Lelystad, 25 september 2024 – We zouden er een artikeltje ‘copy-paste’ van kunnen maken. We hebben immers al eerder melding gemaakt dat een Beech 200 Super King Air de vloot van Zeusch Aviation komt versterken. Ook nu is dat weer het geval; je zou de tel er bijna van kwijtraken! Er zijn momenteel negen (Super) King Airs met een PH-registratie op naam van Zeusch Aviation. Eén staat nog in Billund, Denemarken, en één in het Franse Reims. Dit worden binnenkort respectievelijk de PH-ZIZ en PH-ZKZ. Dan verblijft de N6451D nog in de Verenigde Staten en sinds 25 september 2024 is de N121LB als nieuwe vlootversterking in Nederland aangekomen. Dat brengt de teller in totaal op dertien.
Ferryvlucht
De N121LB is zijn reis naar Nederland begonnen op zondag 22 september 2024. Toen werd gestart op West Georgia Regional Airport (KCTJ) bij Carrollton in het westen van de staat Georgia. Hier was de crew een paar dagen eerder aangekomen met de Gulfstream GIV N400ZU van Zeusch Aviation (de voormalige PH-ZUZ, V-11). De Gulfstream is achtergelaten voor modificaties/onderhoud en komt op termijn weer als PH-ZUZ in Nederland vliegen.
De eerste stop van de ferryvlucht van de N121LB was Bangor (KBGR). Vervolgens werd doorgevlogen naar Goose Bay (CYYR) in Canada voor de overnachting. De volgende dag (23 september 2024) werd naar Narsarsuaq (BGBW) op Groenland gevlogen. De tweede vlucht die dag zou naar IJsland voeren; hier werd op Reykjavik (BIRK) de nacht doorgebracht.
Het laatste stuk van de ferryvlucht op 24 september 2024 was rechtstreeks van Reykjavik naar Lelystad Airport. Dit werd een vlucht van 4:22 uur. Eenmaal op Lelystad werd de Super King Air verwelkomd door een watersaluut van de luchthavenbrandweer.
Glass cockpit
De N121LB is in 1979 gebouwd. Het constructienummer is BB-475. Qua registratiehistorie kunnen we kort zijn; deze Super King Air heeft altijd als N121LB gevlogen. Wel heeft de N121LB in de loop der jaren een flink rijtje eigenaren gehad, met nu per 23 augustus 2024 Zeusch Aviation.
Het toestel stond eerder op internet te koop met 18.775 ervaringsuren in de logboeken. De cockpit is voorzien van twee Garmin G600TXi Flight Displays en twee G750Xi Flight Navigators. We kunnen dus van een goed uitgeruste glass cockpit spreken. Het interieur en exterieur zijn in 2016 door het bedrijf Elliott Aviation in de Verenigde Staten vernieuwd. De buitenkant laat zich omschrijven als sneeuwwit met diep-junglegroen en zwart. Binnen zijn tien stoelen aanwezig, alsmede een toiletje.
PH-ZMZ
Binnenkort gaat deze Beechcraft het kenmerk PH-ZMZ krijgen, de volgende registratie in de door Zeusch Aviation gereserveerde reeks PH-Z…Z. Verder is het plan om deze turboprop van brandstofbesparende winglets te voorzien en van een set economische propellers met vijf in plaats van vier bladen.
Veelzijdig
De vloot van Zeusch Aviation kenmerkt zich door de veelzijdige inzetbaarheid van de vliegtuigen. Naast vervoer van passagiers kunnen er met vrijwel iedere King Air ook andere taken worden uitgevoerd, zoals ambulance-, relay- of surveyvluchten. In de nieuw verworven N121LB is als extra optie een fotoluik gemonteerd. Verder zit er een pod onder voor een sensor. Als iemand weet voor wat voor sensor, dan horen Zeusch en wij het graag! 😉
Vlootoverzicht
Registratie | Type | C/N | Motor | Callsign | Fotoluik | Ambulance | Relay-antenne | Bijzonderheden |
PH-ZAZ | Beech B200 Super King Air | BB-1478 | PT6A-42 | Leader1 | X | X | ex G-MEDZ, EC-JGB, D-IHAN, N8150N | |
PH-ZBZ | Beech C90A King Air | LJ-1164 | PT6A-21 | Leader2 | X | ex 2-ZEUZ, F-WTDE, N104AJ, ZS-MIL, N3079Z | ||
PH-ZCZ | Beech B200 Super King Air | BB-1281 | PT6A-42 | Leader3 | X | ex N287RA, C-FAMB, N856TC, N281WJ, SE-LMA, PK-HPH, N30721 | ||
PH-ZDZ | Beech B200 Super King Air | BB-1675 | PT6A-42 | Leader4 | X | X | ex OY-PCL, N2355Z | |
PH-ZEZ | Beech B200 Super King Air | BB-952 | PT6A-42 | Leader5 | X | ex N185XP, N1852B | ||
PH-ZGZ | Beech C90A King Air | LJ-1236 | PT6A-21 | Leader7 | X | X | ex 2-MAPZ, UP-K9001, UN-K9001, N905DR, OE-FMG, D-IPEL, N5598L | |
PH-ZHZ | Beech 200 Super King Air | BB-402 | PT6A-52 | Leader8 | X | ex N182Z, N318W, N400QK, N4000K | ||
PH-ZIZ | Beech C90 King Air | ? | ? | ex TC-…, on order, maintenance at Billund | ||||
PH-ZJZ | Beech B200 Super King Air | BB-1181 | PT6A-42 | Leader10 | X | ex F-GJBS, N6725Y | ||
PH-ZKZ | Beech 200 Super King Air | BB-367 | PT6A-41 | X | ex N367RA, JA20DA, N367RA, ZS-NPO, 5Y-NPO ZS-NPO N100UP, F-GINB, N100UP | |||
PH-ZLZ | Beech B200C Super King Air | BL-69 | PT6A-42 | Leader12 | X | ex N7232R, N2811B | ||
N121LB | Beech 200 Super King Air | BB-475 | PT6A-41 | X | to become PH-ZMZ | |||
N400ZU | Gulfstream G-IV | 1009 | RR Tay | Leader22 | X | ex PH-ZUZ, V-11, VR-BOY, N780LS, N700LS, N500VS, N500LS, N423GA | ||
N6451D | Beech B200 Super King Air | BB-1009 | PT6A-42 | X | Still in the USA |
Met dank aan Jan Bekker en Zeusch Aviation voor hun bijdrage aan dit artikel.