Lelystad Airport, 30 augustus 2024 – We moeten het de komende weken doen zonder operationele plaatjes op Lelystad Airport. Vanwege onderhoud is het vliegveld van 2 september (06:00u) tot 16 september (06:00u) gesloten voor het vliegverkeer. Daarom nog maar even een portie vliegtuigen die we vrijdag 30 augustus 2024 langs zagen komen.
OO-TBB
Als eerste de OO-TBB. Dit is een Cirrus SF50 Vision van de tweede generatie. Het is de enige SF50 in het Belgische luchtvaartuigregister. Cirrus is sowieso niet erg ruim vertegenwoordigd bij onze zuiderburen; er staan momenteel slechts drie Cirrus SR20/SR22’s ingeschreven. De OO-TBB kwam van en ging naar Antwerpen. In de tussentijd werd deze ‘kogelvis met rugstofzuiger’ op het Delta-platform geparkeerd, ideaal voor een paar nette plaatjes.
PH-HCH
De Eurocopter EC 120B Colibri van European Heli Center vertrok richting Griekenland. Na de inzet boven Zandvoort voor de Dutch Grand Prix zijn er stickers van de Welfare Group opgekomen. De website van deze club leert dat zij zich omschrijven als een veelzijdige holding die zich richt op het bevorderen van holistisch welzijn door middel van een gevarieerde portefeuille van ondernemingen. Hun dochterondernemingen zijn actief in de financiële sector, met een focus op het creëren van welvaart door middel van securitisatie en durfkapitaalinvesteringen, maar ook in de lifestyle- en gastvrijheidssector, waarbij geluk en gezondheid voorop staan. Door middel van innovatieve benaderingen en strategische partnerschappen streeft men ernaar om het leven van individuen en gemeenschappen te verbeteren, met als doel een harmonieuze mix van welvaart, plezier en vitaliteit. Dan weten we dat…
Het plezier van vandaag zat ongetwijfeld in een lange vlucht die voerde langs Budel (EHBD), Schwäbisch Hall (EDTY), Salzburg (LOWS), Rijeka (LDRI) en tenslotte Zadar (LDZD). De laatste twee luchthavens liggen in Kroatië. Op Zadar werd overnacht om de volgende dag door te vliegen naar Griekenland via Dubrovnik (LDDU), Ioannina (LGIO) naar Kalamata (LGKL).
N125DE
De Amerikaanse N125DE Eclipse Aviation EA500 Eclipse staat doorgaans in de hangar bij AIS. Vandaag ‘vluchtte’ het toestel naar Teuge. Zo kan er de komende twee weken, tijdens de sluiting van Lelystad Airport, toch mee gevlogen worden, tenminste als de weersomstandigheden VFR zijn.
N289SQ
De N298SQ Piper PA-18-95 Super Cub vliegt niet zo vaak. Vandaag mocht dit toestel, wat overigens niet daadwerkelijk een voormalige ex-KLu Cub is, even buiten spelen. En dat maakte dorstig, waarop na afloop de nodige litertjes AvGas in de vleugeltanks werden gedruppeld.
PH-ALW
Special Air Services uit Teuge verzorgt sinds jaar en dag de rondvluchten die bezoekers van het luchtvaartmuseum Aviodrome willen maken. Daarvoor staat geregeld een Cessna 172 gestationeerd op Lelystad Airport. Vandaag werden de vluchten met de PH-ALW uitgevoerd. Bij gebruik van baan 05 vraagt de piloot meestal om een ‘long field landing’. Dan wordt op het laatste deel van de baan geland en dat scheelt dan weer taxi-tijd. Time is money!
PH-RIW
Zomaar een plaatje van de PH-RIW van European Heli Center. Zoals te zien moet de nieuwe naam nog op deze heli worden aangebracht; er staat nu nog HeliCentre op.
9H-VVP
Nét voor de twee sluitingsweken van Lelystad Airport had men bij de vliegtuigspuiterij Satys de 9H-VVP klaar. Deze Bombardier Challenger 604 is nieuw gespoten, maar heeft wel het oude kleurenschema behouden. Na een overnachting op het Lima-platform werd koers gezet naar Bangor (KBGR) in de Amerikaanse staat Maine. Een verre bestemming voor Lelystadse begrippen!
PH-IBM
Vanwege het spectaculaire kleurenschema is de PH-IBM een magneet voor iedere fotocamera. Ook vandaag kon geen weerstand geboden worden en dat resulteerde in deze foto van de stoere Extra NG.
PH-DRG
De enige in ons land ingeschreven Piper M600 vliegt niet vaak. Het toestel staat in een hangar op het Foxtrot-platform en mocht vandaag op pad. De trip voerde naar Groningen Airport Eelde. Hier stond de PH-DRG voorheen gestationeerd en het lijkt erop dat dit de komende tijd weer het geval zal zijn.
Blackshape formation
Twee Blackshape Prime BS100’s vertrokken voor een formatievlucht. Dat levert altijd leuke beelden op, zo vaak wordt er niet in formatie gestart op Lelystad Airport.
PH-LLN
De PH-LLN Airbus Helicopters H135 vertrok naar de Heliport Amsterdam. Normaal zou dat op de omwisseling van de heli ‘Lifeliner1’ kunnen duiden. Deze rol wordt echter nog vervuld door de PH-DOC. Het lijkt er daarom op dat de PH-LLN als ‘stand-by’ traumahelikopter tijdelijk is verplaatst van Lelystad Airport naar de Heliport Amsterdam.
N435CD
De Cirrus N435CD vliegt niet heel regelmatig. Vandaag ging het toestel op pad voor een retourtje Calais (LFAC).
PH-SII
De restauratie van de PH-SII Fokker S.11.1 Instructor vordert langzaam maar gestaag. Deze voormalige OO-LMC en E-25 van de KLu heeft weer een piketpaaltje weten te slaan; de vleugels zijn klaar om gespoten te worden. Vandaag werden de vleugels op een platte aanhanger getakeld en naar de spuiterij vervoerd.