Registratie: N151DM
Type: North American P-51D-20NA Mustang
Constructienummer: 122-38942
Bouwjaar: 1944
Eigenaar: Flying Pig P-51 LLC.
Locatie: Oshkosh, 2011
Bijzonderheden: Dit is weer een Mustang met een rijke geschiedenis. Op 23 januari 1945 ging het toestel vliegen als 44-72483 voor de USAAF. Omdat het toestel in 1947 nog in dienst was, werd het toen bij de oprichting van de USAF formeel een F-51D Mustang. Op 24 september 1947 werd de Mustang overgedragen aan de Zweedse luchtmacht als Fv26087.
Een derde luchtmacht die deze Mustang ging dienen, was vanaf 17 januari 1955 de Fuerza Aérea de la Guardia Nacional de Nicaragua (FAN) in Nicaragua. Het serienummer werd toen GN85.
In 1965 kwam het toestel weer terug naar de Verenigde Staten en werd als N6160U ingeschreven. Uit de papieren uit Nicaragua die bij het toestel zaten, was te lezen dat dit om de voormalige ‘44-63769’ zou gaan. De toenmalige eigenaar ontdekte op het toestel diverse kenmerken van de 44-72483. Die identiteit werd dan ook in 1966 door de FAA geaccepteerd, waarbij men het toestel omregistreerde naar N13410.
Deze Mustang was een taaie. Niet minder dan vijf buiklandingen werden ‘overleefd’ en op 2 oktober 1966 beschadigde een motorbrand het toestel ook nog eens flink. Toch werd het toestel weer gerepareerd.
Dit was één van de eerste Mustangs die als warbird weer oude USAAF-kleuren kreeg. Op die manier hoopte men in de jaren zestig het historisch besef over de Tweede Wereldoorlog levend te houden.
In juli 1969 werd de N13410 naar El Salvador gesmokkeld. Daar werd de Mustang in dienst genomen door de Fuerza Aérea Salvadoreña als FAS 411. Dit was dan de vierde luchtmacht die deze P-51D Mustang ging dienen! Een uniek gegeven.
In 1972 maakte de FAS 411 een buiklanding na een motorstoring. De zesde al in zijn carrière! Hierna werd het toestel afgedankt door de El Salvadorianen en de Mustang werd gekocht door een Amerikaan. De FAS 411 werd in die tijd geïdentificeerd als ‘44-13250’ en het toestel werd als N36DD ingeschreven. Nader onderzoek toonde aan dat op vele onderdelen het serienummer 44-72483 stond. Opnieuw een identiteitsverwisseling dus!
Per 1 november 1975 werd de huidige registratie N151DM aangevraagd. Hierna werd de Mustang als racer op Reno gebruikt met de naam ‘Ridge Runner III’. Voor het racen waren diverse modificaties aangebracht om de Mustang sneller te maken. Op 18 september 1982 klapte de motor tijdens het racen uit elkaar en moest het toestel een noodlanding maken. De Mustang kwam voor de baan neer en maakte opnieuw – jawel – een buiklanding. Ook nu werd de P-51D weer opgeknapt.
In 2010 werden alle racemodificaties van het toestel verwijderd. Een gehele restauratie vond vanaf 2016 plaats. Toen werd de naam van deze Mustang gewijzigd in ‘Hel-Eter’ (links) en ‘Lil-Toddie’(rechts).