld in een lange vlucht die voerde langs Budel (EHBD), Schwäbisch Hall (EDTY), Salzburg (LOWS), Rijeka (LDRI) en tenslotte Zadar (LDZD). De laatste twee luchthavens liggen in Kroatië. Op Zadar werd overnacht om de volgende dag door te vliegen naar Griekenland via Dubrovnik (LDDU), Ioannina (LGIO) naar Kalamata (LGKL).

PH-HCH Eurocopter EC 120B Colibri

N125DE

De Amerikaanse N125DE Eclipse Aviation EA500 Eclipse staat doorgaans in de hangar bij AIS. Vandaag ‘vluchtte’ het toestel naar Teuge. Zo kan er de komende twee weken, tijdens de sluiting van Lelystad Airport, toch mee gevlogen worden, tenminste als de weersomstandigheden VFR zijn.

N125DE Eclispe Aviation EA500 Eclipse

N289SQ

De N298SQ Piper PA-18-95 Super Cub vliegt niet zo vaak. Vandaag mocht dit toestel, wat overigens niet daadwerkelijk een voormalige ex-KLu Cub is, even buiten spelen. En dat maakte dorstig, waarop na afloop de nodige litertjes AvGas in de vleugeltanks werden gedruppeld.

N298SQ Piper PA-18-95 Super Cub

PH-ALW

Special Air Services uit Teuge verzorgt sinds jaar en dag de rondvluchten die bezoekers van het luchtvaartmuseum Aviodrome willen maken. Daarvoor staat geregeld een Cessna 172 gestationeerd op Lelystad Airport. Vandaag werden de vluchten met de PH-ALW uitgevoerd. Bij gebruik van baan 05 vraagt de piloot meestal om een ‘long field landing’. Dan wordt op het laatste deel van de baan geland en dat scheelt dan weer taxi-tijd. Time is money!

PH-ALW Reims/Cessna F172M Skyhawk

PH-RIW

Zomaar een plaatje van de PH-RIW van European Heli Center. Zoals te zien moet de nieuwe naam nog op deze heli worden aangebracht; er staat nu nog HeliCentre op.

PH-RIW Robinson R44 Raven II

9H-VVP

Nét voor de twee sluitingsweken van Lelystad Airport had men bij de vliegtuigspuiterij Satys de 9H-VVP klaar. Deze Bombardier Challenger 604 is nieuw gespoten, maar heeft wel het oude kleurenschema behouden. Na een overnachting op het Lima-platform werd koers gezet naar Bangor (KBGR) in de Amerikaanse staat Maine. Een verre bestemming voor Lelystadse begrippen!

9H-VVP Bombardier CL-600-2B16 Challenger 604

PH-IBM

Vanwege het spectaculaire kleurenschema is de PH-IBM een magneet voor iedere fotocamera. Ook vandaag kon geen weerstand geboden worden en dat resulteerde in deze foto van de stoere Extra NG.

PH-IBM Extra NG

PH-DRG

De enige in ons land ingeschreven Piper M600 vliegt niet vaak. Het toestel staat in een hangar op het Foxtrot-platform en mocht vandaag op pad. De trip voerde naar Groningen Airport Eelde. Hier stond de PH-DRG voorheen gestationeerd en het lijkt erop dat dit de komende tijd weer het geval zal zijn.

PH-DRG Piper PA-46-600TP (M600/SLS)
PH-DRG Piper PA-46-600TP (M600/SLS)

Blackshape formation

Twee Blackshape Prime BS100’s vertrokken voor een formatievlucht. Dat levert altijd leuke beelden op, zo vaak wordt er niet in formatie gestart op Lelystad Airport.

PH-4P2 + PH-4Q3 Blackshape Prime BS100
PH-4P2 + PH-4Q3 Blackshape Prime BS100

PH-LLN

De PH-LLN Airbus Helicopters H135 vertrok naar de Heliport Amsterdam. Normaal zou dat op de omwisseling van de heli ‘Lifeliner1’ kunnen duiden. Deze rol wordt echter nog vervuld door de PH-DOC. Het lijkt er daarom op dat de PH-LLN als ‘stand-by’ traumahelikopter tijdelijk is verplaatst van Lelystad Airport naar de Heliport Amsterdam.

PH-LLN Airbus Helicopters H135

N435CD

De Cirrus N435CD vliegt niet heel regelmatig. Vandaag ging het toestel op pad voor een retourtje Calais (LFAC).

N435CD Cirrus SR22 g2

PH-SII

De restauratie van de PH-SII Fokker S.11.1 Instructor vordert langzaam maar gestaag. Deze voormalige OO-LMC en E-25 van de KLu heeft weer een piketpaaltje weten te slaan; de vleugels zijn klaar om gespoten te worden. Vandaag werden de vleugels op een platte aanhanger getakeld en naar de spuiterij vervoerd.

De vleugels van de PH-SII / E-25 Fokker S.11.1 Instructor op weg naar de spuiterij

Geef een reactie