Teuge, 14 september 2024 – De Nederlandse luchtvloot is sinds 24 juli 2024 weer een mooie klassieker rijker: de PH-UPF. Dit is een Bölkow BO 208C Junior uit 1967. Het toestel heeft constructienummer 637 en stond sinds 23 maart 1967 onafgebroken ingeschreven in Zwitserland als HB-UPF.
De Bölkow BO 208 Junior is een licentiebouwversie van de Zweedse Malmö Flygindustri MFI-9 Junior. De MFI-9 Junior vloog voor het eerst op 9 augustus 1962. Bölkow Apparatebau GmbH uit het Duitse Laupheim bouwde – met een paar aanpassingen – tussen 1962 en 1971 maar liefst 210 MFI-9 Juniors in licentie, die als BO 208 Junior werden aangeduid. Er werden twee versies gemaakt: de BO 208 Junior en de BO 208C Junior. De BO 208C heeft een iets hoger maximaal startgewicht van 630 kg in plaats van 600 kg.
Lommis
De HB-UPF stond op Lommis (LSZT) in Zwitserland en heeft op 13 mei 1967 een keer een stuiterlanding gemaakt waarbij het neuswiel krom raakte. Verder heeft de HB-UPF een keer een nieuw uiterlijk gekregen. De standaard Bölkow-kleuren zijn toen vervangen door het huidige kleurenschema. De HB-UPF werd onlangs te koop aangeboden met 5.850 uren op het airframe.
Inmiddels is het toestel in Nederlandse handen en verblijft de Bölkow op Maastricht-Aachen Airport. Op termijn zou de Junior naar Geilenkirchen verhuizen.
Tweepersoons Tipsy Nipper?
Op 14 september 2024 vereerde de PH-UPF de Air Fair op Teuge met een bezoekje. Dat het een bijzonder kistje is, was ook de commentator van dat moment opgevallen. Bij het uittaxiën attendeerde hij de bezoekers op de ‘Tipsy Nipper’ die ging vertrekken… Een Bölkow Junior is klein, maar niet zo klein als een Tipsy Nipper! Bovendien kunnen in een BO 208 Junior twee personen plaatsnemen. Dat lukt met de beste wil van de wereld bij een Tipsy Nipper nimmer. 🙂
Nederlandse Juniors
In Nederland hebben, inclusief de PH-UPF, acht Juniors een PH-registratie gekregen. Er vliegen er momenteel nog drie van, al worden de op Budel gestationeerde PH-ENG en PH-HVD niet vaak vliegend gesignaleerd.
Nederlandse Bölkow BO 208 Juniors |
|||||
Registratie | Type | C/N | Ingeschreven | Uitgeschreven | Opmerkingen |
PH-CEP | Bölkow BO 208C Junior | 700 | 23-3-1972 | 10-5-1978 | ex D-EABN, to SE-XID |
PH-END | Bölkow BO 208 Junior | 515 | 17-9-1986 | 6-1-2012 | ex D-ENDA, (VH-UES), D-ENDA, (G-ASFO), wfu |
PH-ENG | Bölkow BO 208 Junior | 510 | 7-7-1987 | Active | ex D-ENCE |
PH-HVD | Bölkow BO 208C Junior | 616 | 12-5-1966 | Active | ex (D-EHET) |
PH-KAE | Bölkow BO 208C Junior | 636 | 21-4-1970 | 9-12-1980 | ex (PH-DYM), OO-SIS, (D-EGFA), to G-BIJD |
PH-KAS | Bölkow BO 208C Junior | 628 | 5-1-1967 | 11-3-1974 | ex D-EKAD, dump Seppe as ‘PH-ALT’ |
PH-KAT | Bölkow BO 208C Junior | 657 | 12-7-1967 | 30-11-1976 | ex (D-EJMG), wfu |
PH-UPF | Bölkow BO 208C Junior | 637 | 24-7-2024 | Active | ex HB-UPF, (D-EGFE) |
Tot een paar jaar gelden stond er op Rotterdam – The Hague nog een Britse Bölkow BO 208C Junior gestationeerd. Dit was de G-BSME. Deze Junior was van een medewerker van de Shell vliegdienst en die is inmiddels met Bölkow en al weer naar Groot-Brittannië verhuisd.
Met dank aan Piet Hitzerd voor zijn bijdrage aan dit artikel.
4 gedachten over “PH-UPF Bölkow BO 208C Junior nieuw in Nederland”
Wat voor motor zit daar in?
De motor is een Rolls-Royce O-200
Beste Berend Jan, leuk dat je met je team dit artikel hebt geschreven. Ik had geen idee dat er zoveel interesse zou zijn in een nieuwe Bölkow 208C Junior in Nederland.
Hallo Pieke,
Dank voor de leuke reactie! Wat mij betreft is de Bölkow echt een aanwinst voor Nederland!
Groet,
Berend Jan Floor