N121LB Beech 200 Super King Air komt de vloot van Zeusch Aviation versterken

N121LB Beech 200 Super King Air

Lelystad, 25 september 2024 – We zouden er een artikeltje ‘copy-paste’ van kunnen maken. We hebben immers al eerder melding gemaakt dat een Beech 200 Super King Air de vloot van Zeusch Aviation komt versterken. Ook nu is dat weer het geval; je zou de tel er bijna van kwijtraken! Er zijn momenteel negen (Super) King Airs met een PH-registratie op naam van Zeusch Aviation. Eén staat nog in Billund, Denemarken, en één in het Franse Reims. Dit worden binnenkort respectievelijk de PH-ZIZ en PH-ZKZ. Dan verblijft de N6451D nog in de Verenigde Staten en sinds 25 september 2024 is de N121LB als nieuwe vlootversterking in Nederland aangekomen. Dat brengt de teller in totaal op dertien.

De N121LB Beech 200 Super King Air is inmiddels nummer dertien

Ferryvlucht

De N121LB is zijn reis naar Nederland begonnen op zondag 22 september 2024. Toen werd gestart op West Georgia Regional Airport (KCTJ) bij Carrollton in het westen van de staat Georgia. Hier was de crew een paar dagen eerder aangekomen met de Gulfstream GIV N400ZU van Zeusch Aviation (de voormalige PH-ZUZ, V-11). De Gulfstream is achtergelaten voor modificaties/onderhoud en komt op termijn weer als PH-ZUZ in Nederland vliegen.

N121LB Beech 200 Super King Air

De eerste stop van de ferryvlucht van de N121LB was Bangor (KBGR). Vervolgens werd doorgevlogen naar Goose Bay (CYYR) in Canada voor de overnachting. De volgende dag (23 september 2024) werd naar Narsarsuaq (BGBW) op Groenland gevlogen. De tweede vlucht die dag zou naar IJsland voeren; hier werd op Reykjavik (BIRK) de nacht doorgebracht.

N121LB Beech 200 Super King Air

Het laatste stuk van de ferryvlucht op 24 september 2024 was rechtstreeks van Reykjavik naar Lelystad Airport. Dit werd een vlucht van 4:22 uur. Eenmaal op Lelystad werd de Super King Air verwelkomd door een watersaluut van de luchthavenbrandweer.

De N121LB wordt bij aankomst op 24 september 2024 onthaald met een watersaluut (Foto: Jan Bekker)

Glass cockpit

De N121LB is in 1979 gebouwd. Het constructienummer is BB-475. Qua registratiehistorie kunnen we kort zijn; deze Super King Air heeft altijd als N121LB gevlogen. Wel heeft de N121LB in de loop der jaren een flink rijtje eigenaren gehad, met nu per 23 augustus 2024 Zeusch Aviation.

Het typeplaatje van de N121LB Beech 200 Super King Air

Het toestel stond eerder op internet te koop met 18.775 ervaringsuren in de logboeken. De cockpit is voorzien van twee Garmin G600TXi Flight Displays en twee G750Xi Flight Navigators. We kunnen dus van een goed uitgeruste glass cockpit spreken. Het interieur en exterieur zijn in 2016 door het bedrijf Elliott Aviation in de Verenigde Staten vernieuwd. De buitenkant laat zich omschrijven als sneeuwwit met diep-junglegroen en zwart. Binnen zijn tien stoelen aanwezig, alsmede een toiletje.

Het in- en exterieur van de N121LB Beech 200 Super King Air is in 2016 door Elliott Aviation vernieuwd

PH-ZMZ

Binnenkort gaat deze Beechcraft het kenmerk PH-ZMZ krijgen, de volgende registratie in de door Zeusch Aviation gereserveerde reeks PH-Z…Z. Verder is het plan om deze turboprop van brandstofbesparende winglets te voorzien en van een set economische propellers met vijf in plaats van vier bladen.

DE planning is om er op termijn winglets een een vijfbladige prop op te zetten

Veelzijdig

De vloot van Zeusch Aviation kenmerkt zich door de veelzijdige inzetbaarheid van de vliegtuigen. Naast vervoer van passagiers kunnen er met vrijwel iedere King Air ook andere taken worden uitgevoerd, zoals ambulance-, relay- of surveyvluchten. In de nieuw verworven N121LB is als extra optie een fotoluik gemonteerd. Verder zit er een pod onder voor een sensor. Als iemand weet voor wat voor sensor, dan horen Zeusch en wij het graag! 😉

De N121LB is uitgerust met een afsluitbaar fotoluik
Wie weet waar deze sensorpod voor dient?

Vlootoverzicht

Registratie Type C/N Motor Callsign Fotoluik Ambulance Relay-antenne Bijzonderheden
PH-ZAZ Beech B200 Super King Air BB-1478 PT6A-42 Leader1 X X ex G-MEDZ, EC-JGB, D-IHAN, N8150N
PH-ZBZ Beech C90A King Air LJ-1164 PT6A-21 Leader2 X ex 2-ZEUZ, F-WTDE, N104AJ, ZS-MIL, N3079Z
PH-ZCZ Beech B200 Super King Air BB-1281 PT6A-42 Leader3 X ex N287RA, C-FAMB, N856TC, N281WJ, SE-LMA, PK-HPH, N30721
PH-ZDZ Beech B200 Super King Air BB-1675 PT6A-42 Leader4 X X ex OY-PCL, N2355Z
PH-ZEZ Beech B200 Super King Air BB-952 PT6A-42 Leader5 X ex N185XP, N1852B
PH-ZGZ Beech C90A King Air LJ-1236 PT6A-21 Leader7 X X ex 2-MAPZ, UP-K9001, UN-K9001, N905DR, OE-FMG, D-IPEL, N5598L
PH-ZHZ Beech 200 Super King Air BB-402 PT6A-52 Leader8 X ex N182Z, N318W, N400QK, N4000K
PH-ZIZ Beech C90 King Air ? ? ex TC-…, on order, maintenance at Billund
PH-ZJZ Beech B200 Super King Air BB-1181 PT6A-42 Leader10 X ex F-GJBS, N6725Y
PH-ZKZ Beech 200 Super King Air BB-367 PT6A-41 X ex N367RA, JA20DA, N367RA, ZS-NPO, 5Y-NPO ZS-NPO N100UP, F-GINB, N100UP
PH-ZLZ Beech B200C Super King Air BL-69 PT6A-42 Leader12 X ex N7232R, N2811B
N121LB Beech 200 Super King Air BB-475 PT6A-41 X to become PH-ZMZ
N400ZU Gulfstream G-IV 1009 RR Tay Leader22 X ex PH-ZUZ, V-11, VR-BOY, N780LS, N700LS, N500VS, N500LS, N423GA
N6451D Beech B200 Super King Air BB-1009 PT6A-42 X Still in the USA

Met dank aan Jan Bekker en Zeusch Aviation voor hun bijdrage aan dit artikel.

Geef een reactie