SE-LJY Fokker 50F uit de mottenballen en in een nieuwe jas

SE-LJY Fokker 50F – Amapola Flyg

Lelystad Airport, 16 september 2024 – Na een stilstand van ruim vier jaar vloog de SE-LJY Fokker 50F [20259] voor het eerst weer op 21 augustus 2024, nadat het toestel op 18 maart 2020 in opslag was gezet op Malmö (ESMS).

SE-LJY Fokker 50F on short final

De SE-LJY is één van de twaalf Fokker 50’s die Amapola Flyg momenteel in de vloot heeft. De afgelopen maanden zijn de zeven passagierstoestellen van Amapola Flyg overgegaan naar populAir.com, de nieuwe naam van de passagierstak. Naast passagiers vervoert Amapola Flyg ook vracht. De overige vijf Fokker 50’s zijn dan ook omgebouwd tot vrachtvliegtuig als Fokker 50F. Ze zijn het makkelijkst te herkennen aan de dichtgemaakte raampjes.

SE-LJY Fokker 50F – Amapola Flyg

In augustus 2024 is de SE-LJY weer uit de ‘mottenballen’ gehaald. Kennelijk hadden ‘die dotten van motten, Charlotte en Bas’, toch wat gaten in de ‘ouwe jas’ van de Fokker gevreten. Daarom is de Fokker naar de spuithal van Satys op Lelystad Airport gestuurd om van een nieuwe verflaag voorzien te worden. Het zal een egaal witte jas worden.

SE-LJY Fokker 50F – Amapola Flyg

Naar Japan

De SE-LJY vloog voor het eerst op 15 juli 1992 met de testregistratie PH-EXX. Op 27 augustus 1992 vertrok deze Fokker naar het land van de rijzende zon als JA8889 en ging aan de slag voor Nakanihon Airlines. Per 17 februari 2005 werd Air Central Japan de operator van de JA8889. Het toestel kreeg toen de kleuren van ANA (All Nippon Airways). Dit is het kleurenschema waar de Fokker tot deze zomer mee was uitgerust. Vroeger stond er ‘ANA’ in de staart nu een grote ‘A’ van Amapola Flyg.

SE-LJY Fokker 50F met de ‘A’ van Amapola Flyg in de staart

Ombouw voor vracht

Bij NAC – Nordic Aviation Contractor werd de Fokker 50 in 2008 omgebouwd tot vrachtvliegtuig. De Fokker 50 kan eenvoudig worden omgebouwd tot een klasse E-vrachtvliegtuig. Het maximale laadvermogen is meer dan 7.000 kg en het cabinevolume is 56 m3. Er zijn verschillende aanpassingen aan het toestel mogelijk, zoals de inbouw aan de linkerkant van een grote cargodoor van 2,34 x 1,75m, vloerversterkingen, installatie van een vrachtlaadsysteem, verticale netten in het toestel en het blinderen van de passagiersramen. Opmerkelijk genoeg heeft de SE-LJY geen grote vrachtdeur. Dat maakt het in- en uitladen van de vracht wel meer arbeidsintensief.

De SE-LJY Fokker 50F heeft geen aparte vrachtdeur gekregen

Het toestel werd op 20 augustus 2008 als OY-PAA ingeschreven. De Deense registratie stond er maar kort op, want op 15 september 2008 werd deze alweer doorgehaald.

Naar Zweden

Op 17 oktober 2008 werd de huidige registratie SE-LJY toegekend. De eigenaar van de Fokker is formeel Largus Aviation uit Stockholm, Amapola Flyg is de maatschappij die de Fokker in de vloot heeft.

SE-LJY Fokker 50F – Amapola Flyg

Hofleverancier

De spuithal van Satys op Lelystad Airport heeft tussen april 2018 en september 2024 al dertien Fokker 50’s van Amapola Flyg mogen overspuiten. Daarmee is Satys de onbetwiste hofleverancier van Amapola Flyg als het om spuiten van hun Fokkers gaat. Op deze manier is nog af en toe een operationele Fokker 50 in Nederland te zien. Met alleen Amapola Flyg / populAir.com als operator in Europa is de oerdegelijke Fokker 50 in onze regio een zeldzaamheid geworden, helaas…

Eerste bezoeker

Na de twee weken durende sluiting van de luchthaven was Lelystad Airport maandag 16 september 2024 weer open. De SE-LJY was de eerste bezoeker die de landing inzette. Na de landing werd de Fokker op Sierra5 stilgezet om vervolgens achter de vliegtuigtrekker van Satys naar de spuithal op het Foxtrot-platform te worden gebracht.

De pinnen voor het zekeren van het landingsgestel worden aangereikt

Bij grotere toestellen vindt men het wat spannend om de bochten op Foxtrot te maken. Daarom mag er niet op eigen kracht getaxied worden en loopt er voor de zekerheid aan weerskanten iemand naast om in de gaten te houden dat de wielen niet in de zompige Zuiderzeebodem zakken.

Onder begeleiding wordt de SE-LJY Fokker 50F naar de spuithal gesleept
De SE-LJY Fokker 50F verdwijnt voor een paar weken in de ‘verfdoos’ van Satys

Geef een reactie