Schaffen Diest, 17 augustus 2024 – Sinds 9 februari 2022 staat in België de OO-TPI ingeschreven. Dit is een bij Aerotek gebouwde Pitts S-1T Special. De S-1T is de eenpersoonsversie van het wereldberoemde Pitts Special-ontwerp. Het bouwjaar van dit kistje is 1982 en het serienummer is 1010.
Van de S-1T-versie zijn er ooit maar vierenzestig gebouwd door Aerotek. Deze versie heeft standaard een 200 pk (147 kW) Lycoming AEIO-360-motor. De OO-TPI heeft echter een naar 230 pk (169 kW) gekietelde Lycoming AEIO-360 uit de shop van (Monty) Barrett Precision Engines.
In de Verenigde Staten vloog dit toestel als N4477Z (gevlogen door de inmiddels overleden Advanced Aerobatic-piloot Glenn Frick), later als N81632 en tenslotte als N614GT. Eerst had dit toestel een blauw/geel standaard uiterlijk. In 1999 kocht Paul Lopez het toestel in Texas en hij vloog een aantal jaar in Florida met de Pitts in deze kleuren. Tussen maart 2003 en februari 2004 liet hij het toestel geheel opknappen/restaureren. Onder andere werd al het vliegtuiglinnen vervangen. Als gevolg daarvan moest ook een nieuw kleurenschema bedacht worden.
Cox
Toen Paul klein was, had zijn vriend een modelvliegtuigje met een kleine verbrandingsmotor die aan een lijn van drie meter rondgevlogen kon worden. Dat toestel was van de speelgoedfabrikant Cox. Deze onderneming sponsorde in de jaren ’60-’70 ook de aerobatic- en stuntpiloot Art Scholl. Scholl vloog met aangepaste (Super) Chipmunks en een Pitts S-2B Special (N13AS) tijdens diverse air shows. Zijn toestellen waren rood-wit met ‘Cox’ en ‘Pennzoil’ reclame erop.
Art Scholl vloog ook voor camerawerk bij opnames van speelfilms. Helaas is hij op 16 september 1985 met zijn Pitts Special boven de zee bij Carlsbad in Californië verongelukt tijdens opnames van de beroemde speelfilm ‘Top Gun’.
Jeugdherinnering
Terug naar de N614GT: Paul Lopez had dermate goede jeugdherinneringen aan de miniatuur Pitts Special van zijn vriend dat hij besloot om zijn echte Pitts S-1T Special in die kleuren uit te laten voeren. En zo geschiedde!
Turkije en België
Op 27 januari 2012 werd de N614GT uitgeschreven en verkocht naar Turkije. Hier werd de Pitts in augustus 2012 ingeschreven als TC-CMR op naam van Acromach. Naderhand is het kenmerk gewijzigd in TC-UFT. De Turkse registratie werd op 17 december 2017 doorgehaald.
Hierna liet op 18 februari 2018 S. Schraepen uit België de Nederlandse registratie PH-FSS reserveren voor dit toestel. Het toestel werd verscheept naar België en werd op 12 augustus 2021 op Kiewit gezien zonder registratie.
OO-TPI
Het gereserveerde Nederlandse kenmerk is uiteindelijk niet gebruikt en op 9 februari 2022 liet dezelfde eigenaar de Pitts als OO-TPI inschrijven. De OO-TPI is gestationeerd op Vliegveld Kiewit (EBZH) en maakte daar – na ruim vier jaar stilstand – op 7 maart 2022 haar eerste vlucht (naar Brasschaat) onder Belgische vlag.
We kwamen deze pittige Pitts tegen tijdens de Fly-Drive In op Schaffen Diest in augustus 2024. Daar zagen we dat in de staart het constructienummer is vermeld en dat de registratie als ‘OO-TPItts’ is weergegeven. De reclame van ‘Cox’ en ‘Pennzoil’ is van de romp verdwenen. De rode stip waar voorheen ‘Cox’ op stond, is nog wel aanwezig.
Op de staart staat als typeaanduiding S1-T. Zover wij kunnen nagaan spreekt het FAA Typecertificaat over S-1T, het streepje staat dus net verkeerd… Dit staat er al sinds het overspuiten van het toestel zo op.
De ‘Tweety’ voor op de neus zit daar niet als gevolg van een ‘birdstrike’, maar is bedoeld om op de grond vuil in de motor tegen te gaan.
In Europa
Er zijn in Europa maar weinig fabrieksgebouwde Pitts S-1T Specials. We zijn er nog maar twee tegengekomen, beide Amerikaans geregistreerde exemplaren; N49336 Pitts S-1T Special [1045] op Langenthal en de N196JR Pitts S-1T Special [1019] op Lelystad Airport.
Met dank aan Bob Rongé voor zijn bijdrage aan dit artikel.