Hoogeveen, 7 september 2024 – Vorig jaar zomer arriveerde op vliegveld Hoogeveen in een zeecontainer een Cessna A150M Aerobat uit de Verenigde Staten. De Aerobat is de versie van de Cessna 150 die geschikt is voor het vliegen van aerobatic manoeuvres.
Het bleek te gaan om de N9898J, een exemplaar uit 1977 met als constructienummer A15000707. Bij Van Egmond / AMN is het toestel gereedgemaakt voor een nieuwe Nederlandse eigenaar.
Op 5 september 2023 werd de Aerobat ingeschreven als PH-VDW, een afgeleide van de naam van de eigenaar, N. van der Winkel. De eerste maanden vloog de PH-VDW vanaf Hoogeveen, maar sinds eind juli 2024 is Budel de thuisbasis geworden van deze klassieke Cessna-tweezitter.
De PH-VDW heeft een mooi origineel kleurenschema. Dit is zoals het hoort bij een echte Aerobat. Daar houden we van! Het enige wat nu nog mist is een mooi spinnertje op de neus. die heeft er wel al opgezeten, maar ontbreekt op dit moment.
De Aerobat is aan de buitenkant gemakkelijk te herkennen door het staaldraadje dat door de scharnieren van de deurtjes loopt. Met een hendel aan de binnenkant kunnen in geval van nood de scharnieren losgetrokken worden waarna de deuren eruit vallen. Door deze noodvoorziening kunnen inzittenden zich vervolgens met een parachute in veiligheid brengen, mochten ze die omhebben.
Overige Aerobats in Nederland
In Nederland staan momenteel vijf Cessna 150 Aerobats ingeschreven. De PH-VDW is daarbij het enige toestel dat oorspronkelijk in de Verenigde Staten is gebouwd. De andere Aerobats in Nederland zijn in het Franse Reims in licentie gebouwde exemplaren. Onder de vijf zit één toestel, de PH-VRW, dat in 1972 als type gewijzigd is naar een Reims/Cessna F150L. Dit is dus formeel geen Aerobat meer, maar was wel zo geboren.
Naast de vijf toestellen die momenteel staan ingeschreven met een PH-kenmerk, hebben er nog veertien andere Aerobats een PH-registratie gehad die inmiddels weer uitgeschreven zijn. Hieronder een overzicht.
Nederlandse Cessna Aerobatjes |
|||||
Registratie | Type | C/N | Ingeschreven | Uitgeschreven | Bijzonderheden |
PH-APE | Reims/Cessna FRA150L Aerobat | FRA15000247 | 11-11-1975 | 10-10-2012 | ex D-EDJJ, to F- |
PH-ASH | Reims/Cessna FRA150L Aerobat | FRA15000239 | 17-5-1974 | 6-8-1981 | to EI-BHH, G-BLPH |
PH-BER | Reims/Cessna FRA150M Aerobat | FRA15000330 | 19-3-1980 | 15-6-1984 | ex (F-WZDC), N81956, N72567, N81956, to D-EACO |
PH-BSJ | Reims/Cessna FA150L Aerobat | FA1500110 | 26-2-1987 | 26-6-1989 | ex D-ECPN, to (OO-BSJ), OO-RSJ, w/o Zoersel 09-2012 |
PH-CQA | Reims/Cessna FRA150L Aerobat | FRA15000258 | 5-4-2022 | Actief | ex G-BCVH |
PH-ECB | Reims/Cessna FA150K Aerobat | FA1500056 | 29-11-1979 | 24-3-1980 | ex D-ECBL, (D-EKKW), to G-BHRH |
PH-GAB | Reims/Cessna FRA150L Aerobat | FRA15000234 | 4-2-1975 | 3-4-1979 | ex D-EIQE, to G-BGNZ, G-OPIC |
PH-JVO | Reims/Cessna FA150K Aerobat | FA1500041 | 6-5-1970 | 30-4-2014 | wfu |
PH-KDI | Reims/Cessna FRA150M Aerobat | FRA15000323 | 22-12-1977 | 7-6-1984 | ex PH-AXQ, to OY-SUP, SE-MCF |
PH-LMJ | Reims/Cessna FA150L Aerobat | FA1500112 | 19-3-1990 | Actief | ex D-ECGJ |
PH-LOO | Reims/Cessna FRA150M Aerobat | FRA15000282 | 19-3-1980 | 8-10-1980 | ex N31059, to (OO-KWE),cld 08-10-1980 |
PH-LUE | Reims/Cessna FA150L Aerobat | FA1500120 | 11-11-1971 | 4-6-2004 | ex (LN-BEK), to D-ECSD |
PH-PKZ | Reims/Cessna FRA150M Aerobat | FRA15000286 | 2-8-2022 | Actief | ex F-HIEP, SE-GMN |
PH-VBI | Reims/Cessna FRA150L Aerobat | FRA15000232 | 5-10-1987 | 22-5-2002 | ex (PH-VBH), to EC-IGJ, w/o 20-10-2004 |
PH-VDW | Cessna A150M Aerobat | A15000707 | 5-9-2023 | Actief | ex N9898J |
PH-VRW | Reims/Cessna FA150K Aerobat | FA1500071 | 18-1-1971 | Actief | 10-08-1972 type gewijzigd in F150K Commuter |
PH-WAE | Reims/Cessna FRA150L Aerobat | FRA15000148 | 5-7-1972 | 24-11-1972 | to OO-WAF, w/o Herentals, 12-9-1994. |
PH-YET | Reims/Cessna FRA150M Aerobat | FRA15000312 | 30-3-1978 | 6-9-1988 | ex (PH-AYL), D-EKDM, N96069, to D-ENRS, w/o Karlshöfen 19-9-1996 |
PH-ZLA | Reims/Cessna FA150K Aerobat | FA1500007 | 29-6-2009 | 10-7-2015 | ex PH-ZLA, OO-SKD, to UK |
Bronvermelding: Luchtvaartarchief Herman Dekker (www.hdekker.info)
2 gedachten over “PH-VDW, een klassieke Cessna A150M Aerobat”
Hoi Berend Jan
Deze Aerobat heeft inmiddels Budel als thuisbasis, ben deze daar al een paar keer tegengekomen de afgelopen weken. Net als afgelopen zaterdag toen deze terugkwam van Hoogeveen.
Volgens FR24 data staat deze sinds eind juli 2024 daar gebaseerd.
Groeten
Toon Cox
Ha Toon,
Dank voor je melding! Ik had er te weinig naspeuring naar gedaan en pas het aan in de tekst.
Groet,
Berend Jan